Velká studie zdrojů tržeb za rok 2017: Heureka spadla na druhé místo, překonal ji Google AdWords

Největším zdrojem tržeb českých e-shopů byl v roce 2017 Google AdWords, který na první pozici vystřídal Heureku. Kdo obsadil další pozice? A jak vypadají ostatní statistiky vycházející z dat 62 e-shopů s ročními tržbami přes půl miliardy? To zjistíte v tomto článku. 

Největším zdrojem tržeb je Google AdWords

Největším zdrojem tržeb v roce 2017 byl pro e-shopy PPC systém Google AdWords. Ten e-shopům přivedl zákazníky, kteří nakoupili zboží za více než 108 miliónů korun.

Pořadí 10 největších zdrojů za rok 2017

  1. Google AdWords: 108 miliónů Kč,
  2. Heureka.cz a satelity: 83,8 miliónu (bez Heureka košíku),
  3. Google organic: 78,7 miliónu,
  4. Přímé přístupy: 77,3 miliónu,
  5. Sklik: 42,5 miliónu,
  6. Zboží.cz: 40,2 miliónu,
  7. Seznam organic: 28,1 miliónu,
  8. Mailing: 19,4 miliónu (3,5 %),
  9. Facebook: 15,1 miliónu (2,7 %),
  10. Glami.cz: 8,1 miliónu.

Tržby e-shopů 2017 - zdroje návštěvnosti

Obr. 1: Největší zdroje tržeb českých e-shopů za rok 2017

Uvedených 10 zdrojů přineslo e-shopům 90,7 % tržeb. Na ostatní zdroje připadá zbývajících 9,3 % (51,3 miliónu Kč).

Největší zdroje tržeb podle druhu zdroje

  1. PPC (AdWords + Sklik) - 150,5 miliónu Kč (27,2 % z celkových tržeb),
  2. Vyhledávače zboží (11 největších včetně satelitů) - 142,3 miliónu (25,8 %),
  3. Neplacené vyhledávání (Google + Seznam + Bing) - 110,2 miliónu (19,2 %),
  4. Přímé přístupy - 77,3 miliónu (14 %),
  5. Mailing - 19,4 miliónu (3,5 %),
  6. Sociální sítě (Facebook) - 15,1 miliónu (2,7 %).

Tržby e-shopů 2017 - druhy zdrojů

Obr. 2: Největší zdroje tržeb českých e-shopů za rok 2017 podle druhu zdroje

Uvědomuji si, že PPC kampaně běží i na Facebooku a v dalších platformách, že zajímavé tržby přináší spousta odkazujících webů a Facebook není jediná sociální síť. Pro základní představu jsem si ale s těmito top zdroji vystačil a podrobněji se na jednotlivé zdroje podívám později a data upřesním. Uvedené zdroje přinesly 93,2 % celkových tržeb.

Změny v tržbách e-shopů 2017/2016

Celkem e-shopům tržby vzrostly o 17,1 %. Podle APEK a Heureky utržily české e-shopy v roce 2017 o 18 % víc než před rokem, což je pro mě velmi příjemná shoda.

Největší absolutní nárůst tržeb zaznamenal Google (AdWords i organic). Pořadí podle meziroční změny tržeb:

  1. Google AdWords: + 39 miliónů Kč,
  2. Google organic: + 13 miliónů,
  3. Sklik: + 10,2 miliónů,
  4. Mailing: + 8,7 miliónů,
  5. Zboží.cz: + 6,8 miliónů,
  6. Přímé přístupy: + 5,4 miliónů,
  7. Glami.cz: + 1,3 miliónu,
  8. Facebook: + 0,8 miliónu,
  9. Seznam organic: - 2,4 miliónů,
  10. Heureka.cz a satelity: - 6,6 miliónů.

Tržby e-shopů 2017 - meziroční změna

Obr. 3: Meziroční změna tržeb českých e-shopů

A ještě jak se meziročně změnily tržby u druhů zdrojů:

  1. PPC: + 49,2 miliónů Kč,
  2. Neplacené vyhledávání: + 13,9 miliónů,
  3. Mailing: + 8,7 miliónů,
  4. Přímé přístupy: + 5,4 miliónů,
  5. Vyhledávače zboží: + 2,2 miliónů,
  6. Sociální sítě: + 0,8 miliónů.

Tržby e-shopů 2017 - procentuální změna

Obr. 4: Meziroční změna tržeb českých e-shopů podle druhu zdroje

Největší relativní nárůst tržeb zaznamenali mailing, Google AdWords a Sklik. Pořadí podle meziroční změny tržeb:

  1. Mailing: + 81 %,
  2. Google AdWords: + 56 %,
  3. Sklik: + 32 %,
  4. Zboží.cz: + 20 %,
  5. Google organic: + 20 %,
  6. Glami.cz: + 19 %,
  7. Přímé přístupy: + 8 %,
  8. Facebook: + 6 %,
  9. Heureka.cz a satelity: - 7 %,
  10. Seznam organic: - 8 %.

