O tom, že je Heureka.cz největší český vyhledávač zboží netřeba pochybovat. Pojďme se ale podívat na to, jestli kromé návštěv a tržeb přináší Heureka inzerujícím e‑shopům i zisk.
Jaký podíl mají vyhledávače zboží na přístupech, objednávkách a tržbách e‑shopů jsem sepsal do článku Vyhledávače zboží 2015. V článku chybělo ale něco podstatného — náklady na inzerci. A protože Heureka přinesla e‑shopům skoro dvojnásobné tržby proti všem hlavním konkurentům (Zboží.cz, Glami, Hledejceny, Srovnáme a jejich satelity) dohromady, podíval jsem se nejdřív na to, kolik e‑shopy utratily za inzerci na české Heurece.
Výběr e‑shopů a jejich náklady
Stejně jako u předchozího článku jsem vycházel z dat 18 e‑shopů s největší návštěvností, u nichž máme přístup do Google Analytics. Náklady jsem získal z administrace Heureky, návštěvy, objednávky a tržby jsem vzal z Analytics a všechna zbývající data jsem dopočítal.
Náklady na inzerci na Heurece v roce 2015 jsou od 6 tisíc do 1,777 milionů. Sledované e‑shopy tak za inzerci utratí od 500 Kč do 150 tisíc Kč měsíčně. Celkem 8 e‑shopů utratilo na Heurece za rok přes 100 tisíc. Pět e‑shopů se s útratou vešlo do 60 tisíc (5 tisíc měsíčně) a jeden e‑shop na Heurece neinzeruje vůbec.
Průměrná cena za proklik
Průměrná cena prokliku je 2,13 Kč + DPH.
Nejvyšší průměrnou cenu prokliku má e‑shop, který platí za proklik 5,4 Kč, nejnižší CPC je očekávaná 1 Kč u e‑shopu, který nevyužívá bidding.
Ze sledované osmnáctky e‑shopů jen 2 platí v průměru víc než 3 Kč za proklik. Osm e‑shopů se s cenou prokliku vejde pod 2 Kč a další dva tuto hranici překračují jen o pár haléřů.
![](https://www.besteto.cz/wp-content/uploads/heureka-cpc.png)
Podíl nákladů na obratu
Průměrné náklady z obratu vychází na 2,52 %.
Jediný e‑shop se vešel s PNO pod 2 %. Naopak nejvyšší PNO má e‑shop, který jako jediný překročil hranici 10 %.
Pokud by všechny e‑shopy prodávaly s průměrnou marží přes 10 %, byla by pro všechny inzerce zisková. Pár výjimek, které nedosahují 10% marže se pohybuje i s náklady poměrně nízko, takže si troufám říct, že všechny hodnocené e‑shopy mají PNO pod úrovní marže, mají na Heurece ziskovou inzerci.
![](https://www.besteto.cz/wp-content/uploads/heureka-pno.png)
Cena za konverzi
Průměrná cena za objednávku (konverzi) vychází na 50 Kč.
Sledované e‑shopy zaplatily za získání objednávky z heureky mezi 18 a 164 Kč.
Šest e‑shopů zaplatilo v průměru za konverzi z Heureky do 50 Kč, čtyři e‑shopy se s cenou konverze přehouply přes 100 Kč. I tak věřím tomu, že to je výrazně méně, než e‑shopy platí za konverze z PPC kampaní a dalších placených zdrojů.
![](https://www.besteto.cz/wp-content/uploads/heureka-cena-konverze.png)
Závěr
Vyplatí se tedy inzerce na Heurece? Z dat, která jsem dal dohromady a ze znalosti marží našich klientů soudím, že inzerce na Heurece se vyplatí všem vyhodnocovaným e‑shopům. A z několikaletých zkušeností můžu napsat, že se tato inzerce vyplatí naprosté většině e‑shopů. Pokud na Heurece neinzerujete, nebo fungujete v neplaceném režimu, měli byste k tomu mít vážný důvod.
Pokud má váš e‑shop problém s tím, aby měl inzerci na Heurece ziskovou, napište mi na vladimir.prichystal@besteto.cz. Je dost pravděpodobné, že problém není v Heurece, ale ve vašem XML, nastavení účtu či cen za proklik. Základní kontrolu vám udělám zdarma a když to bude dávat smysl, pošlu vám cenovou nabídku. Placená optimalizace se může vejít i do dvou tisíc.
Komentáře (4)
Petře, z jakých dat vycházíte? Máme desítky klientů (celkově za posledních pár let stovky). Většina z nich není na prvních místech a vydělává prakticky všichni. Heureka na to vydělává, protože e‑shopům přivádí zákazníky a protože svou práci dělá dobře.
S názory jako je ten váš, se setkávám. Ještě nikdo takový názor ale nepodložil čísly. Budete první?
Možná se mnou nebudete souhlasit ale:
Kdo není na Heurece na prvním místě nevydělává. Kdo je na prvním místě tak prodělává. A vždy na tom vydělá Heureka. O vyhlašování Shop roku se ani nebudu rozepisovat.
Martine, jsem rád, že marži počítáme stejně. Je jasné, že by se celá marže neměla utratit za inzerci, ale v případě, že je marže větší než náklady na inzerci, považujeme inzerci za ziskovou. U našich klientů se s náklady na Heurece většinou pohybujeme výrazně pod úrovní marže.
Je důležité si uvědomit, že “Marže = Prodejní cena — Nákupní cena”. Ne celý tento prostor může být využitý pro účely propagace a už vůbec neplatí “Marže — Propage = Zisk”.