Kdo je MyDrinks.cz
MyDrinks.cz je e‑shop s destiláty založený v roce 2012 bratry Čmolíky. Od roku 2016 má vlastní prodejnu v Mostě. Jde o největší specializovanou prodejnu destilátů v Ústeckém kraji. V roce 2018 dosáhl obrat klienta zhruba 12 mil. Kč.
S MyDrinks jsme začali spolupracovat v srpnu 2018. V prvních měsících jsme spravovali zejména placenou inzerci na vyhledávačích zboží a PPC reklamu. K zásadnějšímu přesunu do oblasti SEO jsme se dostali začátkem roku 2019.
Jaké jsou výsledky SEO
V bezprostředních 4 měsících před tím, než jsme začali psát tuto případovku, e‑shop dosahuje vyšší návštěvnosti (o 118 %) a tržeb (o 113 %) než ve stejném období minulého roku.
Meziroční vývoj návštěvnosti
Výsledky se nám daří zlepšovat díky tomu, že klient provádí úpravy, které mu navrhneme a přemýšlí o nich. Změny tak zavádíme rychleji a e‑shop roste.
V první polovině roku 2019 se meziroční nárůst návštěvnosti pohyboval mezi 1 a 44 %, ve druhé polovině roku se růst stupňuje na 33 až 188 % při meziročním srovnání odpovídajících si měsíců. V posledních měsících růst návštěvnosti zrychluje.
Porovnávané měsíce pro meziroční srovnání návštěvnosti | Změna |
Leden | + 23 % |
Únor | + 13 % |
Březen | + 1 % |
Duben | + 43 % |
Květen | + 44 % |
Červen | + 14 % |
Červenec | + 33 % |
Srpen | + 90 % |
Září | + 62 % |
Říjen | + 135 % |
Listopad | + 188 % |
Meziroční vývoj tržeb
Při porovnání posledních 4 uzavřených měsíců se tržby z neplaceného vyhledávání zvýšily o 113 % oproti stejnému období v roce 2018. Návštěvnost se v tomto období zvýšila o 118 %. Dochází k podobnému růstu návštěvnosti i tržeb, návštěvnost je tedy stále relevantní.
Pro meziroční porovnání tržeb máme k dispozici data až od srpna 2018, před srpnem klientovi kvůli změnám infrastruktury nefungoval elektronický obchod v Google Analytics. Měření elektronického obchodu pár dní nejelo také v listopadu 2019.
Porovnávané měsíce pro meziroční srovnání tržeb | Změna |
Srpen | + 77 % |
Září | + 141 % |
Říjen | + 208 % |
Listopad | + 61 % |
Jak jsme v SEO postupovali
Ve zkratce s klientem pracujeme na:
- Odstranění nebo alespoň omezení překážek, které web klade vyhledávačům v procházení a indexování podstránek webu.
- Zviditelnění stránek, které se již v neplaceném vyhledávání zobrazují, ale mohly by být viditelné více.
- Vytvoření nových podstránek webu nebo úprava stávajících, aby se web zobrazoval na co největší množství vyhledávacích dotazů, na které se doposud nezobrazoval a dává smysl, aby se na ně zobrazoval (relevance).
Odhalení technických nedostatků
Spolupráce s MyDrinks.cz začala převážně správou placených zdrojů tj. vyhledávačů zboží a PPC. Kromě toho jsme hned v úvodu spolupráce zpracovali SEO audit, který odhalil technické nedostatky webu a navrhli jejich řešení.
Většinu doporučení ze SEO auditu se klientovi s programátorem podařilo po menších částech zapracovávat od září 2018 do poloviny roku 2019. Práce komplikoval e‑shopový systém, který se obtížně upravoval.
Úpravy technických nedostatků a tvorba zpětných odkazů
Pravidelná práce na SEO začala od listopadu 2018, kdy jsme řešili první úpravy webu navržených SEO auditem a jejich zapracování s programátorem klienta. Souběžně jsme ve spolupráci s klientem získávali zpětné odkazy.
Práce na tvorbě zpětných odkazů nadále pokračují. Díky aktivitě klienta dokážeme nastavit proces na obstarání části zpětných odkazů z jeho strany. Získávání zpětných odkazů je dlouhodobě citelnou částí našich činností pro klienta a pomáhají zviditelnit důležité podstránky webu.
Vylepšování obsahu webu
S pravidelnými pracemi na tvorbě zpětných odkazů jdou ruku v ruce úpravy podstránek webu, které mají potenciál získat více návštěvnosti. Nejsou to totiž zdaleka jen odkazy, co zvyšuje viditelnost webu a jeho podstránek.
Pro tvorbu vhodných vstupních stránek pro některé typy vyhledávacích dotazů nejsou vhodné prodejní podstránky e‑shopu (kategorie produktů a produkty). Využili jsme proto nepravidelně využívanou část webu, ve které jdou publikovat články a pomohli klientovi nastavit procesy pro pravidelnou tvorbu článků.
Publikované články nám pomáhají zobrazovat se na vyhledávací dotazy, které by se nám nepodařilo pokrýt prodejními podstránkami webu. Nepřímo pak články podporují autoritu celého webu v oblastech, o kterých články vznikají.
V rámci tvorby obsahu jsme pro klienta připravili klíčová slova, která bude možné články pokrýt a typy článků, které mohou vznikat. Kromě toho jsme klientovi našli externí copywriterku, která spolupracuje přímo s ním.
