Často se ptáte, které srovnávače zboží v dnešní době doporučujeme a v BESTETO používáme. A právě na tyto otázky vám v tomto článku odpoví Filip, který u nás pracuje jako specialista na vyhledávače zboží už přes 10 let. Na začátek pro vás ale máme jednoduchou odpověď — doporučujeme použít všechny srovnávače zboží, které vám jsou schopné přinést objednávky a nenecháte jim hodně peněz na kreditu.
Srovnávače zboží prošly za posledních 10 velkými změnami
Za dobu jeho působení prošly všechny srovnávače zboží velkou změnou, a to nejen ve vzezření rozhraní, ale samozřejmě i co do jejich funkcí a možností.
Ve velkém se proměnily možnosti optimalizace inzercí na jednotlivých systémech. Na úkony, které bylo kdysi nutné dělat ručně, máme dnes v naprosté většině automaty. Ty je sice také potřeba umět dobře nastavit, ale celková doba strávená “správou” vyhledávačů zboží se výrazně zkrátila.
Tak a teď předáváme slovo Filipovi, který vám k tomu řekne víc. Za svou kariéru si pamatuji dlouhou řadu srovnávačů, co generovaly zisky, a dnes jsou v naprostém zapomnění, jsou-li vůbec ještě funkční. V dnešním článku se ale budu věnovat těm zbožovým srovnávačům, které stále považuji za kvalitní zdroj návštěvnosti a tržeb. Ke každému si dovolím krátký a aktuální komentář. Ten se pak bude týkat něčeho, co se v souvislosti s daným srovnávačem často řeší. Možná ale půjde jen o mé subjektivní hodnocení. Ještě předtím bych ale připojil krátkou poznámku k Marketplaces.
Srovnávače zboží vs. Marketplaces
Alza, Kaufland, Heureka, Allegro a další. Poslední dobou často slýchám otázku, jak si srovnávače stojí s Marketplaces. Nevytlačí je? Jsou Marketplaces skutečně pro každého? V čem je vlastně hlavní rozdíl? O nějakém novém nebo nově vznikajícím Marketplace se lze dočíst celkem pravidelně. Jenom já jsem se za poslední měsíc dozvěděl o dvou.
Hlavní rozdíly z pohledu e‑shopařů
Nejdříve si zjednodušeně uvedeme hlavní rozdíl z pohledu e‑shopařů. Pokud zákazník klikne klasicky na produkt na srovnávači zboží, dostane se přímo na web e‑shopu. Dokončí nákup a e‑shopař zaplatí srovnávači zboží příslušnou cenu za proklik. Pokud ale zákazník nakoupí využitím Marketplace, tak se na web e‑shopu nedostane a e‑shopař zaplatí systému procentuální provizi z ceny prodaného produktu. Zřídka se jedná o jediný poplatek těmto systémům. Existují ale i další poplatky, např:
- registrační
- poplatek za uskutečněnou transakci
- měsíční poplatky
- …a další
Tohle se však u jednotlivých systému liší. No, a tento rozdíl sám o sobě bývá jedním z hlavních důvodů, proč si řada e‑shopů nakonec takovou spolupráci může rozmyslet.
Naši klienti také dále vnímají jako velký problém upozadění brandu. Marketplace totiž nedovede zákazníka na web a obava, že zákazník vůbec netuší, že nenakoupil například na Alze, nýbrž na jednom z e‑shopů, pak není vůbec lichá. Tento důvod nemusí třeba tolik vadit přeprodejcům. Na druhou stranu ti ale častěji hlídají, kolik jim je ukrojeno z marže. Extrémní nadšení z Marketplaces, tedy třeba na vzorku našich klientů, prozatím rozhodně nevnímám. Pokud tedy srovnávače nepřistoupí k nějakému radikálnímu řešení z jejich strany, tak bych se zatím v roce 2023 neobával, že by Marketplaces kompletně všechny vyhledávače zboží mohly vytlačit. I když samozřejmě upozaďování PPC modelu na úkor vlastního Marketplace je někde aktuální a patrné už nyní.
Srovnávače zboží a tematické vyhledávače zboží v roce 2023
Zbozi.cz
Zbozi.cz bylo v v létě roku 2022 horkým tématem kvůli produktovým inzerátům Skliku, které se spojily se Zbozi.cz. Marketingoví specialisté hledali systém, jak efektivně optimalizovat kampaně po této změně. I přes značné počáteční obavy musím za sebe říct, že nakonec tento přechod dopadl lépe, než jsem čekal. Přes multiplikátor zvládneme řídit jednotlivé zdroje ZI i inzerci Zbozi.cz, a to i zvlášť pro jednotlivá zařízení. Co nefunguje, můžeme tlumit, co naopak přináší efektivně tržby, lze posílit.
