Často kladené otázky a odpovědi v online marketingu

Chystáte se podnikat nebo už podnikáte a zajímá vás online marketing? Připravili jsme si pro vás odpovědi na nejčastější otázky z různých odvětví — online marketing, PPC reklamy, srovnávače zboží, SEO a sociální sítě.

Vhodná doba pro zahájení podnikání neexistuje. Pokud máte nápad a vaše časové/​pracovní možnosti vám to dovolí, tak můžete začít ihned. Více o začátku podnikání najdete na tomto odkaze.

Ano, abyste mohli začít podnikat, potřebujete mít živnost. Můžete podnikat buď jako fyzická osoba, která ručí celým svým majetkem nebo jako právnická osoba. Než se rozhodnete jakou variantu zvolíte, doporučujeme si přečíst výhody/​nevýhody.

Na začátku potřebujete vyřídit založení živnosti, která vychází na 1 000 Kč a otevřít si podnikatelský účet v bance. Pak už záleží na mnoha faktorech. Někdo pro své podnikání bude potřebovat sklad, auto, zaměstnance nebo speciální technologie, jiným bude stačit jen kancelář. Proto nelze dopředu říct, kolik peněz vás to bude ze začátku stát.

Před vstupem do podnikání a do určitého oboru je nutné se podívat, zda daný obor nevyžaduje speciální požadavky – doklady o vzdělání, různá oprávnění a další.

Pokud chcete podnikat online, měl by váš e‑shop v ideálním případě pokrýt aktuálně se tvořící poptávku po zboží. Zároveň by ji měl umět i spoluvytvářet. Popřemýšlejte také o tom, které zboží v online prostřední chybí a zda by po něm mohla být dostatečná poptávka.

Dejte si pozor na to, abyste jako začátečník nevstoupil do velmi konkurenčního prostředí. 

To záleží na formě vašeho podnikání. Pokud budete například řemeslník nebo IT specialista, který bude jenom chtít více propagovat své služby v dané lokalitě, tak je vhodná webová prezentace. Pokud budete chtít prodávat nějaké produkty/​služby, doporučujeme založit e‑shop.

Toto je spíše otázka financí, protože tvorba e‑shopu na míru je poměrně drahá záležitost, každá aktualizace nebo novinka bude vyžadovat spoustu peněz. U krabicového řešení máte naopak jistotu toho, že v případě novinek a aktualizací nebudete muset platit nic navíc. Další zásadní roli může hrát i zkušenost. Pro mnoho lidí je lepší začít na krabicovém řešení, jelikož ani neví, jaké náležitosti by měl e‑shop mít.

Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď, jelikož záleží na několika faktorech.

Dropshipping

  • Výhoda – Nemusíte mít vlastní sklad ani nakoupené zboží, protože dodavatel ho posílá přímo zákazníkovi. Tím pádem vám odpadnou náklady spojené s tím, které můžete vložit do propagace. 
  • Nevýhoda: Pokud budete mít více dodavatelů, bude zákazník platit víckrát poštovné. Dále budete mít i menší marži a nebudete moci ovlivnit obsah balíku (poděkování, dárek, letáček).

Dodavatel

  • Výhoda: Máte plnou kontrolu nad logistikou zboží. Pokud si zákazník objedná více druhů zboží, budete schopen jej zákazníkovi ihned zaslat v jedné zásilce, za předpokladu, že zboží bude skladem.
  • Nevýhoda: Musíte mít vlastní sklad, kde budete skladovat zboží a zároveň v tomto zboží budete mít peníze. Další možností je, že sklad mít nebudete, ale budete mít na druhou stranu delší doručovací dobu, což nemusí být špatně, pokud nabízíte relativně unikátní produkty.

Všechny právní náležitosti – ochrana osobních údajů, vrácení zboží, reklamační řád, obchodní podmínky a spoustu dalších naleznete na tomto odkaze.

