Vyhledávače zboží 2015 – návštěvy, objednávky a tržby pod drobnohledem

Pokud se dlouhodobě věnujete nějaké činnosti, získáváte nejen cenné zkušenosti a zajímavé zakázky, ale v případě internetového marketingu se dostanete i k zajímavým datům. Protože v Bestetu se věnujeme e‑shopům a inzerci ve vyhledávačích zboží, máme možnost se s vámi podělit o srovnání největších českých zbožáků.

Největší české vyhledávače zboží

Najít aktuálně největší české vyhledávače zboží není až tak těžké. Heureku využívají téměř všechny e‑shopy, Zboží.cz je tradiční dvojka, pak následuje velká mezera a z pohledu celého trhu malí, ale stále ziskoví hráči HledejcenySrovnáme. Nově se mezi ty velké tlačí Glami (bývalé Domodi), které je silné hlavně v sortimentu módy. Nákupy Google samy o sobě prakticky žádné zákazníky nepřináší (myšlená je část nevyžadující Adwords, kde je inzerce zdarma). Všichni ostatní jsou příliš malí, nebo je není možné až tak jednoduše vyhodnotit, což se týká produktových (PLA) kampaní v Adwords a v Skliku. Poslední, o kom jsem uvažoval do srovnání, je Shopalike, ale je o dost menší než Glami a jeden specializovaný server mi v přehledu stačí.

Jaká data srovnáváme

Mně přišlo nejzajímavější srovnat počet návštěv, transakcí (objednávek) a tržby, které jednotlivé vyhledávače e‑shopům generují. Zajímavé by bylo spojit tato data s náklady na inzerci, ale to už bych nevytáhl z Analytics. Tak si to necháme třeba na další článek.

Data jsme vzali komplet z Analytics za celý rok 2015. Prezentujeme samozřejmě jen souhrnné výsledky. E‑shopy mají nejrůznější zaměření. Co mají všechny e‑shopy společné, že jejich celková návštěvnost za rok 2015 překročila půl milionu návštěv. Takových klientů máme mezi e‑shopy aktuálně 18. Jejich celkové tržby za rok 2015 překročily 1 miliardu, tak mi to přijde jako celkem slušný vzorek na dělání závěrů, které aspoň trochu odráží realitu.

Heureka je největší ale o kolik?

Že je Heureka největší vyhledávač zboží v ČR co se týká počtu přístupů, objednávek i vygenerovaných tržeb, to asi překvapí málokoho. Pojďme se ale podívat, jak velký náskok má Heureka před ostatními zbožáky.

Z celkových téměř 32 miliónů návštěv si vyhledávače zboží připsaly 15,6 %:

  1. Heureka.cz včetně satelitů: 2.243.000 návštěv
  2. Zboží.cz: 1.675.000 návštěv — o 25 % méně než Heureka
  3. Glami.cz: 828.000 návštěv — o 63 % méně než Heureka
  4. Hledejceny.cz a Cochces.cz: 131.000 návštěv — o 94 % méně než Heureka
  5. Srovnáme.cz a satelity: 64.000 návštěv — o 97 % méně než Heureka

Z celkových 642 tisíc objednávek vyhledávače zboží mají podíl 25,6 %:

  1. Heureka: 95.500 objednávek
  2. Zboží.cz: 54.400 objednávek — o 43 % méně než Heureka
  3. Glami.cz: 10.000 objednávek — o 90 % méně než Heureka
  4. Hledejceny: 2.900 objednávek — o 97 % méně než Heureka
  5. Srovnáme: 1.600 objednávek — o 98 % méně než Heureka

Pořadí zůstalo beze změny, ale odstup Heureky od zbytku pole se výrazně zvýšil.

Z celkových tržeb přes 1.063 miliónů (miliarda a 63 miliónů) vyhledávače zboží přinesly 27,1 %:

  1. Heureka: 189,4 miliónů Kč
  2. Zboží.cz: 78,2 miliónů Kč — o 59 % méně než Heureka
  3. Glami.cz: 11,6 miliónů Kč — o 94 % méně než Heureka
  4. Hledejceny: 5,1 miliónů Kč — o 97 % méně než Heureka
  5. Srovnáme: 3,6 miliónů Kč — o 98 % méně než Heureka

Opět se pořadí nezměnilo a opět se prohloubil rozdíl mezi Heurekou a zbytkem světa.

Protože se liší počet e‑shopů, které ve vybraných zbožácích inzerují, porovnal jsem i tržby, které při spuštění inzerce zbožáky vygenerují:

  1. Heureka: 11,141 miliónů Kč na e‑shop (inzeruje 17 z 18 e‑shopů)
  2. Zboží.cz: 4,598 miliónů Kč na e‑shop (inzeruje 17 z 18 e‑shopů)
  3. Glami.cz: 2,322 miliónů Kč na e‑shop (inzeruje 5 z 18 e‑shopů)
  4. Hledejceny: 0,422 miliónů Kč na e‑shop (inzeruje 12 z 18 e‑shopů)
  5. Srovnáme: 0,275 miliónů Kč na e‑shop (inzeruje 13 z 18 e‑shopů)

Zde je vidět, že Glami využívá poměrně málo e‑shopů, ale je pro ně důležitější, než by se z celkových čísel zdálo.

