Heureka.cz nebo Zboží.cz – kdo vám vydělá víc?

Pro e-shopy, se kterými spolupracujeme, jsou vyhledávače zboží důležitým zdrojem návštěv, a hlavně pak tržeb a zisku. Pojďme se podívat na to, jaké tržby generují Heureka.cz, Zboží.cz, ale i ostatní zbožáky.

Koho budeme srovnávat

Hlavním cílem této studie je srovnat tržby, které generují dva největší zbožové srovnávače Heureka.cz a Zboží.cz.

Pokud však inzerujete na Heurece, inzerujete zároveň i na jejích satelitech = webech, které přebírají data o zboží od Heureky. Podíváme se proto i na to, jaké tržby generují satelity Heureky. Satelity Heureky:

Do srovnání tržeb zařadíme i velkou skupinu malých srovnávačů cen:

Malé vyhledávače zboží jsem do srovnání zařadil jako jeden velký balík. Jak ukáží výsledky, není potřeba se zabývat podrobně tím, který z uvedených srovnávačů má jaký podíl na tržbách, protože jako celek tyto servery generují méně než 1 % tržeb. Hvězdičkou jsem označil weby, které zobrazují zboží z databáze HLEDEJCENY.cz. Porovnání ceny mají data ze SROVNAME.CZ. Ostatní servery mají, zdá se, vlastní databázi zboží.

Do srovnání jsem nezahrnul Nákupy Google, ze kterých mám poměrně málo dat.

Odkud čerpám data

Zdrojem prezentovaných dat jsou statistiky z Google Analytics za první čtvrtletí roku 2013. Data jsou z 15 e-shopů s celkovým počtem asi 1,5 milionů přístupů a více než 18 tisíci objednávkami v hodnotě téměř 30 miliónů korun (za uvedené 3 měsíce).

Jak srovnání dopadlo?

Výsledky srovnání ukazuje následující graf, do kterého jsem vynesl podíl Heureky, Zboží a ostatních vyhledávačů zboží na celkových návštěvách, objednávkách a tržbách.

Návštěvy, objednávky a tržby generované vyhledávači zboží - graf

Ze srovnání vyplývají například tyto zajímavé závěry:

  1. Vyhledávače zboží generují 39 % celkových tržeb hodnocených e-shopů. Oproti tomu na celkové návštěvnosti se podílí pouze 23 %.
  2. Heureka.cz i Zboží.cz přivádí e-shopům zhruba stejný počet návštěv. Heureka.cz však generuje výrazně větší tržby. Při započtení satelitů je podíl Heureky na celkových tržbách o 10 % vyšší. Heureka se svými satelity generuje o 68 % větší tržby než Zboží.cz.
  3. Menší vyhledávače zboží se na celkových tržbách e-shopů podílí pouze z 0,6 %.
  4. Vyhledávače zboží mají oproti ostatním zdrojům návštěvnosti výrazně vyšší konverzní poměr, a zejména Heureka.cz i výrazně vyšší průměrnou výši objednávky.

Co ovlivnilo výsledky srovnání

Než se pustím do psaní závěru celého srovnání, rád bych upozornil na několik faktů, které výrazně ovlivnily toto srovnání:

  1. V Bestetu se dlouhodobě zaměřujeme na optimalizaci dat pro vyhledávače zboží. Navíc v týmu máme pana Mergada, který nám výrazně pomáhá s párováním zboží a s aktivním bidingem. Předpokládám proto, že průměrný e-shop bude mít nižší podíl vyhledávačů zboží zejména u tržeb.
  2. Vzorek 15 e-shopů je podle mě dostatečný na napsání článku, ale je mi jasné, že e-shopy spravované jednou agenturou budou mít leccos společné.
  3. Malé vyhledávače zboží mají tak malý podíl na celkových tržbách i proto, že hodnocené e-shopy neinzerují na všech uvedených serverech. Optimalizaci inzerce na malých zbožácích je logicky věnovaná také mnohem menší pozornost než u Heureky a Zboží.

Závěr

Tímto srovnáním jsem si chtěl potvrdit, že vyhledávače zboží generují e-shopům podstatnou část tržeb a že Heureka.cz a Zboží.cz mají pro e-shopy podobný přínos.

První teze se mi potvrdila nad očekávání. Téměř 40 % celkových tržeb je víc, než jsem čekal.