Rozhodně novou doménu nevybírejte kvůli SEO a vyhledávačům. Při výběru domény je potřeba nepřehlížet důležité faktory, které ovlivní to, jak je vyhledávaná.

Často kladené otázky — online marketing

Investicí do online marketingu můžete poměrně rychle propagovat svoji službu nebo produkt. Cílem je přivést návštěvníky na váš web a následně je přeměnit na vaše zákazníky. Nespornou výhodou online marketingu je, že je poměrně dobře měřitelný a dá se dobře vyhodnocovat a cílit na konkrétně definované zákazníky.

Marketingová persona je v podstatě vaše představa (fiktivní profil), jak by měl vypadat ideální zákazník – jaké zastává politické názory, jaké má koníčky, věk, povolání, pohlaví, místo bydliště, příjem, problémy, apod. Cílem persony je porozumět problémům a chování zákazníků, aby jim mohlo být nabídnuto lepších služeb a produktů. V naprosté většině případů se jedná o takzvané proto-persony.

K provozu e‑shopu není vyloženě nutné mít blog. Nicméně vedení blogu má řadu výhod

  • Publikace článků na blogu dává signál vyhledávačům, že váš web je aktualizovaný a udržovaný.
  • Lepší cílení na long-tail (konverznější) výrazy.
  • Můžete odkázat na své produkty či služby.
  • Navážete vztahy se svým publikem.
  • Můžete napsat o tématech, které často řeší zákaznická podpora..

Content marketing představuje obsahový marketing, který je zaměřený na vytváření a publikování relevantního a konzistentního obsahu (články, videa, infografiky apod.). Jeho cílem je přilákat a udržet jasně definované publikum, které by mělo podpořit ostatní marketingové kanály a přivést případný zisk do vaši firmy.

E‑mail marketing je marketingový kanál, který patří do tzv. přímého (direct) marketingu. Využívá se zejména k propagaci produktů nebo služeb. E‑mail marketing vám může pomoci informovat zákazníky o vašich nejnovějších produktech nebo nabídkách. Může také hrát klíčovou roli ve vaší marketingové strategii při generování potenciálních zákazníků, povědomí o značce, budování vztahů nebo udržování zákazníků.

UX (user experience) jsou metody a techniky, pomocí kterých se navrhují uživatelské prostředí u webů, aplikací apod.

PR (public relations) lze přeložit jako vztah s veřejností. PR využívá mediálních kanálu k propagaci organizace a jejího pozitivního vnímání veřejností.

GDPR představuje nový právní rámec ochrany osobních údajů v evropském prostoru. Cílem GDPR je hájit co nejvíce práva občanů EU proti neoprávněnému zacházení s jejich daty včetně osobních údajů. Toto nařízení se týká jak firem a institucí, ale i jednotlivcůonline služeb, které zpracovávají data uživatelů. Za porušení GDPR jsou udělovány astronomické pokuty. Některým správcům nebo zpracovatelům osobních údajů se doporučuje zřídit nezávislou kontrolní funkci DPO (Data Protection Officer, tj. pověřenec pro ochranu osobních údajů).

PNO (podíl nákladů na obratu) je hodnota, která vyjadřuje, kolik procent z obratu získaného díky reklamě bylo potřeba za reklamu zaplatit. Díky PNO můžeme zjistit. jak efektivní je reklama a jaká je návratnost nákladů.

ROI neboli return on investment je návratnost investic. Jednoduše řečeno, jedná o poměr vydělaných peněz k penězům investovaných.

Pokud za prodej televize budeme mít čistý zisk 1 000 Kč a rozhodneme se televize propagovat a za propagaci zaplatíme 5 000 Kč, která přivede 800 nových návštěvníků a ti koupí 30 televizí, bude celkový výnos 30 000 Kč a náklady na reklamu 5 000 Kč. Výpočet bude následovný:  ROI = (30 000 – 5 000) / 5 000 * 100 (%). Výše ROI je tedy 500 %.

