Podcast: Co musíte vědět, než vypustíte do světa první epizodu

Pokud uvažujete o tom, že s nahráváním začnete, měli byste znát pár čísel. Podle informací od Dana Tržila má:

  • průměrný podcast 129 stažení na epizodu,
  • 7.1 % podcastů 5 000 stažení na epizodu,
  • 2 % má 20 000 stažení na epizodu.

Nebuďte proto smutní, že hned nevystřelíte k vysokým číslům.

Úspěšný podcaster se většinou nerodí přes noc. 

Na druhou stranu vám můžeme slíbit, že u podcastování se nebudete nudit! Poznáte hodně zajímavých lidí, vylepšíte svůj mluvený projev a získáte nové zkušenosti s technikou i softwarem.

Předáme vám know-how, které jsme sami získali při tvoření našeho podcastu Oranžáda, který tvoříme pro markeťáky a e‑shopaře. Po přečtění tohoto článku budete schopní začít s vlastním podcastem.

Ještě Oranžádu neznáte? Najdete ji na všech možných platformách, nebo vám rádi nové epizody budeme posílat e‑mailem. 

Co se v článku dozvíte:

Na začátku si sedněte, vezměte do ruky papír a tužky a napište si:

  • Proč chcete mít vlastní podcast? 
  • Kdo by měl být váš posluchač?
  • Jak často zvládnete publikovat epizody?

Když si odpovíte na tyto otázky, bude se vám lépe vytvářet obsah. Přece jen je rozdíl mezi hobby podcastem, který natáčíte pro radost pro rybáře a odborným podcastem o technologii 3D tisku, od kterého si slibujete nové zákazníky vašeho e‑shopu. Některé skupiny posluchačů mají vyšší nároky na kvalitu, nebo preferují jinou délku podcastu, tak na to myslete.

Udělejte skvělý první dojem

Teď přichází na řadu ta zábavnější, kreativní část. Vymyslete jméno, krátký popisek a náhledový obrázek podcastu. Pokud chcete, můžete s tím počkat až po natočení první epizody, než si vyberete hosting a založíte na něm účet.

Nad názvem můžete uvažovat prakticky a začlenit do něj klíčová slova, nebo nechte pracovat fantazii. Každopádně by název neměl být příliš dlouhý, aby si ho posluchači lépe zapamatovali. V popisku vysvětlete posluchačům, čemu se v podcastu věnujete a proč by ho měli poslouchat. Nepište romány, představte se ve dvou až třech větách.

Obrázek je takové logo vašeho podcastu. Pokud neumíte zacházet s Photoshopem, vytvořte si logo v Canvě. Má čtvercový tvar 1:1 a velikost minimálně 1400 × 1400 px, maximálně 3 000 × 3000 px. Používané formáty jsou PNG nebo JPG. Může obsahovat název podcastu, ale zkontrolujte, aby byl text čitelný. Je jen na vás, jestli úvodní grafiku použijete i pro jednotlivé epizody, nebo ne.

Nicméně náhledový obrázek je spolu s názvem první věcí, kterou posluchač vidí, takže si dejte záležet.

Vyberte si spolehlivou techniku a software

Kvalita zvuku je důležitá a technika na ni má veliký vliv. Snažte se, aby byla co možná nejlepší. Na druhou stranu je škoda, když se necháte odradit tím, že se nevyznáte v technice a odpískáte kvůli tomu podcast úplně.

Volba techniky závisí taky na tom, jestli potřebujete přenosnou sadu, kolik lidí v podcastu mluví a samozřejmě i na vašem rozpočtu.

Sami nejsme experti na techniku a pořád se učíme, takže vám předáme pouze naše zkušenosti.

Jak nahráváme podcast my

Toto byl první díl podcastu Oranžáda a nahráli jsme ho na diktafon v iPhonu, položeným na stůl mezi hosty. Přesto na něj rádi vzpomínáme kvůli skvělé atmosféře a nadšení z nahrávání. V poslechovosti si ve srovnání s dalšími epizodami vede dobře. My věříme, že důležitější je obsah a kvalita zvuku (pokud není hrozná), se dá v začátcích omluvit. 

  • Diktafon na telefonu používáme i teď, ale jen na záznam, který nám slouží jako záloha. Nikdy nevíte, kdy vás technika zradí a je fajn mít plán B.
  • Pro rozhovory nám slouží nahrávací zařízení (např. Zoom H1n) a klopák (máme dobrou zkušenost se značkou Rode). Výhodou je i to, že klopák nepřekáží, pokud z nahrávání pořizujete i video a taky jde o přenosný set. 
  • Do našeho vybavení přibyl mikrofon Behringer C‑1U, kterým nahráváme pouze jednu zvukovou stopu, takže ho používáme při natáčení na dálku. Pokud vás nahrávání na dálku zajímá, ptejte se v komentářích.
  • Audio stopu ukládáme ve formátu .wav, ideální je mít za každého hosta samostatnou stopu.
  • Pokud vás zajímá názor odborníka, doporučujeme tohle video o výběru mikrofonu.