Měl jsem v předchozích pár letech spíše pocit stagnace u Zbozi.cz v porovnání s ostatními srovnávači. Nicméně je vidět, že Zboží.cz aktuálně pracuje na velkém množství úkolů, a já jej rozhodně dále doporučuji jako jeden z nejvýraznějších (a často až zbytečně podceňovaných) srovnávačů zboží.
Heureka CZ/SK
Heureku netřeba dlouze představovat. V tomto výčtu nesmí chybět. A vy na ní, coby e‑shopař v podstatě skoro až “musíte být”. Neznám e‑shop, kterému bych nedoporučil inzerci na Heurece, alespoň v nějakém režimu.
Na druhou stranu — nejčastější výtky směrem k Heurece od e‑shopařů by se daly shrnout do bodů jako: “výrazné a konstantní” zdražování, dále pak třeba “nevýhodnost inzerce” zde.
Nutno podotknout, že tyto výtky jsou v podstatě záležitost hlavně posledních let, takže je samozřejmě třeba vnímat komplexnost situace, a to i se vším co se v posledních 2 – 3 letech ve světě a i v ecommerce událo.
Za sebe Heureku určitě dále doporučuji, protože jako agregátor návštěvnosti je na českém i slovenském trhu unikátní. Problémy, které klienti často zmiňují v souvislosti s Heurekou umíme v BESTETO řešit. Na správu inzerce zvládáme využít mnoho různých strategií a nástrojů, aby inzerce vycházela lépe.
Srovname.cz
Za mě osobně největší překvapení na poli srovnávačů zboží. Srovname.cz kdysi v minulém desetiletí fungovalo jako 4. největší vyhledávač zboží (po Heurece, Zbozi.cz a srovnávači Hledejceny.cz). Časem ale ztratilo svůj význam, nicméně s novým vedením okolo roku 2021 znovu nastartovalo, a ač jsem byl zpočátku skeptický, zkusili jsme jej znovu u několika klientů. Ze začátku to chvíli trvalo, ale nyní u jednoho z našich největších klientů Srovnáme.cz dělá skoro až ⅔ tržeb ze všech srovnávačů, a to hlavně za velmi příznivého poměru náklady/obrat. Zatím mi nezbývá než dále doporučovat, minimálně na otestování.
Favi, Glami, Biano
Protože se jedná o tematické vyhledávače zboží, nikoliv srovnávače, dovolil jsem si následující systémy zařadit k sobě. Všechny tři i v tomto roce generují stabilní a kvalitní návštěvnost a všechny figurují i na dalších evropských trzích.
Všechny tyto tematické vyhledávače zboží doporučuji přinejmenším vyzkoušet, protože pokud prodáváte sortiment (nebo alespoň jeho část), který spadá do katalogu těchto vyhledávačů zboží, těžko najdete inspirátory, které generují více uživatelů.
K Favi bych měl stále aktuální výhradu, že nadále nejde zasílat hodnoty CPC k jednotlivým produktům přes tagy v XML feedu, ale je nutné bidding realizovat přes administrační rozhraní Favi, což značně prodlužuje dobu správy a optimalizace inzerce.
Společným jmenovatelem všech těchto vyhledávačů je však relativně vysoká cena za inzerci, pokud nemáte free režim.
Možnosti optimalizace pro všechny tyto vyhledávače ale existují, a i zde máme recepty, jak zkrotit nákladovost nevýdělečných produktů, a jak podpořit ty, které se u vás na e‑shopu prodávají.
Pohodo.sk
Pohodo.sk je velikostí rozhodně menší než všechny doposud uvedené systémy. Svým zaměřením je nejpodobnější Favi či Bianu. Návštěvnost tedy není tak velká jak u těchto dvou, nicméně Pohodo mě svým výkonem překvapit umí. Pokud máte sortiment a chcete další inzertní kanál na slovenském trhu, tady zbytečně penězi plýtvat nebudete. Našim klientům Pohodo stovky eur měsíčně přinést umí, takže jako doplňkový kanál bych doporučil.
Tento list zbožových srovnávačů zajisté není kompletní, uvedl jsem jen ty, se kterými pracujeme jako agentura nejvíce nebo nejraději.
Tak co, půjdete do toho?
Výše uvedené srovnávače bych vám doporučil. Pokud na nich ještě nefigurujete, nevidím moc důvod je alespoň nevyzkoušet. Testovací období si dejte alespoň dva měsíce — po plném nastavení. Tento mnou uvedený výčet srovnávačů také zajisté nebude vhodný ve své plné šíři pro každý e‑shop. Velkou roli bude hrát typ vašeho sortimentu, obchodní strategie a možnosti atd.
Pokud byste se se mnou chtěli poradit, zda-li je zrovna váš e‑shop vhodný pro ten který vyhledávač zboží, na e‑mailu filip.vasicek@besteto.cz.
Chybí Vám v tomto seznamu některý srovnávač, s kterým máte dobré zkušenosti? Budu opravdu rád, pokud mi pomůžete je doplnit dolů do komentáře pod článek.
Komentáře (0)