Naučte se základům práce s Google Search Console

Google Search Console (dále jen GSC) vám usnadní sledování výkonu vašeho webu. Může to být technická část vašeho webu, například rostoucí počet chyb 404 nebo problémy s indexovatelností, které je třeba opravit. Kromě technické části umožňuje sledovat například míru prokliku jednotlivých stránek ve výsledcích vyhledávání na určité dotazy a mnoho dalšího.

Kromě toho, že uvidíte tento druh dat, budete dostávat upozornění e-mailem, když si Google Search Console všimne nových chyb. Na základě těchto oznámení zvládnete na problémy rychle zareagovat. Proto každý, kdo pracuje s webem, by měl tento nástroj umět používat.

Chcete-li začít používat GSC, musíte mít účet Google, nebo si jej vytvořit. Po přihlášení do GSC kliknete na horní panel a potom na možnost „Přidat službu“ (Obr 1.).

Obr. 1: Možnost přidat službu v GSC

Kliknutím na tlačítko „Přidat službu“ můžete vložit web, který chcete přidat. 

Pokud zvolíte možnost Doména, stačí přidat název domény - tedy bez www nebo subdomén (priklad.cz). Tato možnost sleduje vše připojené k této doméně. Pomocí možnosti Předpona adresy URL musíte přidat správnou adresu URL - to znamená s „https“, pokud máte web https a s nebo bez „www“. Je důležité, aby zde byla opravdu vyplněna správná adresa. Pro větší použitelnost zadejte obě možnosti (Obr. 2).

Obr. 2: Vyberte typ služby

Po přidání webu musíte ověřit, že jste vlastníkem. Vaše vlastnictví lze ověřit několika způsoby. Možnost Doména funguje pouze s ověřením DNS, zatímco předpona URL podporuje různé metody (např. přes Google Analytics, vložení HTML kódu apod.).

Více informací o ověření se dozvíte v nápovědě pro Google Search Console.

Funkce v Google Search Console

Už máte nastavený účet a přidaný web. Teď nastal čas podívat se na některá data, která služba poskytuje. Pokud zakládáte GSC, data pravděpodobně neuvidíte hned, ale až za pár dní.

Karta Výkon

Na kartě Výkon (Obr. 3) uvidíte, které stránkyklíčová slova se na Google vyskytují.  

Pokud budete kartu Výkon pravidelně kontrolovat, rychle zjistíte, která klíčová slova nebo stránky vyžadují větší pozornost a optimalizaci. 

Na kartě Výkon se zobrazuje seznam dotazů, stránek, zemí nebo zařízení. Pomocí „vzhledu vyhledávání“ budete mít pod kontrolou, jak si vaše výsledky ve vyhledávání vedou. Každou z těchto sekcí můžete třídit podle počtu „kliknutí“, „zobrazení“, „průměrné CTR“ nebo „průměrné pozice“.

Obr. 3: Karta Výkon

1. Celkový počet kliknutí

Množství kliknutí vám řekne, jak často lidé klikli na váš web ve výsledcích vyhledávání Google. Toto číslo částečně vypovídá o celkovém výkonu stránek a meta popiscích. Pokud jen několik lidí klikne na vaši stránku, která měla velké množství zobrazení, může to znamenat, že meta popisky moc nevynikají ve výsledku vyhledávání.

Tip: Podívejte se, jaké meta popisky má konkurence, a zkuste se jimi inspirovat.

Také záleží na tom, jaké pozice obsazujete ve výsledku vyhledávání, protože i to má nemalý vliv na počet kliknutí. Když se vaše stránka nachází na 3. pozici první stránky, automaticky získá více kliknutí než stránka, která se nachází na druhé stránce.

2. Celkový počet zobrazení

Zobrazení vám říkají, jak často se váš web a jednotlivé stránky zobrazují ve výsledcích vyhledávání. Praktický příklad vidíte na obrázku 4, kde je vidět v našem účtu GSC celkový počet zobrazení na dotaz: “meta description”. Počet zobrazení tohoto klíčového slova ukazuje, jak často se náš web zobrazuje pro dané klíčové slovo ve výsledcích vyhledávání Google.

Obr. 4: Celkový počet zobrazení

Dále můžete přejít na kartu Stránky a zjistit, které stránky se zobrazují pro toto klíčové slovo. Jsou stránky stránky pro klíčové slovo relevantní? Pokud ne, zvažte optimalizaci stránky.

Tip: Zkuste přemýšlet o zakomponování klíčových slov do obsahu stránek nebo přidání interních odkazů z relevantních stránek nebo příspěvků na stránku, zrychlit načítání stránek, optimalizovat obrázky apod.

3. Míra prokliku CTR

Míra prokliku značí procento lidí, kteří viděli Váš web ve výsledcích a rozhodli se na něj kliknout. Například pokud stránku vidělo 100 lidí ve výsledku vyhledávání a kliknul na ni pouze 1 člověk, tak je míra prokliku (CTR) jen 1 %. 

