Slepé uličky na vašem webu vyřešíte trvalým přesměrováním (301)

V říjnovém SEO článku jsme vysvětlovali, jak vyřešit chybové hlášení 404. Jednou z možností bylo pomocí přesměrování. Ukážeme vám, jak ho nastavit a jakým chybám se vyhnout.

Co je to přesměrování (301)?

Přesměrování 301 (permanentní) je přesměrování z jedné URL adresy na jinou. Na příkladu si ukážeme, jak funguje.

Naše stávájící URL adresa blogu je https://www.besteto.cz/blog. Pokud se rozhodneme pro změnu v názvu nebo struktuře (např.: https://www.besteto.cz/blog-besteto), budeme muset provést přesměrování. Místo zobrazení chyby 404 (stránka neexistuje) bude uživatel přesměrovaný na jinou (v tomto případě tu novou) existující URL. 

Proč je pro mě přesměrování 301 důležité?

Jako provozovatel e-shopu máte v každé kategorii pár desítek až stovek produktů. Rozhodli jste se, že stávající názvy kategorií změníte nebo některé produkty smažete. A tady přichází ta problematická část, nad kterou je potřeba se pořádně zamyslet, jinak vás můžou potkat následující problémy:

Ztráta získaných pozic v SERPu (výsledku vyhledávání)

Předpokládejme, že máte na webu stránku “PC doplňky”, která se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání na klíčové slovo PC doplňky. Pokud stránku přejmenujete na “PC příslušenství”, změní se i její URL adresa a z původní URL adresy kategorie se stane nefunkční stránka 404.

Jakmile vyhledávače zjistí, že původní stránka (kterou znali) neexistuje, a nedáte jim pomocí přesměrování informaci o její nové URL adrese, přijdete o pozici ve výsledcích vyhledávání. Navíc přijdete o autoritu původní URL adresy, která mohla způsobovat dobré pozice.

SEO - pojem autorita

Mnoho neexistujících stránek (error 404)

Pokud se na e-shopu vytvoří mnoho neexistujících stránek (error 404), mohou vyhledávače snížit vaše pozice v SERPu (výsledcích vyhledávání) nebo budou web procházet méně často. Následkem toho potrvá déle, než se zaindexují nové stránky nebo načtou aktualizace, které jste provedli na starších stránkách.

Nespokojenost návštěvníků

Zkuste se vcítit do role návštěvníka. Přijdete na web z nějakého odkazu nebo jste přímo z vyhledávače a najednou zjistíte, že stránka neexistuje. Zkusíte další odkaz a ten taky nebude fungovat. Přestane vás to bavit a odcházíte.

Ztráta zpětných odkazů

Zpětné odkazy na hodnotných webech není snadné získat a byla by škoda o ně přijít kvůli změně URL. Nefunkční odkaz znamená zhoršení pozice ve výsledcích vyhledávání a částečnou ztrátu autority vašeho webu.

Jak a kam nastavit přesměrování?

Teď se vrátíme k příkladu e-shopu, ze kterého jste smazali produkt. Už víte, že musíte návštěvníky z nefunkční stránky přesměrovat. Kam by je přesměrovaní mělo přivést? Ideálně na nejpodobnější produkt nebo na kategorii, do které byl produkt zařazený

Pokud ani jedna z těchto variant není možná, doporučujeme přesměrovat na produkt nebo kategorii produktu, které jsou alespoň něčím podobné. Pokud se přesměrují URL adresy na takové, které nejsou dostatečně relevantní (např. přesměrování smazané produktové stránky z kategorie "PC doplňky" na Homepage), riskujeme tím, že vyhledávače nepředají hodnotu staré URL na novou.

Je mnoho způsobů nastavení přesměrování 301. Můžeme si je rozdělit do dvou hlavních skupin - přesměrování na straně uživatele (side rendering) a na straně serveru (server rendering).  My se budeme zabývat metodou přesměrování na straně serveru, protože je nejčastější a nejspolehlivější.

Přesměrovaní pomoci úpravy v  souboru .htaccess

Nejčastěji se používá, pokud eshopové řešení neumožňuje přesměrování v systému nebo pokud je adres mnoho. Příkladem je migrace (přesunu webu), velké množství nefunkčních stránek apod. Jak přesměrovat adresy pomocí .htaccess vám poradí tento článek.

Přesměrování v eshopovém řešení

Některé eshopové řešení typu Shoptet a Eshop-rychle nebo custom (na zakázku) nabízí přesměrování v jejich administraci. Výhodou tohoto řešení je, že není obtížné a zvládne ho téměř každý. Nicméně pokud bychom měli přesměrovávat více adres, tak toto řešení není moc vhodné kvůli časové náročnosti a celkové přehlednosti.

Nejčastější chyby

Nenastavené přesměrování

Vzniká nejčastěji po smazání stránky nebo po přechodu na jiné e-shopové řešení (pokud má jinou strukturu URL adres). Jak najít error 404 se dočtete tady.

Nekonečné přesměrování

Příklad: stránka A  odkazuje ---> stránka B odkazuje ---> stránka A

Redirect chain (řetězové přesměrování)

Příklad: stránka A  odkazuje ---> stránka B odkazuje ---> stránka C

U řetězového přesměrování (více jak 3 přesměrování), vyhledávače přeruší spojení, aby neuvízly ve smyčce. Tak nepředají autoritu původní URL adresy koncové adrese v řetězci přesměrování.

Špatně zvolený typ přesměrování

Existuje několik typů přesměrování. Kromě typu 301 (trvalé přesměrování), který si popisujeme, patří mezi nejpoužívanější typ 302 (dočasné přesměrování)

Přesměrování 302 označuje dočasný přesun, což znamená, že původní stránka bude brzy vrácena do původního stavu a nepřenáší autoritu odkazu. Použití přesměrování 302 se používá například jen na určitou dobu u sezónních akcí a poté se odstraní.

Nedávné výzkumy prokázaly, že pokud dočasné přesměrování (302) necháme na webu dostatečně dlouho, vyhledávače se k němu budou chovat stejně jako k přesměrování trvalému (tzn. bude také přenášet autoritu odkazu).

 

Věříme, že teď už si nenecháte návštěvníky utíkat z webu kvůli chybějícímu přesměrování a víte, jak přesměrování nastavit.

Naše agentura v rámci technického SEO auditu provádí i kontrolu přesměrování. Pokud byste měli zájem o tuto službu, stačí se nám ozvat.

Napište nám do komentářů, která další oblast SEO vás zajímá a chtěli byste se o ní dozvědět více.

Za BESTETO

Tom

Přidat komentář

Sledujte články v RSS