Slovenská e-commerce scéna se neustále vyvíjí a roste. Z velkého přehledu se dozvíte, jaké byly výsledky výzkumů zaměřených na online nákupy z roku 2019 a jaké je chování slovenských spotřebitelů. Kromě toho se podíváme také na nejčastěji používané marketingové kanály. Tak pojďme na to.
Slovenská e-commerce za rok 2019 v číslech
Data ukazují, že Slováci propadli online nákupům a na internetu utrácí stále více peněz. V roce 2019 se obrat e-shopů zvýšil o 20 % na rekordních 1 356 milionů €. Tento meziroční růst můžeme zčásti připsat i navýšení počtu internetových obchodů z 11 585 na 12 600.
- Elektronika má jednoznačně nejvyšší podíl na obrat slovenské e-commerce scény. Patří jí rovné dvě pětiny. První tři místa obsadily pouze elektro prodejny, konkrétně Alza, Mall a Nay.
- Slovenští spotřebitelé v sobě nezapřou domácího kutila - to dokazuje i podíl kategorie dům a zahrada, který se zastavil v roce 2019 na šestnácti procentech. Její meziroční obrat se zvýšil o víc než čtvrtinu.
- Těsně pod deseti procenty je kategorie auto-moto.
- Zákazníci ze Slovenska mají v oblibě online nákupy oblečení, kterého se prodalo až o 35 % více než loni.
- Nebyla to móda, která zaznamenala největší meziroční růst. Pomyslné první místo získala kategorie hobby s nárůstem 38 %.
- Téměř třetinové zvýšení obratu u kategorie jídla a nápojů naznačuje, že Slováci naplno využívají rostoucí kvalitu služeb v tomto segmentu.
- Na vzestupu jsou i erotické pomůcky, o které se zájem zvyšuje už třetím rokem po sobě. Více než 20% nárůst zaznamenalo také dětské zboží a sportovní potřeby.
Současná situace kolem korona krize mění mimo jiné i nákupní chování spotřebitelů. Největší boom v tomto období zažívají segmenty zdraví, potraviny, galanterie a naopak propad zaznamenala móda.
Mobilní zařízení se stala neoddělitelnou součástí online nákupů a počet návštěv přes mobil neustále roste. V roce 2019 tvořily skoro dvě třetiny. To vysílá jasnou zprávu pro všechny majitele e-shopů - správná optimalizace pro mobilní zařízení je velmi důležitá.
Větší popularitu získaly i kamenné prodejny. Stalo se to především kvůli možnosti vyzvednutí objednávky, protože zákazník není omezovaný časem rozvozu kurýra a převzetí si přizpůsobí podle svých potřeb. Tuto možnost si zákazníci mohou zvolit až v 3 408 e-shopech.
Jestli vás zajímá, za jakou značku se na Slovenském online trhu utrácelo nejvíc, tak je to jihokorejský gigant se širokou nabídkou produktů Samsung. Hned za ním je mnohými milovaný a zatracovaný Apple. Spotrebiče se u Slováků také těší oblibě, což dokazuje zařadění značek Bosch a Whirlpool do tohoto žebříčku. Na slovenském trhu si našla svoje příznivce i mladá technologická značka Xiaomi.
Nejčastější e-shopové řešení
V současnosti je na trhu několik možností, jak vytvořit vlastní e-shop. Na Slovensku jsou nejoblíbenější krabicová řešení, která jsou vhodná pro malé a středně velké internetové obchody. Vyznačují se hlavně jednoduchostí, rychlým vytvořením a výhodnou cenou. Jedničkou v této oblasti je Shoptet. Mezi další populárních řešení patří například Midasto, Eshop-rychlo, UpGates nebo Biznisweb. V případě plánů na podnikání za velkou louží je dobrou volbou Shopify.
Další možností je využití OpenSource řešení, ze kterých jsou nejpopulárnější PrestaShop, WooCommerce a Magento.
U velkých e-shopů stojí za zvážení vlastní řešení ušité na míru, které stojí více času a peněz.
Trendy v nákupním chování
Současná situace kolem korona krize mění mimo jiné i nákupní chování spotřebitelů. Největší boom v tomto období zažívají segmenty zdraví, potraviny, galanterie a naopak propad zaznamenala móda. E-shopy se tedy celkově těší popularitě a oslovují nové zákazníky, které by za normálních okolností získávaly mnohem déle.
Mobilní zařízení se stala neoddělitelnou součástí online nákupů a počet návštěv přes mobil neustále roste. V roce 2019 tvořily skoro dvě třetiny. To vysílá jasnou zprávu pro všechny majitele e-shopů - správná optimalizace pro mobilní zařízení je velmi důležitá.
Přepravní společnost DPD pravidelně provádí výzkum s názvem E-shop Barometr a v roce 2019 se ho celkem zúčastnilo 23 255 respondentů z 21 evropských zemí. Počet zastoupených respondentů ze Slovenska byl 1 001.
Z tohoto průzkumu vyplývá, že slovenští zákazníci v průměru uskuteční 34 nákupů za rok, což je o 6 méně oproti evropskému průměru.
Důležité je klást důraz na pozitivní zákaznickou zkušenost s nákupem na e-shopu. Až 83 % dotázaných uvedlo, že před nákupem aktivně vyhledává recenze a necelou polovinu z nich (41 %) odradí od nákupu negativní recenze na sociálních sítích.
Dejte pozor na to, aby byly vaše nejprodávanější produkty vždy skladem, protože 30 % zákazníků odchází z e-shopu pokud zboží není skladem.