Druhá teze se mi naopak nepotvrdila. Podle výsledků srovnání generuje Heureka.cz o 68 % větší tržby než Zboží.cz. Velmi podobný je pouze počet přístupů na e-shop. Velký rozdíl je v konverzích, a poté i ve výšce objednávky, které má Zboží.cz podobné malým zbožákům.

Ve zkoumání srovnávačů cen bych rád pokračoval. V dalším srovnání bych se rád podíval i na náklady spojené s inzercí, ať máme obrázek o zbožových vyhledávačích zase o něco přesnější. Pokud máte další náměty či dotazy, budu moc rád, když se objeví v komentářích. Optimalizaci inzerce na Heurece a Zboží.cz objednávejte, prosím, přes formulář na stránce Optimalizace pro vyhledávače zboží.

Vláďa je obchodní ředitel. Stará se o to, aby bylo ve výrobním týmu na čem pracovat. Články píše o zbožácích nebo marketingu obecně. Rád se baví s lidmi, věnuje se rodině a svým projektům.

Sdílejte článek

Komentáře

Martin Kasa (neověřeno) - .

Mohl byste uvest tech 15 eshopu? Podle mych dat je vysledek naprosto zkresleny (15 jako vzorek je skutecne hodne malo). Abych nebyl narcen, tak jsem spolumajitel Srovname.cz. Nicmene data nam vychazi velmi odlisne. Nemluve o podilu mensich srovnavacu. Ale jak rikam, nechci si tu hrat polivku.

Martine, jména klientů uvádět nebudu. Přes 18 tisíc objednávek z 15 e-shopů mi přijde dost na napsání článku. Pokud zveřejníte vaše data, rád se na ně podívám. Třeba se do naší diskuse přidá někdo další a dostaneme se k číslům, která budou mnohem lépe odrážet skutečný stav.

Je mi jasné, že e-shop aktivně pracující s inzercí na Srovname.cz se dostane nad 1 % tržeb, ale právě Besteto doporučuje inzerci na menších zbožácích podle mě nadstandardně, takže průměrný e-shop na to podle mého nebude líp. Uynávám, že se mohu mýlit stejně jako v jedné ze svých dvou hypotéz, ale tak jako tak bych e-shopům doporučil v první řadě optimalizaci inzerce na Heurece, pak na Zboží a až pak se starat o další zbožáky.

Jirka (neověřeno) - .

Moje zkušenost je podobná s e-shopy, o které se staráme. Na procenta jsem to nikdy nepočítal. Ale fungují nám víceméně jen Heureka a Zboží. I Srovnánícen a Nejlepší ceny od Heureky dělají více objednávek než jakýkoliv jiný porovnávač. Hyperzboží se prezentuje u klientů jako trojka na trhu, ale naše zkušenost je s nimi dost slabá.

Martin Kasa (neověřeno) - .

Data od nas mozna mate? Jen doplnim, ze kdyz v tech 15 eshopech budou zarazeny nektere ne masove obory, tak to bude ve prospech tech 2 vetsich srovnavacu. Mensi jsou skutecne v okrajovych oborech procentualne slabi. Naopak v oborech jako elektro apod jsou procentualne rozhodne silnejsi nez uvadite. Vim, ze konverzi u klientu, ktere delame mame jednu z nejlepsich. A to proto, ze se nesnazime jako nekteri redit navstevnost, ktera je placena za kliky. Je to prasarna, ale nekteri to podle me delaji, jinak nemuzou mit tak malou konverzi.

Rozdíl dle oborů mohu potvrdit. V datech, která jsem viděl, Srovnáme.cz dokázalo dobře prodávat právě elektro. Na druhou stranu třeba kočárek se nám přes něj prodat nepodařilo.

Toto mohu vztáhnout na Srovnáme.cz a Hledejceny.cz. Hledejceny.cz byly výsledkově napříč obory, o poznání, vyrovnanější.

Stranou jdou výsledky, které známe, u HyperZboží.cz. Bojovali jsme s nízkým konverzním poměrem napříč různými obory. HyperMedia slibovala s nástupem nového technického řešení velkou ofenzivu, tak uvidíme.

Osobně doporučuji menší vyhledávače vyzkoušet. Pokud klient nabije menší kredit, bude moci výsledky vyhodnotit a rozhodnout o případné dlouhodobé inzerci.

Pro srovnání, data z eshopu s elektronikou fungujícího devátý rok.

