BESTETO univerzita: Co jsou vyhledávače zboží a vyplatí se e-shopům inzerce?

Vítáme vás v BESTETO univerzitě. První semestr jsme se rozhodli věnovat vyhledávačům zboží. Každý týden zveřejníme jeden článek se zaměřením na různé praktické otázky z této oblasti.

V prvním semestru BESTETO univerzity se dozvíte:

  • jaká je návštěvnost jednotlivých zbožáků (tímto názvem v BESTETO označujeme vyhledávače zboží),
  • vše o inzerci na Heurece, Zboží.cz, Glami, Favi a dalších,
  • jaké jsou nejčastější chyby, kterých se e-shopaři dopouštějí při nastavování inzerce a jak je opravit,
  • jak funguje nástroj Mergado a jaké jsou principy biddingu.

Na konci semestru budete ve zbožácích jako doma a hlavně budete vědět, jak z nich vytěžit maximum!

První díl této univerzity začneme úvodem o zbožácích. Dnešní článek obsahuje tyto kapitoly:

Co jsou vyhledávače zboží?

Vyhledávače zboží jsou webové stránky se systémem, který na internetu vyhledává a porovnává různé druhy produktů od zaregistrovaných e-shopů. Informace získává přímo z dat jednotlivých e-shopů, které je povinně zasílají prostřednictvím textových XML souborů (Extensible Markup Language). Ty jsou soustavně generované e-shopem a musí obsahovat podrobné údaje o produktech, jako je například název, cena, dostupnost, výrobce, zařazení do kategorie produktů nebo podrobnější údaje o produktu. XML souboru se nejčastěji říká XML feed.

Ukážka XML feedu pre Heureku

Obr. 1: Ukázka části XML feedu pro Heureku. Zdroj: heureka.sk

K čemu je využijí uživatelé a e-shopy?

Vyhledávače zboží (nebo taky zbožáky či porovnávače zboží/cen) slouží jako zdroj potenciálních zákazníků, kteří chtějí nakoupit a najít informace o produktech na jednom místě. Namísto toho, aby museli prohledávat nabídky e-shopů na internetě, zadají název produktu do vyhledávače zboží a ten vytvoří seznam e-shopů, které ho nabízí, seřazený vzestupně podle ceny.

Pokud uživatel přesně neví, jaký konkrétní model chce, může hledat v kategoriích produktů, nebo upřesnit svoje požadavky a parametry (vlastnosti) produktu ve filtrování. V tomto případě už záleží na jednotlivých porovnávačích, v jakých detailech se liší. Princip však zůstává stejný.

Výhodou zbožáků je to, že na nich nejsou jenom informace o ceně produktu, ale také o ceně dopravy, dostupnosti, nebo kvalitě služeb konkrétního e-shopu, který zboží prodává. Zákazník se tak může rozhodnout i podle hodnocení e-shopu od ostatních nakupujících, hledat podobné produkty, najít nejbližší místo, kde se dá vybrané zboží koupit, nebo požádat o pomoc v poradně. Někdy má zbožák i další funkce, kterými se z něj stává nákupní rádce, jako je tomu například u Heureky.

Platí se za inzerci na zbožácích?

U některých zbožáků můžou e-shopaři inzerovat v základní verzi zdarma, obecně však převládá placená varianta. E-shop platí porovnávači za každý proklik uživatele na své stránky. Řazení spárovaných/zařazených produktů ve vyhledávači funguje na podobném aukčním principu jako PPC reklama. O první pozice soutěží e-shopy, které nabídnou nejvyšší cenu za proklik (nastavování cen za prokliky se označuje jako bidding). Výsledné pořadi ale ovlivňují i další věci, jako například cena výrobku nebo jeho dostupnost.

Vyplatí se e-shopům inzerovat na zbožácích?

Ano. Porovnávače mají vysokou návštěvnost uživatelů, kteří přemýšlejí o nákupu nějakého produktu a tím pádem mají i vyšší konverzní poměr, než například fulltextové vyhledávání. Pro většinu e-shopů jsou jedním z největších prodejních kanálů a klíčový zdroj návštěvnosti i tržeb. Pokud je inzerce správně nastavená, nestojí moc peněz a investice do ní se často vrátí, protože přinese e-shopu objednávky.

