Cookies 2022 aneb co nás od 1. ledna čeká a nemine

Cookies 2022, téma, o kterém se v poslední době mluví napříč celým internetem. Nedalo nám to a přihlásili jsme se na webinář, který pořádala advokátní společnosti eLegal, abychom zjistili, jak se na tuto změnu připravit. Tak se na to pojďme společně podívat.

Pokud dnes navštívíte jakoukoliv českou webovou stránku, uloží se vám do prohlížeče soubory cookies, které slouží k identifikaci uživatele. E‑shopaři mohou tyto údaje následně využít pro analýzu návštěvnosti webu nebo pro zobrazení personalizovaných reklam (např. remarketing). Od 1. ledna 2022 začne v České republice platit zákon o elektronických komunikacích, na základě kterého se může každý rozhodnout, s jakými cookies bude na webu souhlasit a s jakými ne.

Jak jsme již zmiňovali výše, doposud fungoval režim OPT-OUT, což znamená, že se uživatel do něčeho upsal a na základě toho jste na něj mohli cílit reklamy a zasílat mu různá reklamní sdělení do doby, než neprojevil nesouhlas. Od ledna 2022 bude fungovat režim OPT-IN, což znamená, že se uživatel musí sám aktivně rozhodnout, zda ukládání osobních údajů na webu povolí či nikoli. Jednoduše řečeno, dokud vám uživatel neudělí souhlas, nebudete na něj moct cílit.

Od ledna 2022 bude fungovat režim OPT-IN
Od ledna 2022 bude fungovat režim OPT-IN

Jaké cookies (ne)vyžadují souhlas uživatele

Souhlas se nevyžaduje pro

  • Technické ukládání (zajištění webu, dokončení transakce, uložení objednávky v rámci jedné session).
  • Přístup výhradně pro potřeby přenosu zprávy prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
  • Potřeby poskytování služby informační společnosti, která je výslovně vyžádána (jazyk, lokace, měna).

Souhlas se vyžaduje pro

  • Preferenční (komfortní) cookies ‑funkce webu, které uživatelům pomáhají zlepšit uživatelskou zkušenost a přizpůsobit web.
  • Analytické cookies (Google Analytics) — tento typ cookies se používá pro měření návštěvnosti, tržeb atd.
  • Reklamní cookies (Google Ads, Facebook Pixel)

Jak správně získat souhlas uživatele

Uživatel by neměl být k udělení souhlasu nucen. Tento souhlas by měl být:

  • Předem a prokazatelný — vše na webu musíte mít vypnuté, dokud uživatel sám neudělí souhlas. Tento souhlas musí být také prokazatelný, proto si udělené souhlasy archivujte.
  • Aktivní (checkbox, tlačítko) — souhlas musí být aktivní a každý, kdo na web vkročí, musí sám zaškrtnout pole — zapomeňte tedy na automaticky předvyplněnou lištu.
  • Svobodný — žádné vyskakovací okno přes půl stránky a opětovné připomenutí v případě neudělení souhlasu na každé další stránce. Zkuste zákazníky k souhlasu motivovat jiným způsobem, třeba slevou 10 % na nákup.
  • Odvolatelný — mysleli jste si, že souhlas se uděluje navždy? Ne, uživatel musí mít nad souhlasem vždy kontrolu a musí mít možnost ho kdykoliv odvolat.
  • Informovaný (2 vrstvy) — do první vrstvy umístěte důležité informace a do druhé rozepište vše, co zákon o zpracování osobních údajů a zásadách zpracování údajů vyžaduje.

TIP! Tyto dva zákony můžete sepsat do dokumentu, který vložíte do patičky na webu a do souhlasu dáte proklik na tento dokument. V dokumentu musí být uveden účel zpracování (proč cookies používáte), rozsah a délka uložení cookies (ideální doba uložení je 12 – 13 měsíců), identifikace správce a zpracovatelů (vysvětlete, v jakých kategoriích cookies máte, k čemu je budete používat a uveďte třetí strany — GA, Facebook) a poučení o právech.

Jak by měla vypadat nová cookie lišta?

Novou cookie lištu můžete mít na webu v různých podobách — může to být pop up okno, které na uživatele vyskočí nebo lišta, která bude umístěná v patičce a musí obsahovat tyto volby: přijmout všechny cookies, odmítnout všechny cookies, nastavit jednotlivé cookies + uložit a v poslední řadě křížek pro vypnutí vyskakovacího pop up okna nebo lišty.

TIP! Nečekejte na poslední chvíli. Novou cookie lištu můžete začít pomalu testovat už teď.

Jak se můžete nyní připravit na nové změny?

Patříte mezi ty, kteří neradi nechávají věci na poslední chvíli? Pak vám dáme pár tipů, do kterých se můžete pustit už teď.

  • Zajistěte si audit webu a zjistěte, jaké kódy a cookies na vašem webu jsou.
  • Zjistěte, co, kde a jak se měří a důležitost těchto údajů.
  • Rozhodněte se, jaké nástroje na webu ponecháte a jaké postupy a souhlasy budou po novém roce potřeba.
  • Nechte si připravit nové právní texty a požadavky na fungování webu (osobní údaje, atd..).
  • Implementujte úpravy na webu v souladu s právními požadavky.

TIP! Pokud máte e‑shop na Shoptetu, můžete využít jejich vlastní cookie lištu, která splňuje všechny právní předpisy a je pro všechny Shopteťáky zdarma.

  • Spustěte úpravy v posledních týdnech roku 2021.

Už teď víme, že tyto změny budou mít velký vliv na online marketing. Bohužel nedokážeme dopředu odhadnout, jak velký. Ale jak se říká, všechno zlé je k něčemu dobré a třeba budeme z výsledků nakonec mile překvapeni.

Natálie Timčenková
Natálie Timčenková
08. 12. 2021
Natka pracuje v BESTETO jako obsahový specialista — píše články na blog, stará se o sociální sítě a organizuje akce pro markeťáckou komunitu a veřejnost. 

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.