Spolupracujeme (platíme) samozřejmě s heureka.cz, zbozi.cz, srovname.cz, hledejceny.cz a dalšími menšími.

S nulou nebo jedním procentem pro všechny ostatní vyhledávače mimo výše uvedených souhlasím, ale stejně jako autor článku si myslím, že je to ovlivněné tím, že s ostatními nepracujeme tolik, jako s hlavní trojkou/čtyřkou (neoptimalizujeme, obecně nekomunikujeme), resp. neplatíme tolik.

Rozložení našeho obratu ze zbožových vyhledávačů za tento měsíc (květen 2013).

Berme zbozi.cz jako 100 %.

Heureka.cz = 329 %
Heureka Košík = 150 %
Zbozi.cz = 100 %
Srovname.cz = 17 %

P.S. Google Nákupy fungují rostou (PLA).

Dobrý den,

jen se podělím o naši zkušenost s vyhledávači zboží. Jelikož nabízíme především zboží, které nemá srovnatelné parametry (shodné názvy produktů, EAN, atd.) nebo není totožné s produkty, které nabízejí jiné eshopy, tak máme opačnou zkušenost. Tedy, že pro nás od začátku lépe funguje zbozi.cz než heureka.cz. (z pohledu návštěv, objednávek i tržeb). Ale musím konstatovat, že přístupy ze zbozi.cz a také objednávky ze zbozi.cz klesají. Neznám statistiky návštěvnosti zbozi.cz, ale tipnul bych, že i jim klesá návštěvnost? Bohužel, Přestože pracujeme na optimalizaci feedu pro heureku, tak podíl heureky nenarůstá.

Musím říct, že ten rozdíl Heuréky a Zboží mně překvapil, u řady mých klientů to tak jednoznačné není (ale já jen čučím do dat, zbožáky na starost nemám). To srovnání podle oborů by bylo asi hodně zajímavé .. plánujete to kluci udělat a zveřejnit? :-)

Josef (neověřeno) - .

Se zboží i Heurekou poměrně intenzivně pracujeme a připojuji pár čísel za posledních 30dní:
Zbozi.cz návštěvy- 13193, obrat- 782 006,-
Heureka.cz návštěvy- 8598 obrat 782 634,-
Josef

Jan Navrátil (neověřeno) - .

Ve vašich statistikách neuvádíte jeden základní parametr a to je cena za proklik. Za stejnou návštěvnost na Heurece zaplatím mnohem víc než na Zbozi.cz (od 0,2 - 1 nejčastěji). Osobně nám Heureka vydělává nesrovnatelně méně, prakticky ztrátově než zbozi.cz. Ostatní srovnávače jsou z hlediska zajímavosti tržeb nevýznamné.

Souhlasím s vámi Honzo. Hodí se doplnit:

  • Láďa Přichystal pracuje na vyhodnocení nákladovosti inzercí uvedeného vzorku. To odopví na problém, který zmiňujete. Pracuje na tom při ostatních úkolech pro klienty, tak to chvíli zabere.
  • Vzorek je poměrně malý. Problém ovšem neřeší navýšení vzorku o desítky e-shopů. Rozdíly v oborech i mezi e-shopy jsou veliké tak, že vzorek by muesl být v řádech stovek e-shopů. I tak by se konkrétní závěry nedaly vztahovat jako obecně platné pro každý e-shop.

Uvedená data se dobře hodí pro diskusi a motivaci každého z nás, aby si upřímně vyhodnotil vlastní data.

PS.: k údajům o nákladovosti inzerce na Zboží.cz, interval 0,20 - 1,00 Kč/proklik by znamenal hojné využívání tarifu "Zboží základní". To vede k zamyšlení, zda by "Zboží Standard" nenavýšilo obrat, případně zisk. Chce to ale propočítat.

Marek (neověřeno) - .

Ono by určitě bylo i vhodné uvést, jaký sortiment tyto eshopy prodávají, ať máme představu.
K Vašemu druhému komentu pane Janík bych jenom dodal, že náš shop má spoustu produktů na zbozi, pouze ve fulltextovém vyhledávání, z tohoto zdroje máme taky více konverzí než za klasický proklik ze skupiny produktu. Což je logické, když je tam o dost menší konkurence. :)

Pavel HK (neověřeno) - .

Zdravím,
ještě by možná byla zajímavá statistika z Aukra
Pavel
Hradec Králové

Přidat komentář

You must have Javascript enabled to use this form.