Změna na Glami: Nově musíte informovat o materiálu produktu

Glami nám na konec tohoto týdne připravilo jedno velké překvapení. Jedná se o nově povinnou informaci o materiálu daného produktu.

Novinka na Glami

Materiál jako klíčové info

V Glami se totiž inspirovali svým posledním Fashion (Re)search výzkumem, který ukázal, že materiál je jeden z klíčových parametrů při rozhodovacím procesu uživatelů. Proto se časem nejspíše objeví i jako filtr v jednotlivých kategoriích.

Snahou je co nejvíce zjednodušit zákazníkům nákup, jelikož v online obchodě samozřejmě není možné si vybraný kousek osahat a virtuální kabinky jsou zatím hudbou vzdálené budoucnosti :)

Čas máte do 1. srpna 2019

Deadline na zavedení tohoto parametru je 1. srpna 2019. E-shopy, které s tímto pracovat nebudou, přijdou o možnost inzerce pro všechny produkty, kde informaci neuvedou. Pokud navíc počet těchto špatně uváděných produktů překročí kritickou hranici, bude hrozit blokace celého eshopu.

Bude navíc potřeba nejen uvést informaci o materiálu, ale i jeho procentuální zastoupení ve vybraném kusu oblečení.

Údaj se bude posílat do feedu pro každý produkt zvlášť a ve feedu to pak bude vypadat například takto:

<PARAM>
<PARAM_NAME>materiál</PARAM_NAME>
<VAL>polyester</VAL>
<PERCENTAGE>20%</PERCENTAGE>
</PARAM>
<PARAM>
<PARAM_NAME>materiál</PARAM_NAME>
<VAL>bavlna</VAL>
<PERCENTAGE>80%</PERCENTAGE>
</PARAM>

Tato úprava by se měla týkat především produktů spadajících pod Fashion, jak to bude s ostatními kategoriemi, se ještě dozvíme. Jelikož se jedná o horkou novinku, další informace se teprve připravují.

Aktuální info z 20. května 2019

S plánovanou změnou vyvstalo spoustu otázek a Glami na některé z nich již pohotově zareagovalo. Výběr toho nejdůležitějšího:

Pokud produkt bude obsahovat více složek materiálu, doplní se parametr o název složky (podšívka, podrážka, výplň), ale klíčové slovo "materiál" musí v daném tagu zůstat. Procentuální podíl bude nutné uvést pro každý z nich. Nejčastěji se bude týkat produktů jako jsou bundy, boty nebo batohy.

Příklad

Pro bundy:

<PARAM>
<PARAM>
<PARAM_NAME>materiál podšívka</PARAM_NAME>
<VAL>nylon</VAL>
<PERCENTAGE>50%</PERCENTAGE>
</PARAM>
<PARAM>
<PARAM_NAME>materiál podšívka</PARAM_NAME>
<VAL>polyester</VAL>
<PERCENTAGE>50%</PERCENTAGE>
</PARAM>
<PARAM>
<PARAM_NAME>materiál výplň</PARAM_NAME>
<VAL>peří</VAL>
<PERCENTAGE>100%</PERCENTAGE>
</PARAM>
<PARAM>
<PARAM_NAME>materiál vrch</PARAM_NAME>
<VAL>softshell</VAL>
<PERCENTAGE>100%</PERCENTAGE>
</PARAM>

Pro boty:
<PARAM>
<PARAM_NAME>materiál podšívka</PARAM_NAME>
<VAL>bavlna</VAL>
<PERCENTAGE>50%</PERCENTAGE>
</PARAM>
<PARAM>
<PARAM_NAME>materiál podšívka</PARAM_NAME>
<VAL>polyester</VAL>
<PERCENTAGE>50%</PERCENTAGE>
</PARAM>
<PARAM>
<PARAM_NAME>materiál podrážka</PARAM_NAME>
<VAL>pryž</VAL>

Změna se bude týkat všech trhů, kde Glami působí, vyjma Francie a Německa. V první várce je změna opravdu povinná jen pro kategorie oblečení, obuvi a doplňků, například kosmetiky se zatím změna nedotkne.

Informace o materiálu by se měly zasílat v místním jazyce. Stejně tak by se měla dodržovat tato specifikace, jinak hrozí, že se data správně nezpracují a informace se následně nezobrazí správně.

Co můžete udělat už teď?

Už teď si zkontrolujte, jaké informace se předávají ve vašem feedu produktům a jak moc váš shop tato změna postihne. Většinou tyto informace alespoň na nějakém místě svého shopu máte (například v popisku). Nemuselo by potom být tolik obtížné dané informace využít a zavést podle výše uvedeného klíče do elementu PARAM | materiál. Roli pak bude hrát váš vývojář, eshopové řešení a především kvalita dat, která máte na webu nebo v databázi :)

Pokud potřebujete s inzercí na Glami pomoct, ozvěte se nám

Komentáře

Tam pak bude zajímavé jak to vyřešit s produkty, které se skládají z 2 materiálu (např. s podšívkou) https://www.zoot.cz/polozka/503797/khaki-lehka-vodeodpudiva-bunda-jack-j... nebo https://www.zoot.cz/polozka/519349/cerveno-bezova-jutova-vzorovana-kabel....