Zvukovou stopu máte, takže hurá na postprodukci. V začátcích jsme používali iMovie, ale potom jsme objevili free software Audacity. Není těžké se s ním naučit a zvládá mnohem víc triků. Pokud zvolíte Audacity, existuje spousta článků a videonávodů, jak s ním pracovat. Práci se softwarem si musíte sami zkusit a osahat. Nemějte z toho strach a neřešte každé lupnutí, ať vás postprodukce zbytečně nezdrží nebo neodradí. 

Možností, jak tvořit podcast je mnoho. Nemusíte se omezit na rozhovor. Pokud bojujete s nervozitou, třeba pro vás bude lepší one-man show, ke které si vytvoříte scénář. Dalším formátem je shrnutí novinek z nějaké oblasti. My natáčíme rozhovory a proto vám předáme naše prověřené tipy k nim:

  1. Domluvte si prvního hosta, připravte otázky a pošlete je dopředu ke schválení. Důkladná příprava vás zbaví nervozity. Nezapomeňte se dohodnout i na detailech jako tykání/​​vykání, jestli pošlete podcast ke kontrole před zveřejněním atd.
  2. Najděte si ideální místo. Kavárna nebude to pravé, raději zvolte tichou místnost bez ozvěny. Nepříjemný hluk může dělat i vrzající židle.
  3. Nachystejte si veškerou techniku dopředu. Zkontrolujte baterky, místo na paměťové kartě, vyzkoušejte nastavení nahrávacího zařízení. Ať máte jistotu, že se nic nepokazí. A připravte poblíž skleničky s vodou, kdyby se povídání protáhlo a vyschlo vám v krku.
  4. Před nahráváním si vy i host nastavte na telefonu režim letadlo, aby vás nikdo nevyrušil. Domluvte se na nějakém znamení, kdyby bylo potřeba přerušit záznam (třeba kvůli napití, odkašlání). Potom vysvětlete, jak bude nahrávání probíhat.
  5. Zapněte techniku a užijte si povídání. Neřešte přeřeky, vycpávková slova a nemyslete moc na to, jaká bude další otázka. Trénink dělá mistra, časem tyhle detaily zvládnete pohlídat.

Po nahrávání si pusťte záznam s kolegou nebo kamarádem, který vám dá upřímnou zpětnou vazbu a vysvětlí vám, že takhle opravdu zní váš hlas a není na tom nic divného. Věřte nám, slyšet vlastní hlas poprvé vyděsí každého. O zpětnou vazbu se nebojte požádat zkušenější tvůrce podcastů a po zveřejnění i vaše první posluchače, kteří vám poskytnou cenné rady.

První epizodu máte nahranou, ale kam s ní? Dobrá zpráva je, že stačí všechno nastavit a pak celý systém zveřejňování funguje sám.

Podcastový hosting

Váš podcast musíte někam uložit. Na výběr máte z placených i neplacených podcastových hostingů, např. SoundCloud (používáme placenou verzi a jsme spokojení, testovací verze zdarma s limitem 180 minut záznamu), Anchor (zdarma, vlastní ho Spotify) nebo Libsyn (placený).

Založte si účet a vyplňte všechny povinné informace. Pokud jste ještě nevytvořili logo, popisek a název, teď už se tomu nevyhnete. Také si zvolte pro svůj podcast vhodnou kategorii a zkontrolujte si URL adresu.

Můžete (ale nemusíte) k podcastu natočit epizodu #0, která bude sloužit jako taková upoutávka. Pokud jste se v popisku chtěli rozepsat, šetřete si to spíš pro mluvenou upoutávku. Další věcí, bez které se obejdete, ale můžete ji k podcastu přidat je úvodní znělkapodkresová hudba. My zatím ani jednu z těchto vychytávek nemáme, ale jak asi tušíte, hlavní je dát si pozor na autorská práva. Pokud za hudbu nechcete platit, sáhněte po bezplatném audiu např. na Pixabay nebo YouTube Audio Library (musíte mít YouTube účet).