Indexování parametrický kategorií
Jedním z větších zásahů v polovině roku 2019 byla úprava části parametrických kategorií, která vycházela ze SEO auditu:
- Parametrické kategorie jsou podstránky webu, které vypadají stejně jako běžná kategorie produktu. Nemívají odkaz z menu. Důležité je, že cílí na specifičtější sortiment než běžná kategorie.
- Běžná kategorie může cílit například na “Sklenice na whisky”, tato kategorie nemá podkategorie. Ovšem pomocí filtru lze vybrat například “Broušené sklenice na whisky” a při správném nastavení vyhledávače zobrazí filtrovanou stránku ve výsledcích vyhledávání na “Broušené sklenice na whisky”. Proč je pokrytí vyhledávacích dotazů pomocí kategorií důležité?
Potřebovali jsme dosáhnout toho, aby byly indexovatelné URL adresy kategorií produktů v kombinaci s některými vlastnostmi produktů v dané kategorii. Zároveň jsme museli vyřešit duplicitní stránky, které u parametrických kategorií vznikaly.
Tím jsme vytvořili vstupní stránky pro další specifické vyhledávací dotazy, které zvyšují viditelnost v neplaceném vyhledávání a přinášejí návštěvnost.
Důležité body fungující spolupráce
Pro efektivní spolupráci v SEO oblasti je pro nás důležité:
- Aktivní zapojení klienta do procesů SEO, nebo alespoň jeho spolupráce, když je to zrovna potřeba.
- Zájem klienta o marketing a jeho vlastní nápady posunují práci na vyšší úroveň. Často působíme jako spouštěč myšlenky, kterou klient časem vytvoří a realizuje. Naopak i nás rozvíjí klient svými myšlenkami a celá spolupráce funguje daleko lépe a podnětněji, než u neaktivního klienta.
Pokud je klient aktivní, nepotřebuje SEO specialista na práci spoustu času a přesto se výsledky dostaví. Náročnost SEO prací z naší strany nikdy nepřesáhla 10 hodin měsíčně, někdy to byl jen menší zlomek tohoto času.
Co na to klient?
Zeptali jsme se přímo klienta, jak tuto spolupráci vnímá on.
Všechno jsme řešili sami. Konkurence se nám vzdalovala. Začali jsme v roce 2012, kdy jsme si objednali první krabicový e‑shop. 3 – 4 roky nám to nějak fungovalo a během té doby jsme se rozhodovali, jestli pro nás má tento business smysl nebo ne a zda do něj zainvestujeme větší peníze. Rozhodli jsme se, že se posuneme dál.
Vybrali jsme si nové e‑shopové řešení, které se nám v tu dobu líbilo. Migrace nás stála o statisíce víc, než jsme čekali. Po migraci na nové e‑shopové řešení jsme potřebovali i nově nastavit inzerci, kterou jsem si nejprve nastavoval sám na koleni. Nejsem odborník, ale zvládl jsem nastavit, aby se nám rozběhly základní věci jako Heureka, Zboží, Sklik a Google AdWords. Nastavení bylo spíš podprůměrné, takže pokud jsem se chtěl posunout dál, musel jsem začít uvažovat o tom, že marketing webu svěřím profíkům.
Jeden z vašich klientů nám doporučil, abychom se na vás obrátili. První měsíce spolupráce ukázaly, že to má smysl. Vnitřně pro mě bylo zásadní, že jsem nikdy neměl pocit, že něco děláte jen proto, abyste ze mě získali peníze a nemělo to hodnotu.
Když jsme už neměli kam posouvat PPCčka a zbožáky, začali jsme dělat SEO. Pokud byste SEO vůbec nenabízeli, asi bych se díval po nějakém specialistovi jinde, protože bych se ocitl na mrtvém bodě. To, že máte komplexní služby, je určitě konkurenční výhoda.
Kdysi jsme se spolu bavili o tom, že jsou klienti, kteří čekají, až se všechno udělá za ně. U nás to funguje tak, že když do toho dáváme peníze, tak to chceme dělat na profesionální úrovni. Jakoukoli radu, kterou dostanu, zvážím, jestli je realizovatelná. Když to jde, tak se podle ní zařídím. Jedině takhle se můžeme posouvat.
Očekával jsem, že bude potřeba účast z mojí strany. Nemyslel jsem si, že to hodím na vás a stane se zázrak. Je to i tím, že u současného e‑shopu jsem navrhoval design, rozděloval práci na kodéra, grafika, programátora. Vím, kdo co dělá, jak dlouho to má dělat a vím zhruba, kolik za to mám platit. Chápu, že markeťák je úplně něco jiného než ostatní profese. Takže v tomto ohledu mě nic nepřekvapilo.
Co mě překvapilo pozitivně je to, že se opravdu posunujeme dopředu, má to hlavu a patu a že se mému projektu dá pomoci tak, aby generoval zajímavý zisk.
Pochopit, jak má spolupráce fungovat. Že marketing není jenom na markeťácích, ale i o tom umět realizovat jejich doporučení, k čemuž potřebujete zase schopného programátora. Spolupráce na SEO problémech v zásadě nyní probíhá tak, že marketér přijde s návrhy, co na webu, nebo procesně zlepšit, a já zařídím realizaci u programátora, nebo zavedu nové firemní procesy (např. u tvorby článků). Výsledek je pak opravdu vidět. Zkrátka je to o spolupráci.
Pomůžeme i vašemu e‑shopu
Pokud si chcete povykládat o tom, co všechno v SEO děláme, podívejte se na naše služby, anebo se nám rovnou ozvěte. Rádi s vámi probereme, co pro vás můžeme udělat.
Přihlaste se také do našeho newsletteru, získáte tak pravidelný přísun novinek a odborných článků nejenom o SEO.
Komentáře (0)