PPC (Pay per Click) reklama značí platbu za proklik na vaši cílovou stránku. U této reklamy platíte za každého uživatele, kterého vaše reklama zaujme a dostane se prostřednictvím prokliku na váš web.

Remarketing je způsob cílení PPC reklamy na uživatele, kteří v minulosti navštívili váš web. Princip fungování této metody je založen na tom, že uživatelé, kteří navštíví vaši webovou stránku, jsou označení soubory cookies (proto je na každém webu souhlas s použitím cookies).

Real Time Bidding (RTB) je nástroj pro nákup a prodej reklamy, který funguje na principu aukce.

Konverze je, když návštěvník na vašem webu dokončí požadovaný cíl – vyplní formulář, nakoupí produkt.

Konverzní poměr je procento návštěvníků vašeho webu, kteří splní požadovaný cíl (konverzi) z celkového počtu návštěvníků.

Pokud na váš web přijde 100 návštěvníků a 10 z nich provede nákup nebo jinou akci, kterou sledujete, konverzní poměr bude 10 %.

Primárně se zauměřujeme na českýslovenský trh.

Doporučuje se mít v reklamní sestavě alespoň 2 rozšířené textové reklamy a jednu responzivní reklamu ve vyhledávání.

Klíčová slova označují konkrétní fráze či výrazy, které uživatelé vyhledávají na internetu v daném oboru pomocí vyhledávačů (Google, Seznam). Klíčová slova jsou nejčastěji spojována s optimalizaci webu (SEO) a PPC reklamou.

Vylučující klíčová slova umožňují z kampaní vyřadit určité vyhledávací dotazy a zaměřit se pouze na klíčová slova, která jsou pro vaše zákazníky podstatná. Lepším cílením můžete upoutat pozornost uživatelů se zájmem a zlepšit návratnost investic.

Správné vyhodnocování dat se neobejde bez přesných čísel. Podrobný návod najdete na tomto odkaze.

Podrobný návod jak stáhnout faktury z AdsSkliku naleznete zde.

Srovnávače zboží patří mezi jedny z nejvíce konverzních kanálů. Mezi nejznámnější srovnávače patří:

  • Zboží.cz a Heureka.cz – běžné produkty/​zboží
  • Glami.cz a Shopalike.cz – móda
  • Favi.cz a Biano.cz – nábytek

XML feed je datový soubor, který obsahuje data o produktech (název zboží, popis, cenu, ale i skladovou dostupnost a parametry). Abyste mohli své produkty inzerovat, je potřeba tento kód nahrát do srovnávačů zboží a systémů na PPC reklamy.

Bidding je součástí PPC reklamy, kdy inzerent platí za každý jednotlivý proklik na jeho nabídku. Cílem biddingu je překonat nabídku konkurence tak, aby cena byla i pro vás co nejpříznivější.

Pro získání certifikátu Ověřeno zákazníky je třeba, aby obchod, který má tuto službu správně zavedenou, získal několik desítek víceméně kladných hodnocení za posledních 90 dní.

Search Engine Optimization neboli (SEO) si klade za cíl přilákat co největší množství organické návštěvnosti na webové stránky. 

Konverzní poměr stránky se odvíjí od toho, o jaký typ stránky se jedná.

Například stránku Kategorie lze optimalizovat tak, aby se zvýšil i případný konverzní poměr.

Důležité je ovšem říct, že záleží na mnoha faktorech a možnostech daného e‑shopu stránky upravovat.

V případě SEO se jedná o výsledky, které nejde vidět ihned. Výsledky by se měli nejčastěji objevit za 6 až 12 měsíců

Ne. SEO analyzátory jsou zbytečné a nic neříkají o tom, jak si web stojí ve výsledku vyhledávání.

Linkbuilding slouží k získávání zpětných odkazů. Je to dlouhodobá činnost a důležitá součást SEO, jejímž cílem je zvýšení viditelnosti webu či e‑shopu a jeho návštěvnosti z výsledků vyhledávání.

