Zjistěte, na jakých vyhledávačích zboží má smysl s vaším e‑shopem inzerovat

Jak poznáte, jestli se vám vyplatí inzerovat na vyhledávačích zboží? A jak si vlastně vybrat ty pravé? Poradí vám náš marketingový konzultant Martin Čtvrtníček. E‑shopy stáhle hledají nové zdroje propagace svých produktů, aby mohly oslovit co nejvíc zákazníků. Jednou z možností jsou vyhledávače zboží. Inzerovat na nich se většinou vyplatí. Nejsou totiž drahé a jejich návštěvníci jsou už u konce nákupního procesu. Vědí, že chtějí něco koupit, jen se zatím nerozhodli co nebo kde.

I přesto nejde říct, že by se inzerce na jakémkoliv vyhledávači zboží vyplatila každému e‑shopu. Podle čeho tedy zjistit, do kterého zbožáku se vyplatí svůj e‑shop registrovat?

Počítají vyhledávače zboží s vaším sortimentem?

To je první otázka, která by vás měla zajímat. Musíte zjistit, jestli má daný zbožák kategorie, které odpovídají alespoň vašemu nejdůležitějšímu sortimentu.

Pokud by porovnávač neměl pro vaše zboží vytvořené kategorie, může to znamenat, že pro něj není zajímavé natolik, aby se mu vyplatilo kategorie vytvářet. Anebo se může stát, že se na vytvoření kategorie zrovna pracuje. Vyplatí se proto sledovat blog HeurekyZboží.cz, kde pravidelně dávají vědět o novinkách.

Může se ale stát, že vaše zboží je natolik specifické (a prodává ho pouze několik málo obchodů, případně jenom vy), že pro něj kategorie prostě nenajdete. A to je nevýhoda, protože vaše produkty by na vyhledávačích zboží byly zobrazené jen ve výsledcích vyhledávání, kam chodí málo uživatelů. Pouze u Zboží.cz je to trochu lepší, protože tady občas lidé hledají produkty pomocí fulltextového vyhledávání (tedy přímou napíšou to, co hledají, do vyhledávacího řádku).

Pokud ovšem můžete zařadit svůj produkt do některého ze specializovaných porovnávačů jako je Favi, Biano nebo Glami (zaměřují se hlavně na nábytek, bytové doplňky a módu), tak se vám registrace vyplatí i tehdy, pokud nenajdete vhodné kategorie. Na těchto zbožácích totiž lidé vyhledávají jinak. Zboží neporovnávají v produktových kartách, protože je tyto porovnávače vůbec nemají. Namísto toho je napíšou do fulltextového vyhledávání a pak si prohlíží výsledky.

Další vodítko, co můžete sledovat, je to, jestli jsou v kategoriích vytvořené parametry, podle kterých se dá filtrovat. To se ale vztahuje jen na produkty, které mají dostatek vlastností na to, aby dávalo filtrování smysl.

Má porovnávač dobrou pozici v přirozených výsledcích vyhledávání?

V článku Kolik návštěvníků přišlo v roce 2017 na vyhledávače zboží a odkud se vzali jsme zjišťovali, které zdroje návštěvnosti jsou pro vyhledávače zboží ty nejvýznamnější. Ukázalo se, že přirozené výsledky vyhledávání tvoří obvykle více než polovinu a proto má smysl podívat se na to, jak s v nich stojí právě porovnávače.

Abyste to zjistili, potřebujete seznam vyhledávacích dotazů, které odpovídají vašemu sortimentu (jsou to dotazy, které uživatelé zadávají do fulltextového okna, když se snaží najít vaše zboží).

Jak na to?
1. Pokud váš e‑shop už chvíli funguje, můžete si pomoct stáhnutím vyhledávacích dotazů z nástroje Google Search Console (Návštěvnost z vyhledávání -> Analýza vyhledávání). Tady získáte dotazy, které lidé zadávají do vyhledávače Google před tím, než navštíví váš e‑shop (viz obr. 1).

Obr. 1: Ukázka vyhledávacích dotazů v nástroji Google Search Console

2. Pokud chcete zjistit vyhledávací dotazy pro Seznam, hledejte v nástroji Google Analytics (Akvizice -> Veškerá návštěvnost -> Zdroj / médium). Viz obr. 2.

Obr. 2: Ukázka vyhledávacích dotazů z nástroje Google Analytics

3. Můžete vymyslet i vlastní způsoby, jak vás návštěvníci hledají a doplnit je s pomocí nástroje pro návrh klíčových slov v Skliku nebo AdWords. 

Pro důležitý sortiment získejte aspoň 20 všeobecnějších vyhledávacích dotazů.

Následně zjistíte, jaké má vyhledávač zboží pozice na získané vyhledávací dotazy. Ideálně se aspoň u některých dotazů bude zobrazovat na první stránce ve výsledcích vyhledávání. Jaké pozice má zvolený vyhledávač zboží na jednotlivé vyhledávací dotazy můžete zjistit ručně, anebo pomocí nějakého nástroje, například Marketing Mineru.

Proklepnout si vyhledávače zboží před registrací vašeho e‑shopu se vyplatí hlavně tehdy, pokud máte úzce zaměřený sortiment. Vyhnete se tak tomu, že byste investovali čas a peníze do vyhledávače, ze kterého vám přijde minimální množství návštěv a máte malé tržby.

Chcete mít přehled o tom, co je v BESTETO nového? Řekněte si o náš newsletter, rádi vám ho pošleme.

08. 03. 2018

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.