V sobotu jsme s Michalem Janíkem a Mirkem Sedlákem vyrazili na ostravský Barcamp. Jeli jsme za inspirací, fajn lidmi z oboru a Michal jel navíc přednášet o SEO. Pro mě se jednalo o první Barcamp, kterého jsem se zúčastnil, a už teď mám chuť vyrazit v lednu na další Barcamp do Vsetína.
Kromě úvodních pár slov organizátorů jsem se zúčastnil sedmi přednášek.
Adam Ptašnik — Co si (ne)můžeme dovolit na Internetu
Adam (eak.cz) je právník specializující se na právo v souvislosti s internetem. Jeho přednáška mě bavila. Bylo fajn podívat se na internetové dění očima práva, které nerozlišuje články, produkty, nebo reklamu ale díla, kvazi díla apod.
Co jsem si z přednášky odnesl za poznatky:
- Jakékoliv podobizny fyzických osob smíme používat jen s jejich svolením.
- Náhrady škody se může domáhat pouze osoba zobrazená např. na fotce bez souhlasu. Nikoliv třeba manželka, která našla na propagačních materiálech vyfoceného manžela s milenkou.
- Každý má právo vzdát se svých práv, takže se můžeme vzdát i práva na ochranu osobnosti a fotka je v pořádku i bez našeho souhlasu.
- V rámci zpravodajské licence můžu někoho vyfotit a napsat o něm i bez jeho souhlasu. Neměl bych mu tím ale způsobit újmu.
- Soudce je ve většině případů ten, který o případu ví nejmíň, nejmíň případu rozumí, jen rozhoduje.
- Podle Adama většina soudců vypíná mozek, když se v případu objeví slovo počítač, internet apod.
- Dílem se nedá označit pouhá myšlenka. Dílo se musí zhmotnit do slov, hudby, obrazu, schématu apod.
Velmi vtipná mi přišla věta: “Když dva programátoři udělají program na výpočet daní, kód bude podobný a dokonce i výsledky budou podobné.”
Jindřich Fáborský — Máme po hře, milí markeťáci /cc. @facebook
Jindra (igloonet) absolvoval celou přednášku s plechovkou Red Bullu v ruce. Nejen proto byla jeho přednáška velmi energická a zábavná. I když moc konkrétních informací jsem si neodnesl, Jindrova přednáška byla dobrá volba. Jindra mluvil o vývoji Facebooku hlavně v posledním roce a o tom, jak Facebook čím dál víc kroků podniká jen proto, aby vydělal na reklamě a aby si udržely slušnou cenu jeho akcie.
Co jsem si z přednášky odnesl:
- Facebook již překročil hranici miliardy uživatelů.
- Obsah našich stránek na Facebooku nepatří nám, ale Facebooku, od kterého máme vlastně pronajatý prostor.
- Facebook může kdykoliv změnit pravidla a protože jsou všechny texty, fotky apod. jeho, nikdo s tím nic nenadělá.
- U většiny stránek na Facebooku bychom měli vyhodnocovat rentabilitu, která se dá jednoduše změřit v Google Analytics. Stačí otagovat dobře odkazy vkládané na Facebook.
- Hlavně jsem si odnesl zážitek. Přednášky opravdu nemusí být nuda.
Michal Janík — SEO!!!
Michal (Besteto) zvolil ostravsky úderný název. Když už mají v Ostravě tři vykřičníky i na popelářských autech, tak je můžou mít i v názvu přednášky. Michal mluvil o tom, že v rámci SEO není důležité se jen dostat na dobré pozice ve výsledcích vyhledávání na ta správná slova, ale že ve výsledcích bychom měli být i dobře vidět. Odlišit se můžeme nejen dobře napsaným titulkem a popisem, ale i pomocí dalších informací, které vyhledávače můžou u našich výsledků zobrazovat. Informace se vyhledávačům předávají prostřednictvím zdrojového kódu.
Pro Seznam.cz je možné přidat např.:
- Vlastní náhledový obrázek pro Seznam.cz (zatím funguje jen u operátoru “site:”).
- Osnovy — odkazy na stejnou stránku posunutou na vybranou kotvu např. na cenu, hodnocení, fotky.
- Geolokaci — odkaz na mapu s vyznačenou adresu např. výdejního místa e‑shopu nebo sídla firmy.
Pro Google je možné přidat např.:
- Drobečkovou navigaci — odkazy na stránky nadřazené odkazované stránce v rámci našeho webu (e‑shopu).
- Hodnocení — uživatelské hodnocení, které je znázorněné pomocí žlutých hvězdiček, využít se dá např. hodnocení od uživatelů Heureky.
- Cenu — zobrazovat cenu zboží přímo ve výsledcích vyhledávání mi přijde hodně zajímavé.
- Skladovou dostupnost.
Z přednášky jsem si odnesl hlavně chuť pustit se v rámci SEO zase do něčeho nového. Dobře nastavené mikroformáty (mikro data) můžou být zejména pro e‑shopy dlouhodobým přínosem. Přitom náklady na jejich nasazení můžou být jednorázové a poměrně velmi nízké, pokud máte možnost individuálních úprav e‑shopu.