Existují metody, pomocí kterých zvýšíte CTR. Například můžete upravit meta popisky tak, aby byly pro potencionálního návštěvníka přitažlivější. Pokud se název a popis vašeho webu liší od ostatních výsledků, pravděpodobně na váš výsledek klikne více lidí a CTR se zvýší.

Je důležité připomenout, že to nebude mít velký dopad, pokud se váš web nevyskytuje na první stránce výsledků vyhledávání. 

Pokud se chcete dozvědět o metadatech více, přečtěte si článek o meta Title (název) a Meta description (popis).

4. Průměrná pozice

Poslední položkou v tomto seznamu je „Průměrná pozice“. Ta vám řekne, jaké bylo průměrné zhodnocení konkrétního klíčového slova nebo stránky v časovém období, které jste vybrali. Tato metrika samozřejmě není vždy spolehlivá, dává nám však představu o tom, na jaké pozici se dané klíčové slovo nachází.

Pokrytí (index stránek)

Pro ty technicky zdatnější tu máme velmi cennou kartu “Indexové pokrytí”.

V této části (Obr. 5) je uvedeno, kolik stránek je v indexu Google od poslední aktualizace (tedy ty stránky, které můžete nalézt ve výsledku vyhledávání), kolik stránek není a jaké chyby a upozornění se vyskytují na Vašich stránkách.

Obr. 5: Karta Pokrytí

Pokrytí indexu

Při pravidelné kontrole této karty vám neunikne žádná chyba a upozornění, které se na vašem webu objevují. Pokud na kontrolu náhodou zapomenete, je tu ještě oznámení, které vám Google pošle, když zjistí nové chyby.

Často jsou chyby způsobeny například tehdy, když nefunguje správně přesměrování, pokud Google najde nefunkční kód nebo chybové stránky.

Kliknutím na odkaz můžete chybu podrobněji analyzovat a zjistit, které konkrétní adresy URL jsou ovlivněny.

Kontrola URL

Nástroj pro kontrolu adres URL (Obr. 6) vám pomůže analyzovat konkrétní adresy URL. Stránku načte z indexu Google a porovná ji se stránkou, která je nyní na vašem webu. Zjistíte tak, zda existují rozdíly. Na této stránce najdete i další technické informace, například kdy a jak je Google procházel a jak stránka vypadala, když byla procházena. Někdy si také všimnete řady chyb. Může to být v souvislosti s tím, že Google nedokáže stránku správně procházet. Poskytuje také informace o strukturovaných datech nalezených na této URL adrese.

Obr. 6: Kontrola URL

Soubory Sitemap

Soubor Sitemap XML je taková mapa všech důležitých stránek a příspěvků na vašem webu. Každý web by sitemap měl mít. 

Na kartě XML sitemap ve službě GSC můžete Googlu sdělit, kde se váš soubor XML nachází na vašem webu, vložením jeho URL adresy. Můžete vložit i více sitemap. Například pokud má Váš web více než 50 000 URL adres, nebo když vaše webové řešení generuje sitemap pro každý typ stránek, jako jsou třeba stránky s kategoriemi nebo produkty.

Přidání nového souboru Sitemap

Doporučujeme všem, aby do GSC (Obr. 7) zadali adresu URL svého XML souboru Sitemap, aby Google snadněji a rychleji objevil vaše stránky. Mimo to zjistíte, zda váš soubor Sitemap obsahuje chyby nebo zda některé stránky nejsou indexovány. 

Odkazy

Kvalitní odkazy jsou pro SEO velmi důležité. V kartě Odkazy (Obr. 8) můžete vidět, kolik odkazů z jiných webů směřuje na váš web, kolik odkazů na váš web tyto weby obsahují a nakonec to, jaké kotevní (anchor) texty se nejčastěji používají.

Obr. 8: Karta Odkazy

Interní odkazy

Sekce interních odkazů prozradí, které stránky vašeho webu jsou nejvíce propojeny z jiných míst na vašem webu. Tento seznam se vyplatí pravidelně analyzovat, protože chcete, aby vaše nejdůležitější stránky a příspěvky získaly co nejvíce interních odkazů. Tím zajistíte, že Google lépe pochopí, které stránky jsou nejdůležitější.

I malé změny přináší zlepšení

Tento článek by vám měl poskytnout dobrou představu o tom, co je Google Search Console, k čemu slouží a měli byste být schopni ho používat. I drobné úpravy zlepší kondici vašeho webu. Potom už záleží na vás, jestli si nastudujete i problematiku SEO nebo raději necháte optimalizaci na zkušených specialistech.

Za BESTETO

Tomáš

Přidat komentář

Sledujte články v RSS