Velká studie zdrojů tržeb za rok 2017: Heureka spadla na druhé místo, překonal ji Google AdWords

Největším zdrojem tržeb českých e‑shopů byl v roce 2017 Google AdWords, který na první pozici vystřídal Heureku. Kdo obsadil další pozice? A jak vypadají ostatní statistiky vycházející z dat 62 e‑shopů s ročními tržbami přes půl miliardy? To zjistíte v tomto článku. 

Největším zdrojem tržeb je Google AdWords

Největším zdrojem tržeb v roce 2017 byl pro e‑shopy PPC systém Google AdWords. Ten e‑shopům přivedl zákazníky, kteří nakoupili zboží za více než 108 miliónů korun.

Pořadí 10 největších zdrojů za rok 2017

  1. Google AdWords: 108 miliónů Kč,
  2. Heureka.cz a satelity: 83,8 miliónu (bez Heureka košíku),
  3. Google organic: 78,7 miliónu,
  4. Přímé přístupy: 77, 3 miliónu,
  5. Sklik: 42,5 miliónu,
  6. Zboží.cz: 40,2 miliónu,
  7. Seznam organic: 28,1 miliónu,
  8. Mailing: 19,4 miliónu (3,5 %),
  9. Facebook: 15,1 miliónu (2,7 %),
  10. Glami.cz: 8,1 miliónu.

Obr. 1: Největší zdroje tržeb českých e‑shopů za rok 2017

Uvedených 10 zdrojů přineslo e‑shopům 90,7 % tržeb. Na ostatní zdroje připadá zbývajících 9,3 % (51,3 miliónu Kč).

Největší zdroje tržeb podle druhu zdroje

  1. PPC (AdWords + Sklik) — 150,5 miliónu Kč (27,2 % z celkových tržeb),
  2. Vyhledávače zboží (11 největších včetně satelitů) — 142,3 miliónu (25,8 %),
  3. Neplacené vyhledávání (Google + Seznam + Bing) — 110,2 miliónu (19,2 %),
  4. Přímé přístupy — 77,3 miliónu (14 %),
  5. Mailing — 19,4 miliónu (3,5 %),
  6. Sociální sítě (Facebook) — 15,1 miliónu (2,7 %).

Obr. 2: Největší zdroje tržeb českých e‑shopů za rok 2017 podle druhu zdroje

Uvědomuji si, že PPC kampaně běží i na Facebooku a v dalších platformách, že zajímavé tržby přináší spousta odkazujících webů a Facebook není jediná sociální síť. Pro základní představu jsem si ale s těmito top zdroji vystačil a podrobněji se na jednotlivé zdroje podívám později a data upřesním. Uvedené zdroje přinesly 93,2 % celkových tržeb.

Změny v tržbách e‑shopů 2017/2016

Celkem e‑shopům tržby vzrostly o 17,1 %. Podle APEK a Heureky utržily české e‑shopy v roce 2017 o 18 % víc než před rokem, což je pro mě velmi příjemná shoda.

Největší absolutní nárůst tržeb zaznamenal Google (AdWords i organic). Pořadí podle meziroční změny tržeb:

  1. Google AdWords: + 39 miliónů Kč,
  2. Google organic: + 13 miliónů,
  3. Sklik: + 10,2 miliónů,
  4. Mailing: + 8,7 miliónů,
  5. Zboží.cz: + 6,8 miliónů,
  6. Přímé přístupy: + 5,4 miliónů,
  7. Glami.cz: + 1,3 miliónu,
  8. Facebook: + 0,8 miliónu,
  9. Seznam organic: — 2,4 miliónů,
  10. Heureka.cz a satelity: — 6,6 miliónů.

Obr. 3: Meziroční změna tržeb českých e‑shopů

A ještě jak se meziročně změnily tržby u druhů zdrojů:

  1. PPC: + 49,2 miliónů Kč,
  2. Neplacené vyhledávání: + 13,9 miliónů,
  3. Mailing: + 8,7 miliónů,
  4. Přímé přístupy: + 5,4 miliónů,
  5. Vyhledávače zboží: + 2,2 miliónů,
  6. Sociální sítě: + 0,8 miliónů.

Obr. 4: Meziroční změna tržeb českých e‑shopů podle druhu zdroje

Největší relativní nárůst tržeb zaznamenali mailing, Google AdWords a Sklik. Pořadí podle meziroční změny tržeb:

  1. Mailing: + 81 %,
  2. Google AdWords: + 56 %,
  3. Sklik: + 32 %,
  4. Zboží.cz: + 20 %,
  5. Google organic: + 20 %,
  6. Glami.cz: + 19 %,
  7. Přímé přístupy: + 8 %,
  8. Facebook: + 6 %,
  9. Heureka.cz a satelity: — 7 %,
  10. Seznam organic: — 8 %.