Skvělé výsledky můžou mít na zbožácích i e-shopy, které nepatří mezi nejlevnější. Spousta lidí totiž hledá prodejce s dobrým hodnocením, možnost osobního odběru blízko domova či zaměstnání, anebo například známý obchod s rozumnou cenu. Nejnižší cena proto není jediným rozhodujícím kritériem nákupu.

Kromě objednávek může inzerce na vyhledávači zboží posloužit e-shopu jako zdroj referencí a zpětné vazby od zákazníků, reklama nebo příležitost budovat povědomí o značce.

Inzerce na zbožácích je vhodná pro všechny e-shopy, které si finančně můžou dovolit nabít minimální částku požadovanou na inzerci. Kredit doporučujeme nabíjet v rozumné výši. Jakmile se vyčerpá, vyhodnoťte nejdříve výsledky inzerce s pomocí Google Analytics a teprve podle toho kredit znovu nabijte.

Inzerovat na malých zbožácích se často vyplatí, protože ceny za proklik jsou nízké. I když přivedou méně lidí, e-shopy můžou získat nějaké objednávky. U malých zbožáků se nevyplatí strávit nad správou inzerce hodně času. Doporučujeme nedobíjet velké částky kreditu. Kvůli malému množství prokliků se může stát, že bude dlouho trvat, než se kredit vyčerpá a peníze vám tak budou ležete ladem.

Byla by škoda nevyužít všechny porovnávače, které by mohly e-shopu přinést návštěvnost a tržby.

Jak může inzerce na zbožácích pomoci SEO e-shopu?

Martin Čtvrtníček, SEO specialista v BESTETO

"E-shop získá registrací do vyhledávače zboží odkaz na svou hlavní stránku a hlavně celý seznam odkazů na konkrétní podstránky produktů. Zbožáky mají obvykle vysokou autoritu v očích fulltextových vyhledávačů (například Google), a proto jsou tyto odkazy užitečné z hlediska linkbuildingu (budování zpětných odkazů). Další výhodou je třeba to, že když potenciální zákazník vyhledává dotaz obsahující název e-shopu, zápis o e-shopu se ukáže vysoko ve výsledcích vyhledávání (zejména pokud inzeruje na Heurece). E-shop tak svojí inzercí zaplní víc plochy ve výsledcích vyhledávání a to na úkor jeho konkurence."

Jak může e-shop využít návštěvnost zbožáků pro PPC reklamu?

Jiří Homola, PPC specialista v BESTETO

"Návštěvnost z vyhledávačů zboží se dá využít v reklamním systému AdWords pro cílení na potenciální zákazníky pomocí remarketingu.  Jednoduše řečeno to znamená, že dokážete reklamu nastavit tak, aby se zobrazovala právě těm návštěvníkům, kteří na váš obchod už někdy přišli z nějakého zbožáku. A to je výhodné. Dá se totiž předpokládat, že pokud někdo hledal nějaký produkt na zbožáku, znamená to, že ho chce koupit. Proto bude mít tato PPC reklama pravděpodobně lepší výsledky, než kdybyste cílili na někoho jiného. K tomuto je potřeba propojit účet Google Analytics s AdWords. Publikum pak vytvoříte v Google Analytics na základě podmínky. Například pro zdroj Heureka bude podmínkou to, že zdroj obsahuje výraz heureka. Pokud nevíte jak na to, ozvěte se nám."

Rada na závěr

Často se stává, že e-shopy nevyužívají inzerci na zbožácích efektivně, nebo mají chyby v nastavení. Nestačí totiž jenom registrace do porovnávače a posílání XML feedu. Pokud má být inzerce zisková, je potřeba správné nastavení a průběžná kontrola. Jak na to? To se naučíme během tohoto semestru.

V další části BESTETO univerzity, která vyjde příští týden, si přečtete o návštěvnosti jednotlivých vyhledávačů zboží. Také vám poradíme, jaké zbožáky se hodí pro konkrétní druh zboží v e-shopu.

Chcete mít přehled o tom, co je v BESTETO nového? Řekněte si o náš newsletter, rádi vám ho pošleme.

Přidat komentář