Na to bohužel neumíme odpovědět, jelikož neexistuje žádný trik, jak to udělat. Záleží na nespočetně mnoho faktorech, které ovlivňují to, zda stránka bude umístěná na první stránce či nikoliv. Pokud usilujete o místo na první stránce, tak se připravte na dlouhou cestu spojenou s budováním kvalitního obsahu, vylepšování webu  a kvalitního odkazového profilu.

Nelze. A pokud se setkáte s někým, kdo vás bude přesvědčovat, že to lze, buďte na pozoru.

Sociální sítě představují další kanál, který mohou firmy v online marketingu využít za účelem dosažení marketingových cílů. Pokud se rozhodnete pro marketing na sociálních sítích, je potřeba, abyste si dali záležet s tvorbou obsahu (příspěvky, videa, fotky) a s celkovou komunikací s daným publikem. Mimo to můžete na sociálních sítích také spravovat a tvořit reklamní kampaně. Tyto kampaně mohou mít několik cílů, od zvýšení návštěvnosti na webu, přes zvýšení povědomí o značce až po konverze.

Založení firemní stránky na Facebooku je jednoduché. Stačí vyplnit název a popis stránky a nahrát logo a úvodní fotku stránky. Do horní části stránky můžete přidat i CTA tlačítko s výzvou k akci – poslat zprávu, přejit na web nebo zavolat do obchodu.

Stejně jako v kamenném obchodě je i tady klíčem k úspěchu přátelský zákaznický servispozitivní zkušenost zákazníků. Když správě své stránky věnujete pravidelně každý týden trochu času, budete moct nejen pečovat o své stávající zákazníky, ale také navazovat nové kontakty. Stránky jsou navržené tak, aby vám umožnily včas reagovat na nové komentáře a zprávy.

Na firemní stránku si můžete přidat i záložky.

Na tuto otázku neexistuje správná odpověd. Doporučujeme se držet zlatého pravidla, a to publikovat 2 – 5 příspěvků týdně. Určitě je lepší publikovat kvalitní obsah v malé míře, než publikovat velké množství obsahu na úkor kvality.

Obecně se uvádí, že nejlepší čas pro publikaci příspěvků je v ranních hodinách mezi 7:00 a 9:00. V tento čas uživatelé vstávají a kontrolují veškeré věci, které jim přes noc unikly. Pokud se vám tato hodina nezdá ideální, zkuste to okolo oběda – mezi 11:00 a 13:00 hodinou. Příspěvky můžete publikovat i večer, a to mezi 17:00 a 19:00 hodinou, kdy uživatelé končí v práci a chtějí si odpočinout.

Důležité je zmínit to, že také záleží na typu sociálních sítí, protože na každé z nich, ať už se jedná o Twitter, Facebook nebo Instagram je trochu jiná komunita lidí, která daný obsah konzumuje trochu jinak. 

Aktivita na sociálních sítích se odvíjí od oboru ve kterém podnikáte a na typu zboží, které prodáváte.

Pokud budete prodávat náramky, doporučujeme propagaci na Instagramu a Facebooku. Naopak nevhodnou volbou bude Twitter, který slouží k jinému účelu.

Ano, jde to. Kupování fanoušků nedoporučujeme, jelikož porušujete podmínky používání daných služeb. Koupení fanoušci s Vámi navíc nemají nic společného, získáte tím pouze číslo a nic víc.

Reklama na Facebooku může být cílená na uživatele na základě jejich polohy, demografických údajůzájmů.

Můžete například cílit na uživatele, kteří mají narozeniny v daný měsic nebo na ty, kteří jsou čerstvě zasnoubení.

Pokud máte nějaké další otázky, neváhejte nám je napsat do komentářů nebo do naší marketingové poradny pro e‑shopy na Facebooku.

11. 02. 2021

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.