Po sloučení zdrojů podle druhů je pořadí:

  1. Mailing: + 81 %,
  2. PPC: + 49 %,
  3. Neplacené vyhledávání: + 15 %,
  4. Přímé přístupy: + 8 %,
  5. Facebook: + 6 %,
  6. Vyhledávače zboží: + 2 %.

Pozitivní je, že všechny druhy zdrojů zaznamenaly meziroční růst tržeb. Pouze mailing a PPC mají růst vyšší než je průměr. Tržby ze všech ostatních zdrojů vzrostly podprůměrně.

Zdroj dat

Zdrojem dat této studie jsou účty Google Analytics 62 internetových obchodů, které v roce 2017 dosáhly:

  • celkové tržby 552,4 miliónů Kč,
  • celkem 16,6 miliónů návštěv,
  • konverzní poměr 2,06 %,
  • průměrnou hodnotu objednávky 1 606 Kč.

Z vybraných 62 e‑shopů zahájilo 8 svou činnost, nebo začalo měřit tržby až v roce 2017. Týká se to především těch nejmenších e‑shopů. Podle tržeb v roce 2017 se tyto e‑shopy umístily na 18., 40., 46., 51., 54., 57., 60. a 62. místě.

Roční průměr na 1 e‑shop je 8,9 miliónů v tržbách a 268 tisíc návštěv a asi 5 500 objednávek. Měsíčně by každý e‑shop měl tržby 743 tisíc, přes 22 tisíc návštěv a asi 460 objednávek.

E‑shopy prodávají nejrůznější sortiment, o čemž svědčí například průměrná hodnota objednávky, která se pohybovala od 381 Kč až po 14 586 Kč.

Do studie jsem vybral e‑shopy, jejichž tržby za prosinec přesáhly 100 tisíc. Celkové tržby za rok 2017 jsou od 329 tisíc až po zhruba 110 miliónů. Rozložení tržeb je následující:

  • 1 e‑shop s tržbami nad 100 miliónů za rok — podíl 19,9 % tržeb,
  • 12 e‑shopů s tržbami 10 — 100 miliónů za rok — podíl 44,5 % tržeb,
  • 44 e‑shopů s tržbami 1 — 10 miliónů za rok — podíl 35,2 % tržeb,
  • 5 e‑shopů s tržbami do 1 miliónů za rok — podíl 0,4 % tržeb.

Obr. 5: Rozložení tržeb e‑shopů za rok 2017

Zhruba 80 % tržeb je od malých a středních e‑shopů s ročními tržbami od 1 do 100 miliónů, pro které pracuje BESTETO nejčastěji.

Tržby e‑shopů prošly kontrolou, která odhalila několik nesmyslně velkých objednávek (v miliardách a ještě vyšších řádech), které zcela zdeformovaly zdrojová data. Tyto objednávky jsem před zpracováním výsledků poctivě odečetl.

Závěr

V anketě na Twitteru 35 % markeťáků a e‑shopařů tipovalo, že největším zdrojem tržeb e‑shopů je Google AdWords a nemýlili se. V anketě i podle této studie se na 2. místě umístila Heureka, která internetovým obchodům přinesla největší tržby v loňském roce. Přes 10 % tržeb přináší i neplacené vyhledávání na Google a přímé přístupy. Pod 10 % a zároveň více než 1 % celkových tržeb přináší dalších 6 zdrojů — Sklik, Zboží.cz, neplacené vyhledávání na Seznamu, mailing, Facebook a také Glami.

Obr. 6: Anketa na Twitteru

V příštím díle této studie se můžete těšit na srovnání návštěvnosti, konverzního poměru a průměrné hodnoty objednávky. Dozvíte se také, kolik e‑shopů který zdroj využívá. A dále se budu věnovat jednotlivým zdrojům podrobněji.

Zajímá vás ke zdrojům návštěvnosti a tržeb e‑shopů něco konkrétního? Zeptejte se v komentářích pod článkem. Rád zveřejněné informace doplním. 

Chcete mít přehled o tom, co je v BESTETO nového? Řekněte si o náš newsletter, rádi vám ho pošleme.

Nikola Zubalíková
09. 01. 2018
V BESTETO Nikča pracovala jako Content & Event Specialist. Teď ji zaměstnává hlavně prcek, se kterým je na mateřské. Na našem blogu vám ale nechala spoustu čtení, které můžete louskat, než se vrátí.

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.