Po sloučení zdrojů podle druhů je pořadí:

  1. Mailing: + 81 %,
  2. PPC: + 49 %,
  3. Neplacené vyhledávání: + 15 %,
  4. Přímé přístupy: + 8 %,
  5. Facebook: + 6 %,
  6. Vyhledávače zboží: + 2 %.

Pozitivní je, že všechny druhy zdrojů zaznamenaly meziroční růst tržeb. Pouze mailing a PPC mají růst vyšší než je průměr. Tržby ze všech ostatních zdrojů vzrostly podprůměrně.

Zdroj dat

Zdrojem dat této studie jsou účty Google Analytics 62 internetových obchodů, které v roce 2017 dosáhly:

  • celkové tržby 552,4 miliónů Kč,
  • celkem 16,6 miliónů návštěv,
  • konverzní poměr 2,06 %,
  • průměrnou hodnotu objednávky 1 606 Kč.

Z vybraných 62 e-shopů zahájilo 8 svou činnost, nebo začalo měřit tržby až v roce 2017. Týká se to především těch nejmenších e-shopů. Podle tržeb v roce 2017 se tyto e-shopy umístily na 18., 40., 46., 51., 54., 57., 60. a 62. místě.

Roční průměr na 1 e-shop je 8,9 miliónů v tržbách a 268 tisíc návštěv a asi 5 500 objednávek. Měsíčně by každý e-shop měl tržby 743 tisíc, přes 22 tisíc návštěv a asi 460 objednávek.

E-shopy prodávají nejrůznější sortiment, o čemž svědčí například průměrná hodnota objednávky, která se pohybovala od 381 Kč až po 14 586 Kč.

Do studie jsem vybral e-shopy, jejichž tržby za prosinec přesáhly 100 tisíc. Celkové tržby za rok 2017 jsou od 329 tisíc až po zhruba 110 miliónů. Rozložení tržeb je následující:

  • 1 e-shop s tržbami nad 100 miliónů za rok - podíl 19,9 % tržeb,
  • 12 e-shopů s tržbami 10 - 100 miliónů za rok - podíl 44,5 % tržeb,
  • 44 e-shopů s tržbami 1 - 10 miliónů za rok - podíl 35,2 % tržeb,
  • 5 e-shopů s tržbami do 1 miliónů za rok - podíl 0,4 % tržeb.

Tržby e-shopů 2017 - jednotlivé e--shopy

Obr. 5: Rozložení tržeb e-shopů za rok 2017

Zhruba 80 % tržeb je od malých a středních e-shopů s ročními tržbami od 1 do 100 miliónů, pro které pracuje BESTETO nejčastěji.

Tržby e-shopů prošly kontrolou, která odhalila několik nesmyslně velkých objednávek (v miliardách a ještě vyšších řádech), které zcela zdeformovaly zdrojová data. Tyto objednávky jsem před zpracováním výsledků poctivě odečetl.

Závěr

V anketě na Twitteru 35 % markeťáků a e-shopařů tipovalo, že největším zdrojem tržeb e-shopů je Google AdWords a nemýlili se. V anketě i podle této studie se na 2. místě umístila Heureka, která internetovým obchodům přinesla největší tržby v roce 2016. Přes 10 % tržeb přináší i neplacené vyhledávání na Google a přímé přístupy. Pod 10 % a zároveň více než 1 % celkových tržeb přináší dalších 6 zdrojů - Sklik, Zboží.cz, neplacené vyhledávání na Seznamu, mailing, Facebook a také Glami.

Obr. 6: Anketa na Twitteru

V příštím díle této studie se můžete těšit na srovnání návštěvnosti, konverzního poměru a průměrné hodnoty objednávky. Dozvíte se také, kolik e-shopů který zdroj využívá. A dále se budu věnovat jednotlivým zdrojům podrobněji.

Zajímá vás ke zdrojům návštěvnosti a tržeb e-shopů něco konkrétního? Zeptejte se v komentářích pod článkem. Rád zveřejněné informace doplním. 

Chcete mít přehled o tom, co je v BESTETO nového? Řekněte si o náš newsletter, rádi vám ho pošleme.

Vláďa je obchodní ředitel. Stará se o to, aby bylo ve výrobním týmu na čem pracovat. Články píše o zbožácích nebo marketingu obecně. Rád se baví s lidmi, věnuje se rodině a svým projektům.

Sdílejte článek

Komentáře

Matej Chyľa (neověřeno) - .

Diki za zaujímavé čísla. Zaujímalo by ma aký atribučný model ste použili pri vyhodnocovaní jednotlivých kanálov.

Použil jsem last click. Někdy v budoucnu bychom se mohli podívat i na jiný atribuční model nebo čistě na asistované konverze. Zatím je v plánu dalších několik článku ke konverznímu poměru, průměrné hodnotě objednávky a k jednotlivým zdrojům např. podrobné výsledky za zbožáky.

Přidat komentář

You must have Javascript enabled to use this form.