Michal Kubíček — 10 tipů, jak vydělat na Internetu milión korun
Michal (michalkubicek.cz) mě zaujal nejen svým klidným sebevědomým projevem, ale i přístupem ke klientům i partnerům, se kterými nepodepisuje složité smlouvy a se kterými se nesoudí. Je vidět, že podnikat se dá i s úsměvem a bez nepřátel. V přednášce Michal mluvil o tom, jak sám vydělává na internetu a co je podle něj u jednotlivých způsobů výdělku nejdůležitější.
Michalovy tipy jak vydělat milion:
- Prodávejte zboží — věnujte se jen prodeji, vše ostatní nechte na odbornících.
- Prodávejte služby — investujte do kvalitních lidí.
- Prodávejte informace — důležité je, abychom projektu sami věřili.
- Prodávejte sebe — naučte se anglicky, budete mít přístup k více informacím a mnohem větší trh.
- Prodávejte firmy a projekty — neuvažujte už na začátku o prodeji, vytvořte ziskový projekt postavený na kvalitních lidech a neprodávejte na Webtrhu.
- Investujte do sebe — vzdělávejte se.
- Investuje do jiných — stojí to za to, i když většinou nevyhrajete.
- Vytvořte si pasivní příjem — pasivní neznamená, že pro něj už nebudete muset nic udělat.
- Ušetřete milion — stačí denně ušetřit 110 korun a za 25 máte milion.
- Dělejte, co vás baví.
S Michalem se mi pěkně povídalo i po přednášce. A nezapírám ani radost z knížky Velký průvodce SEO, kterou mi Michal dal za jednoduchou odpověď na otázku Kde neprodávat projekty. Věřím, že v ní najdu pár zajímavých tipů a začínajícím kolegům konzultantům se bude hodit určitě.
Pavel Ungr — Google ovládne svět
Přiznávám, že u Pavla (h1.cz) jsem se nešel podívat ani tak na přednášku jako na přednášejícího. Přednáška byla o tom, jak Google ohrožuje práci SEO konzultantů a vůbec o rizicích spojených s Googlem. Osobně vidím rizika spojená s Googlem úplně jinde.
Co jsem si z přednášky odnesl:
- URL adresu stránky s přehledem informací, která u mě eviduje Google — www.google.com/dashboard/ (vyžaduje přihlášení).
Filip Dřímalka — Podnikání v 21. století
Filip (KnowHowKlub.cz) byl pro mě nejpříjemnějším překvapením Barcampu. Jeho přednáška neskutečně odsýpala, na úvod ani nečekal, až ho organizátoři představí. :) Stručně zkusím sepsat, co všechno jsem si poznamenal:
- Co komunikovat — reference, partnery, zosobnění, vyzkoušení zdarma, certifikaci, ukázky know how.
- Kde komunikovat — srovnat místa preferovaná mnou s místy, které preferují zákazníci.
- Jednoduchost — zjednodušit nejen nabídku ale i firemní procesy.
- Předčit očekávání — udělejte něco, co lidi naprosto “dostane”. Nemusí to být drahé.
- Moderní web se dá udělat za pár tisíc — šablony stojí pár dolarů a dají se sehnat i na mikrostránku, stránku vznikajícího produktu (under construction), pro newsletter nebo tiskoviny (themeforest.net, graphicriver.net).
- Koupené šablony newsletterů bývají skvěle otestované (litmus.com).
- Vyzkoušejte crowdsourcing (99designs.com), virtuální asistentky, grafiky (odesk.com, elance.com).
- Opusťte komfortní zónu.
- Nenoste úkoly v hlavě — ukládejte je do PC nebo na papír.
- Tip na web Jak zvýšit prodej a knihy Dana Arielyho (psychologie a behaviorální ekonomie).
- Kvalitní obsah + čas = zákazníci.
- Tip, jak přimět zákazníky k výběru volby, kterou preferujete — přidejte navíc variantu, která je podobná vaší preferované a nabídněte ji s horšími podmínkami a stejnou či velmi podobnou cenou.
S Filipem jsem si chtěl popovídat na after party, ale neviděl jsem ho tam. Budu proto rád, když budu mít možnost zajít si na nějakou další Filipovu přednášku někdy příště.
Martin Bobek — Jak správně přednášet a nebát se posluchačů
Martin (martinhorsky.cz) si zvolil snad to nejtěžší téma, co mohl. Nespíš poprvé stál před kritickým publikem, které ho nepřišlo jen plácat po zádech. Martin splnil svůj cíl “sdělit, jak by se mělo prezentovat”, takže mohl být s přednáškou spokojený. Já si odnesl hlavně poznatek, že už nemusí uvažovat o tom, že půjdu na setkání toastmasterů. Mám úplně jiný pohled na život a tím i na to, jak by měla vypadat přednáška.
Díky Martinově přednášce jsem si mohl popovídat s Davidem Grudlem, což bylo fajn.
Závěr
Po přednáškách jsme zbaštili chlebíčky a zašli se chvíli ohřát na after party. Fajn byla i cesta zpátky do Brna, kdy jsme s Michalem probrali firemní věci, na které běžně v kanclu jaksi není čas. Celý den byl z mého pohledu super. Rád bych poděkoval organizátorům za uspořádání Barcampu. Všem, kteří se na ostravském Barcampu podíleli, patří dík za jejich finance, čas a vloženou energii. Díky všem přednášejícím za informace a za inspiraci.
Na shledanou na dalším Barcampu nebo jiné internetově-marketingové akci!
Komentáře (0)