Zajímavé můžou být i další jednoduše dopočítatelné metriky:

  • Konverzní poměr má nejvyšší Heureka (4,26 %), následují Zboží.cz (3,24 %), Srovnáme (2,52 %), Hledejceny (2,20 %) a Glami (1,21 %).
  • Nejvyšší tržby na jednu návštěvu má opět Heureka (84 Kč/​návštěva), pak Srovnáme (56 Kč/​návštěva), Zboží.cz (47 Kč/​návštěva), Hledejceny (39 Kč/​návštěva) a Glami (14 Kč/​návštěva).
  • Pouze nejvyšší průměrná výše objednávky má jiného vítěze — Srovnáme (2.232 Kč), Heureka (1.983 Kč) je druhá, následují Hledejceny (1.753 Kč), Zboží.cz (1.438 Kč) a opět poslední je Glami (1.162 Kč).

Co je na výsledcích zajímavé

Vypíchnu pár údajů, které jsou zajímavé z mého pohledu:

  • Heureka vítězí na plné čáře.
  • Zboží.cz přináší jen o čtvrtinu méně přístupů než Heureka, ale kvůli nižšímu konverznímu poměru i nižší průměrné hodnotě objednávky skoro o 60 % nižší tržby. Před rokem jsem došel ale k rozdílu ještě většímu (bylo to 68 %).
  • Na Glami inzeruje jen 5 z vybraných 18 e‑shopů a z nich 4 mají Glami jako největší zdroj tržeb. A ten pátý prodává módu jen jako jeden z mnoha druhů zboží. Glami.cz proto považuji za velkého hráče a inzerci doporučuji všem e‑shopům s oblečením a módními doplňky.
  • Malí jsou opravdu malí. Hledejceny si výrazně polepšily díky satelitu Cochces.cz, který často přináší větší tržby než samotné Hledejceny.cz, přesto se ve srovnání s Heurekou jedná o trpaslíka. A Srovnáme.cz již výrazně zaostává i za Hledejceny.cz.

Závěr

Pět největších vyhledávačů zboží generuje e‑shopům asi 27 % tržeb, což je víc než PPC reklama s 21 % i více než přirozené vyhledávání (SEO) s 16 %. Inzerce na Heurece a Zboží.cz by měla být samozřejmostí pro všechny stejně jako inzerce na Glami.cz pro všechny e‑shopy s módou a doplňky. Před děláním dalších závěrů by bylo fajn podívat se taky na náklady. Pokud máte zájem o článek, kde bych rozebral kromě tržeb i náklady, napište do komentářů. Data pro takový článek máme.

A pokud jste ohromení uvedenými čísly a sami tak super výsledky nemáte, napište nám. Podíváme se na to, jestli vás jsme schopní pomoct. 

14. 03. 2016

Komentáře (5)

lukasz3. 1. 2017, 1:21

pripravuje se analiza google vs. herueka/​ seznam?

Odpovědět
Marek16. 3. 2016, 12:33

Tak ta závislost tam opravdu je, myslím, že cokoliv jde do nějaké míry zaměnit a vyřešit jinak, ale prostě dneska chcete být na heuréce více vidět? Musíte mít košík a zlatý certifikát. Jinak je to tvz. korunový boj a ten dle mého nikam nevede (pokud jde o obchodníky). Takže až bude mít ještě silnější pozici, můžeme opět čekat na zdražení. :-) Vím jak je inzerce drahá a proto jako uživatel používám heuréku jen na hledání eshopu a na konkrétní zboží jdu z direct odkazu. :D

Odpovědět
Vladimír Přichystal16. 3. 2016, 11:19

Tome, mám v plánu se podívat na náklady minimálně u Heureky. Sám jsem zvědavý, jaké bude PNO a průměrná cena za objednávku.

Pavle, 18 e‑shopů není mnoho, ale tržby přes miliardu už jsou slušné na to, aby se daly vysledovat třeba poměry mezi zbožáky. Až se nám to podaří zautomatizovat, zveřejníme data za mnohem větší počet e‑shopů. Podle mě jsou e‑shopy stejně jako na Heurece “závislé” na Adwords, Skliku, na vyhledávání na google a Seznamu, na mailingu, na budování značky atd. Nebo myslíš, že závislost na Heurece je jiná? Že z té závislosti něco vyplývá?

Odpovědět
Pavel Kročák15. 3. 2016, 1:59

Škoda, že statistiky jsou jen z 18 e‑shopů, což je asi 0,05 % trhu. Dobře to však odráží pozici Heuréky na trhu, a tedy i závislost e‑shopů na ní..

Odpovědět
tom15. 3. 2016, 9:35

ještě by byl zajímavé znát cenu za objednávku, tam pak často bývá problém.

Odpovědět

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.