Jak se dařilo Heurece a Zboží.cz před Vánocemi

Poslední čtvrtletí roku je pro většinu e‑shopů to nejúspěšnější. Lidé nakupují i spoustu zboží, které by jindy nekoupili, a utrácí za více či méně praktické dárky. Proto by v tomto období měly výrazně vzrůst i tržby z vyhledávačů zboží. Opravdu je tomu ale tak? 

Metodika

V tomto článku budu srovnávat základní parametry 15 e‑shopů našich klientů za třetí a čtvrtý kvartál roku 2014 (tedy červenec, srpen a září oproti říjnu, listopadu a prosinci).

Sledované parametry jsou:

  • Počet přístupů
  • Tržby
  • Počet transakcí
  • Průměrná hodnota transakce
  • Konverzní poměr e‑shopu
  • Průměrné tržby na návštěvu

Jedná se o e‑shopy s různým zaměřením a s tržbami od 500 tisíc do 27 miliónů za čtvrtletí. Celkové tržby všech e‑shopů jsou mezi 50 a 100 milióny za čtvrtletí. Zdrojem dat jsou Google Analytics, ve kterých jsem použil pokročilý segment pro sečtení dat z Heureky a jejich satelitů a ze Zboží.cz. Zaměření na vyhledávače zboží je úmyslné, optimalizaci inzerce na Heurece a ve Zboží.cz se věnujeme nejdéle ze všech marketingových agentur a máme v tomto segmentu nejvíc spokojených klientů.

Heureka.cz  

Ve všech sledovaných parametrech jsou výsledky v posledním čtvrtletí lepší než v předchozím období. Tržby jsou téměř dvojnásobné (+ 86 %). 

Na celkových výsledcích se Heureka podílela zhruba stejně v obou srovnávaných obdobích. Oproti jiným zdrojům je o málo nižší průměrná hodnota objednávky a výrazně vyšší konverzní poměr. Tržby na objednávku jsou vyšší v obou čtvrtletích.

Zboží.cz  

Ve všech sledovaných parametrech jsou výsledky v posledním čtvrtletí lepší než v předchozím období. Tržby jsou více než dvojnásobné (+ 139 %). 

Na celkových výsledcích se Zboží.cz podílelo zhruba stejně v obou srovnávaných obdobích. Oproti jiným zdrojům je nižší průměrná hodnota objednávky a vyšší konverzní poměr. Zajímavé je, že zatímco ve 2. čtvrtletí byly tržby na objednávku o 14 % neižší, než je průměr e‑shopu, v předvánočním období jsou tržby na objednávku o 17 % vyšší, než je průměr.

Srovnání Heureky a Zboží.cz

Heureka ve srovnání se Zboží.cz vítězí ve všech parametrech. Přináší e‑shopům více přístupů, více objednávek i vyšší tržby a to zhruba dvojnásobně. Heureka má i vyšší průměrnou hodnotu objednávky, konverzní poměr a tržby na jednu návštěvu. Bohužel tato čísla nemůžu srovnat s náklady na inzerci, protože nemám přístup ke všem statistikám. Dá se ale očekávat, že na Heurece e‑shopy také více utratí. Zajímavé je, že rozdíl se Zboží.cz podařilo ve všech parametrech snížit v poslední čtvrtině roku.

Celkové výsledky

Celkové statistiky za všechny zdroje ukazují růst ve všech sledovaných parametrech a to o desítky procent. Nejvíc vzrostly celkové tržby (o 86 %), nejmenší růst je u konverzního poměru (o 16 %). Z jednotlivých e‑shopů tržby poklesly pouze u dvou e‑shopů prodávajících zahradnické potřeby a u skate/​snowboardshopu. Na více než čtyřnásobek vzrostly tržby e‑shopu s pneumatikami, což se ale nedá přičíst Vánocům, ale každoročnímu přezouvání na zimní pneumatiky, které spadá rovněž do čtvrtého kvartálu. Více než trojnásobné tržby má i e‑shop prodávající převážně domácí potřeby.

Závěr

Na základě analýzy statistik 15 e‑shopů nejde dělat závěry pro celou e‑shopovou scénu, přesto se nebojím napsat, že se potvrdilo očekávané. V posledním čtvrtletí opravdu většině e‑shopů narostou tržby o desítky procent a někdy i na několikanásobek. Zlepší se i ostatní parametry jako je konverzní poměr nebo tržby na jednu návštěvu. A Heureka je opravdu výrazně větší zdroj tržeb než Zboží.cz, i když Zboží.cz na konci roku náskok stáhlo. Závěrem bych vám chtěl popřát, ať pro vás tento článek podnětem k zamyšlení nad vlastními statistikami. Vyhodnocovat se toho dá spousta a věřím, že si dokážete najít i užitečnější analýzy, než je tato ;-) Určitě ale stojí za zamyšlení Vaše inzerce na zbožácích, pokud Vám Zboží.cz vydělává víc než Heureka, nebo když naopak Zboží.cz přináší méně než polovinu tržeb oproti Heurece. Pokud potřebujete s nastavením pomoci, můžete optimalizaci vyhledávačů zboží objednávat zde.

Filip Vašíček
Filip Vašíček
13. 04. 2015
Filip je specialista na vyhledávače zboží a SEO. Ve volném čase se věnuje taiči, hraní na kytaru a poslechu hudby.

Komentáře (2)

Pavol3. 5. 2015, 5:55

zaujímavý štatistiky. Na našom trhu by som ešte veľmi rád uvítal rozvoj heureky a aj zboz.cz až to ľudia začnu využívať ešte viac ako napr. v zahraničí ebay a amazon.

Odpovědět
Petr20. 4. 2015, 7:50

Velmi hezké srovnání.

Odpovědět

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.