Platformy pro přehrávání podcastů

Jak funguje přidávání podcastů na platformy jako Spotify, Google a Apple Podcasty, Overcast a všechny další? Není to žádná věda. Váš podcastový hosting vygeneruje RSS feed. Ten nahrajete na všechny platformy, kde chcete mít podcast dostupný. Za vložení RSS feedu se neplatí, stačí si založit účet. Dostanete k dispozici statistiky z jednotlivých platforem.

Výhodou platforem je, že vaši posluchači mají možnost podcasty odebírat — nové díly se jim automaticky ukládat do mobilu. Další výhodou je, že podcasty na těchto platformách zatím nejsou prokládané reklamou. Nemyslíme si ovšem, že tomu tak bude napořád. Například Spotify podcastům věnuje hodně pozornosti a v lednu oznámilo, že do svých podcastů reklamy začne vkládat. K cílení využije data, která má o svých uživatelích. 

Webové stránky

Pokud máte svůj web, využijte ho k propagaci podcastu. Vytvořte si speciální vstupní stránky, štítek na blogu a ke každé epizodě napište krátký článek.

Hostům můžete nabídnout zpětný odkaz za to, že vám věnovali svůj čas. Připojte přehled epizody, kde si posluchač vybere časový úsek, který ho nejvíc zajímá. Nakonec do HTML kódu vložte embed kód, který získáte opět ve svém SoundCloud účtu po kliknutí na Share button u dané epizody.

Sociální sítě, mailing atd.

Podcasty jsou mezi markeťáky známé, ale pokud máte jiné publikum, představte jim podcasty, vysvětlete výhody a naučte je poslouchat a odebírat ten váš. K tomu využijte všechny dostupné možnosti: 

  • Odkazujte na ně v příspěvcích na Facebooku, Instagramu, přidejte si ikonu podcastu do patičky na webu,…
  • Na sítích existují i FB stránky podcastu (např. Klekání, Proti Proudu).
  • Pokud nepoužívají vaši posluchači Spotify, poproste je o kontakt a nastavte si automatizovaný e‑mail, kterým odešlete novou epizodu hromadnou rozesílkou všem zájemcům. 
  • Máte nejvíc fanoušků na Instagramu? Ze Spotify sdílejte každou epizodu do Stories.
  • Samozřejmě požádejte i vaše hosty, aby epizodu, ve které se objevili, sdíleli na svých profilech. 
  • Pokud jde o placenou propagaci, parkrát jsme zkoušeli FB kampaň, ale zatím se nám s ní nedaří dosahovat většího úspěchu.
  • Kromě poslechnutí aktuálního dílu nezapomeňte vyzvat k odběru vašeho kanálu.

Častým dotazem, se kterým se setkáváme, je monetizace. Chápeme, že jde o lákavou možnost, ale byla by chyba stanovit si získání peněz jako hlavní cíl. K tomu podcasty nejsou primárně vhodné. Když nasbíráte dostatečné množství posluchačů, nic vám nebrání v tom, abyste zkusili na podcastu vydělávat. 

Co se vám asi vyplatí nejméně je YouTube a monetizace video záznamu vašeho podcastu. Lepší možností je affiliate nebo sponzoring, kdy do nějaké části podcastu zařadíte dohodnutý reklamní text sponzora nebo nabídnete slevový kód pro posluchače. Vybírejte si takového partnera, kterému věříte a souzní s obsahem podcastu, takže reklama nebude pro posluchače obtěžující. 

Vidíme také případy, kdy tvůrci podcastu zveřejní pouze část rozhovoru a pokračování si musíte zakoupit. Případně natočí nějakou speciální epizodu, která je dostupná pouze za poplatek. K těmto účelům slouží například Patreon.

Zvládli jste počáteční nastavování a teď netrpělivě sledujete čísla přehrání epizody? Držíme vám palce a budeme rádi, když se nám svým dílem pochlubíte v komentářích.

Pokud časem narazíte na komplikace a budete chtít radu nebo pár tipů, doporučujeme tyto zdroje:

  • Sledujte Tomáše SobelaDana Tržila, kteří jsou uznávaní odborníci na podcasty.
  • Přidejte do FB skupiny ČESKÉ PODCASTY, často se tam řeší trable a sdílí zkušenosti s nahráváním.
  • Poslouchejte podcasty. Vytrénujete si ucho na to, co je dobré a co nedělat. Věděli jste, že existuje i podcast o podcastování?

Díky, že jste se dočetli až sem. Podcastům zdar a mějte se fajn.

Marie Krčková
Marie Krčková
26. 11. 2020
Maruška vytvářela pro BESTETO články a posty jako Content specialista. Nedávno ale posílila sestavu PPC týmu a svými texty láká k utrácení zákazníky v online světě. Nikdy ji neuvidíte zamračenou a bez jejího psa Morrise. 

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.