Jen 10 % Slováků využívá výhody věrnostního programu, což je hluboko pod evropským průměrem, který je 30 %. Slovenská e-commerce v mnoha ohledech následuje tu evropskou. Pokud tedy chcete zvýšit loajalitu zákazníků, věrnostní program může být tou správnou cestou.
Protože DPD zajišťuje přepravu zásilek, část průzkumu je zaměřená právě na logistiku. Z výsledků vyplývá, že až 83 % zákazníků si nechává posílat balíky domů. Dále často využívají doručení na poštu nebo na odběrné místo. 70 % dotázaných považuje za důležité vědět, která přepravní společnost jim balíček doručí. Svoji poslední objednávku vrátilo 9 % zákazníků a jen 45 % z nich považuje tento proces za jednoduchý.
Zajímavá data poskytnul i DPD Barometer 2018, kterého se na Slovensku zúčastnilo 1013 respondentů. Průzkum ukázal, že nejvíc se prodává móda (48 %) a kosmetika (37 %). To je podobné, jako v ostatních evropských státech.
Zdroj: Forbes.sk
Podle průzkumu E-Shop Barometer uskutečněného v roce 2018, skoro třetina (32 %) slovenských online nakupujících preferuje obchody, které nabízí dopravu zdarma. Také záleží na tom, aby se z popisu produktu dozvěděli podrobné informace (29 %).
Spotřebitelé se shodují, že rychlé doručení a kontrola nad tímto procesem je pro ně zásadní.
Zdroj: Forbes.sk
Nejoblíbenější způsob platby u našich sousedů byla v roce 2018 dobírka. Jako svůj oblíbený způsob ji vybrali akoro dvě třetiny (65 %) dotázaných, přičemž evropský průměr byl v tomto roce pouhých 13 %.
Zdroj: Forbes.sk
E-Shop Barometer
Pohled z druhé strany barikády nám poskytnul průzkum E-shop Barometer 2019 od KPMG, kterého se zúčastnilo 117 e-shopů se širokým spektrem produktů a služeb. Čtvrtina e-shopů považuje za svoji konkurenční výhodu zákaznický servis a necelých 15 % širší sortiment.
Třetina respondentů uvedla, že zaznamenává nejvýraznější zvýšení poptávky během Vánoc. Až 27 % e-shopů pociťuje velký zájem o jejich produkty po investici do PPC reklamy. Právě propagace je oblast podnikání, kterou označilo až 42 % e-shopů jako svoji největší investici za minulý kalendářní rok.
Nejpoužívanější marketingové kanály
Nejvyužívanější je platforma Google, která umožňuje zobrazovat reklamu v Google vyhledávání, obsahové síti nebo Google nákupech. Ty jsou na slovenském trhu novinkou. Velmi zajímavým a ziskovým kanálem jsou cenové srovnávače. Tím nejznámějším je Heureka a na Slovensku ještě NajNákup a Pricemania, které mají ze všech kanálů nejvyšší konverzní poměr. Pro e-shopy zaměřené na nábytek nebo bytové dekorace, určitě stojí za pozornost vyhledávače zboží Favi a Biano. V poslední době objevují majitelé e-shopů hlavně kouzlo výkonnostního marketingu na Facebooku.
Propagace je oblast podnikání, kterou označilo až 42 % e-shopů jako svoji největší investici za minulý kalendářní rok.
SEO není zázračné tlačítko na webu, které zapnete a automaticky se budete zobrazovat na prvních pozicích ve výsledcích vyhledávání, ale zahrnuje metody, postupy a strategie, které pomáhají k dosažení vyšších pozic. Tato optimalizace pro vyhledávače přivede na web organickou návštěvnost, která nic nestojí. U nás v BESTETO máme zkušené týmy pro každý ze jmenovaných kanálů, takže nás neváhejte kontaktovat a my vám velice rádi pomůžeme.
Zůstaňte v obraze
Abyste zůstali v obraze ohledně slovenské e-commerce scény, doporučujeme vám sledovat Ecommerce bridge. Při řešení různých problémů vám pomůžeme v naší Facebookové skupině, případně zkuste hledat pomoc v dalších skupinách na Facebooku, jako jsou třeba tyto: Staráme se o marketing (a sociálno), Marketeri, copywriteri, SEO optimalizátori ;). Pro fanoušky PPC reklamy jsou ideální skupiny PPC nás baví!, PPC specialist SK/CZ a Spravujeme PPC reklamu CZ/SK. V případě, že váš e-shop funguje na Shoptetu, tak určitě stojí za pozornost Shoptet poradna, kde e-shopaři řeší problémy, se kterými se pravděpodobně setkáváte i vy. V neposlední řadě můžete sledovat účty na Twitteru, které se zaměřují právě na marketing a e-commerce - seznam najdete na tomto odkaze. A hlavně sledujte náš blog, Facebook, Instagram a Twitter.
Pár slov na závěr
Už teď jsme zvědaví, jak bude vypadat ohlédnutí za rokem 2020. Doufáme, že vaše e-shopy budou růst a expandovat. Jestli máte pocit, že byste měli naplno využívat některý z výše uvedených marketingových kanálů, tak nás neváhejte kontaktovat a rádi vám pomůžeme se SEO, PPC, vyhledávači zboží nebo se vším dohromady. Také velmi rádi přiložíme ruku k dílu, pokud máte český e-shop a zvažujete expanzi na Slovensko. Přece jen jsou to velmi podobné trhy a bylo by vhodné využít tento potenciál naplno.
Za BESTETO
Martin
Přidat komentář