Jak zlepšit spárovanost zboží na Heurece

Často se nás ptáte, jak docílit lepší spárovanosti produktů na Heurece. Pojďme se na to podívat pěkně krok po kroku.

Co znamená spárovanost

Spárovaností se míní zařazení produktu do katalogu Heureky případně zařazení vašeho e‑shopu k ostatním e‑shopům, prodávajícím stejný produkt. Spárovaný produkt je zařazen do jedné z kategorií ze stromu Heureky, má produktovou stránku (detail produkt) s informacemi o produktu a se srovnáním cen a dalších parametrů z e‑shopů, které toto zboží prodávají. Produktová stránka (karta) je dohledatelná ve své kategorii a přednostně vypisovaná ve výsledcích vyhledávání.

Ukázka produktové karty

K čemu je spárovanost dobrá?

Spárované produkty přináší e‑shopům více potenciálních zákazníků než produkty nespárované z těchto důvodů:

  1. Spárované produkty najdou zákazníci v kategorii a pokud se správně zasílají parametry, vypisují se i po nastavení filtrů v levém sloupci kategorie.
  2. Spárované produkty se ve výsledcích vyhledávání vypisují před nespárovanými produkty a zároveň zůstávají i mezi nespárovanými ve výsledcích fulltextu.
  3. U spárovaných produktů se čtyřmi a více prodejci můžete získat více zákazníků díky biddingu (nastavení vyšší ceny za proklik). Vyšší nastavená cena za proklik může váš e‑shop posunout na lepší pozici v produktové kartě, i když nepatříte mezi nejlevnější. K nastavení cen za proklik je ovšem nezbytný certifikát Ověřeno zákazníky.

Výpis produktových karet v kategorii Pánská trička. Při využití orámovaných filtrů by ve výpise zůstala jen 3 černá trička s límečkem s velikostí L.

Není „spárovanost“ jako „spárovanost“

Je důležité vidět rozdíl mezi spárovaností v jejím sémantickém významu a „zařazeností produktu do katalogu“. Pokud totiž prodáváte unikátní zboží, je samozřejmě nemožné se připárovat k někomu dalšímu. Nicméně pokud máte správně veškeré náležitosti, Heureka Vám může založit produktovou kartu, na které budete jediným prodávajícím e‑shopem. Budete se vypisovat v kategorii Heureky a můžete začít pracovat s parametry, aby se k Vám zákazníci mohli dostat přes použití filtrů. Je tedy vidět, že i v tomto případě se vyplatí posílat data ve správném formátu a usilovat o spárovanost.

Jak tedy na to?

Vše závisí od kvality dat, která Heurece posíláte přes XML feed. Pro spárování vašich produktů jsou klíčové tři věci:

  1. Zasílat přes XML feed správné kategorie (CATEGORYTEXT) podle stromu kategorií Heureky, který je online a průběžně se aktualizuje.
  2. Uvádět název produktu ve správném tvaru do elementu PRODUCTNAME. Co musí povinně obsahovat název pro různé kategorie, je popsané zde. Pro všechny kategorie je povinnou součástí názvu výrobce či značka (uvádí se na první pozici) a varianta či model (zpravidla na konci názvu), který jednoznačně odliší produkt od všech ostatních.
  3. Zasílat ve feedu povinné parametry (např. velikost a barva atd…). Pokud vás zajímá, jaké parametry jsou v kategoriích povinné, přečtěte si tento dokument.

EAN kódy jsou na Heurece důležité pro párování pouze u produktů z kategorie  „Filmy, knihy, hry“.

Jak jste na tom Vy se spárovaností?

Stav spárovanosti si můžete zkontrolovat v administraci Heureky. Nejvíce pozornosti byste měli věnovat Ignorovaným kategoriím (Nepřesný či nezařaditelný název kategorie) a Nespárovaným produktům (Nepřesný či nezařaditelný název produktu). Ignorované kategorie lze opravit většinou rychleji a hromadně, proto je dobré věnovat se přednostně jim. Nespárované produkty zkontrolujte a alespoň u těch důležitých doplňte do názvů vše, co v nich chybí. Většinou není nezbytné mít spárováno 100 % sortimentu a často není 100% spárovanost ani možná. Pokud Heureka pro vaše zboží nemá kategorii, nepodaří se vám ho spárovat minimálně do doby, než příslušná kategorie vznikne.

Přehled spárovanosti v administraci Heureky

Zboží ke spárování je možné objevit i mezi Neaktivními kategoriemi (Kategorie se připravují). Pokud zde najdete zboží, které má produktové stránky (je zařazené do kategorie), změňte vámi zasílaný CATEGORYTEXT a zboží se spáruje, i když se na první pohled zdálo, že pro něj Heureka nemá kategorii.

Jak změnit data ve feedu jen u požadovaných produktů?

Změny názvů do XML feedů a nastavení správných kategorií dle stromu kategorií Heureky umí řada e‑shopových řešení. Pokud to neumí váš e‑shop, můžete využít aplikaci Mergado, ve které můžete upravit jakýkoliv element v XML buď manuálně u jednotlivého produktu, nebo hromadně pro více produktů pomocí pravidel. Pravidlo pro hromadné přejmenování kategorií dokážete nastavit během pár desítek minut (pomůže vám našeptávač) a rázem zasíláte správné kategorie třeba u několika desítek tisíc produktů.

Rád vám pomůžu

Pokud víte, že potřebujete pomoct se zlepšením spárovanosti zboží na Heurece, napište mi na mail filip.vasicek@besteto.cz. Zkontroluji stav Vaší spárovanosti a navrhnu, na co se zaměřit, aby Vám to co nejvíce pomohlo.

Filip Vašíček
05. 10. 2016
Filip je specialista na vyhledávače zboží a SEO. Ve volném čase se věnuje taiči, hraní na kytaru a poslechu hudby.

Komentáře (1)

Lída Navrátilová6. 10. 2016, 6:07

Velmi pěkný článek. Přikládám pro doplnění odkaz na svůj článek na stejné téma, který shodou okolností vznikl před pár dny :) Najdete v něm informace také o párování na Zboží: http://www.lidanavratilova.cz/co-je-parovani-produktu-na-srovnavacich-zb… (blog je ve výstavbě, tak prosím ignorujte design :) )

Odpovědět

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.