Ono to bude vůbec zajímavé. Mne při pohledu takto z dálky napadá:

  • Proč jsou názvy materiálů česky (a ne třeba anglicky)?
  • Bude se tato změna týkat všech mutací Glami? Pokud ano, bude mít každé vlastní označení materiálů ve vlastním jazyce?
  • Bude veřejný "číselník" podporovaných materiálů?
  • Mají e-shopy tyto informace ve svých databázích? Pokud nikoliv, kde a jak je získají?
  • ...a dalo by se toho vymyslet víc :-)

Tipuji, že to je ve vývoji. A Glami bude podrobnosti upřesňovat, jak toto bude nasazovat technicky. Zajímavé je, že termín 1. srpna už známý je. Inu pro e-shopy s módou budou prázdniny perné :-)

Přesně. Datum už mají, ale moc informací k tomu ještě není.

Dobrý den Michale, pokusím se Vám odpovědět. Názvy materiálů byly do dnešního dne lokalizované na každé z našich momentálně již 12 zemí. Na tom nic neměníme. Smysl lokalizovaných verzí GLAMI, je kromě srozumitelnosti UI také pokrytí lokálních odlišností, například segment Tesettür, který kromě Turecka na jiných zemích neřešíme, ale na to jste se už neptal. Pojďme dál - kromě číselníku materiálů chystáme i další zpřesnění, ale záměrně jsme nechali specifikaci na počátku velmi volnou a otevřenou. Zároveň musím uvést, že část e-shopů procentuální zastoupení materiálů již dávno ve svých feedech uvádí v mnoha různých variantách, a tomu teď postupně dáváme řád. Tím jsem zároveň odpověděl na vaši poslední otázku - ano - většina e-shopů, tyto informace v nějaké podobě má, ale zároveň je většina z nich, kromě základního filtrování podle materiálů, nevyužívá ani u sebe na shopu. Zajímavé je také to, že o něco lépe na tom jsou menší e-shopy s řádově desítkami až stovkami produktů. Nějvětší partneři uvádí, že mají informace o materiálech u více než 50% produktů. U ostatních jsou data neúplná nebo chybí a v tu chvíli se musí e-shopy obrátit na své dodavatele a vyžadovat je od nich, protože jinak přichází o obrovskou možnost, přesvědčit zákazníka k nákupu.

S pozdravem z GLAMI - Oskar

Bezva. Moc děkuji Oskare za odpovědi.

Co se standardizace dat týká, je/bude možné se o tom někde dozvědět víc? Náš kolega Filip určité informace v týmu prezentoval. V nich se ale o tomto nemluvilo a vypadalo to hodně otevřené. Termín 1. 8. je přitom brzy. Souhlasím s tím, že rozvíjení datové základny e-shopů je krok správným směrem. Tlačit a pomáhat e-shopům budeme i my z agentur. Čím dřív budeme mít podklady, tím líp. Kde to bude možné, pokusíme se pomoci získávat a doplňovat data přímo v e-shopech. Jak znám e-shopy, někde to možné nebude a ke slovu přijde Mergado (Lukášův článek o materiálech na GLAMI zde). Tam pak bude na naší vynalézavosti, se s tím poprat co nejlépe :-)

Zkrátka, pokud máte další podrobnosti, my bychom o ně moc stáli.
Děkuji.

Mám na glami kufry, www.obchod-kufry.cz vztahuje se to i na ně?

Zdravíme vás. Myslíme si, že na kufry by se to vztahovat nemělo, ale na 100 % to nevíme. Zjistíme od Glami více.

Zdravím, Oskare. Můžete prosím ještě upřesnit, co vše spadá pod sekci Fashion? Co například obuv nebo doplňky - přímo tady v komentářích máme dotaz na kufry. I tady bude potřeba uvádět materiál? Můžete prosím říct více? Díky.

Dobrý den Nikolo. Obuv je jedna z nejsilnějších kategorií v módě a zároveň materiál je pro tuto kategorii také klíčový (přesněji - je důležitý pro zákazníka). Obvykle se zde uvádí materiál podrážky, svršku a podšívky. V kamenném obchodě si zákazník botu osahá, očichá, vyzkouší a případně si prohlédne visačku. Tyto vjemy v online světě můžeme nahradit alespoň částečně psanou informací a proto ji potřebujeme znát. V případě kufrů, které spadají do doplňků, to platí stejně tak. Zákazníky zajímá, zda je kufr kožený nebo plastový a podle těchto kritérií vyhledávají nebo filtrují. Proto i v případě kufrů prosím uvádějte co nejdetalnější informace o materiálovém složení.

Čtvrteční release Mergada by měl přinést podporu práce s parametry materiálu pro Glami. Viz release notes.

Přidat komentář

Sledujte články v RSS