BESTETO Univerzita: Průvodce Heurekou pro e-shopy, 2. díl (Ověřeno zákazníky, Sortiment Report a další)

Pokračujeme, jak jsme slíbili. V dnešní části BESTETO univerzity si posvítíme na vybrané funkce Heureky, mezi kterými je například Ověřeno zákazníky. 

Dnes probereme:

Pokud je pro vás Heureka úplně nová, přečtěte si první díl Průvodce Heurekou pro e-shopy.

Služba a certifikát Ověřeno zákazníky

Heureka vymyslela tento koncept záruky kvality, kterým chce podpořit uživatele, aby se nebáli nakupovat online. Je to její vlastní systém hodnocení kvality e-shopů a produktů. Cena totiž není jediný faktor, který ovlivňuje rozhodování při nákupu. Patří sem i spolehlivost e-shopu, úroveň jeho komunikace, způsob, jakým se staví k reklamacím, úplnost informací nebo doba dodání produktu.

Obr. 1: Ukázka modrého a zlatého Heureka certifikátu Oveřeno zákazníky. Zdroj: Heureka.cz

Jak to funguje

Každý e-shop registrovaný na Heurece se může bezplatně zapojit do služby Ověřeno zákazníky. To ale neznamená, že automaticky získá certifikát. Ten může e-shop dostat jen na základě pozitivních hodnocení od reálných zákazníků, kteří v něm nakoupili. Probíhá to tak, že 10 dní po nákupu přijde zákazníkovi na e-mail cílený dotazník, ve kterém může ohodnotit svou spokojenost s nákupem. E-shop má možnost na každou recenzi reagovat.

Hodí se vědět

  • Pokud dostanete nepravdivou recenzi, můžete se obhájit.
  • Pokud u vás nakupují zákazníci opakovaně, dotazník jim nepřijde po každém nákupu, ale jednou za 3 měsíce.
  • Vyplněný dotazník se zobrazuje v detailu obchodu na Heurece.
  • Pokud zákazník nevyplní Shrnutí nebo Pro a Proti, jeho příspěvek se v detailu obchodu nezobrazí, ale výsledek dotazníku se započítá do celkového hodnocení obchodu (viz obr. 2).
  • Recenze je možné exportovat na váš web pomocí XML feedu.

Obr. 2: Hodnocení obchodu na základě recenzí v detailu produktu

Jakmile obchod dosáhne relevantního počtu kladných hodnocení (podrobné vysvětlení je v dalším odstavci), získá tzv. Certifikát spokojenosti. Informace o jeho získání přijde e-mailem spolu s ikonami Ověřeno zákazníky (viz obr. 3), který si můžete dát na svůj web (lze stáhnout i v administraci pod záložkou Ověřeno zákazníky). Ikony se generují podle aktuálního hodnocení e-shopu. Certifikát je aktivovaný a deaktivovaný automaticky na základě hodnocení zákazníků. Pokud obchod přestane plnit podmínky pro udržení certifikátu, přijde mu e-mail s upozorněním.

Obr. 3: Ikony certifikátu Ověřeno zákazníky. Nahoře je vysouvací widget, pod ním ikona.

Certifikát spokojenosti může mít dvě varianty: modrou a zlatou (viz obr. 1). Modrý se uděluje tehdy, pokud e-shop získá v průběhu 90 dní minimálně 90 % doporučení (za doporučení se považuje pozitivní odpověď na otázku "Doporučili byste obchod svým známým" v dotazníku, ikonu s touto informací najdete na obr. 4) a desítky pozitivních hodnocení (viz obr. 2). Pro získání zlatého certifikátu Ověřeno zákazníky je potřeba minimálně 97 % doporučení za posledních 90 dní a až stovky kladných hodnocení. O certifikát přijdete tehdy, pokud během 90 dní klesne počet doporučení pod hranici 88 % v případě modrého a pod 95 % doporučení v případě zlatého certifikátu. Sleduje se i počet hodnocení.

Obr. 4: Ikona zobrazuje počet doporučení v procentech. Do počtu recenzí se započítávají dotazníky s vyplněnými textovými políčkami. Pokud zákazník v dotazníku spokojenosti nevyplní text, hodnocení se nezobrazí, ale započítává se do celkového hodnocení obchodu (obr. 2). Zdroj: Heureka.cz

Výhody a nevýhody

Heureka vypisuje řadu výhod, které tato služba přináší. Patří sem:

  • zpětná vazba od zákazníků,
  • vyšší konverze,
  • možnost nabídnout vyšší ceny za proklik (bidding) a tím se dostat mezi doporučené obchody u konkurenčního zboží (top box),
  • možnost zapojit se do Heureka košíku, Dnů dopravy zdarma, soutěže ShopRoku atd,
  • na váš web můžete exportovat recenze e-shopu a produktů, umístit widget, ikonky (například Garance dodání do Vánoc),
  • přístup k Sortiment Reportu s informacemi o zařazených produktech,
  • možnost využívat dostupnostní XML soubor.

Tao služba má i své minus. Je dobré pamatovat na to, že Heurece poskytujete e-mailové adresy všech svých zákazníků, ne jen těch, kteří k vám přišli z Heureky. Pokud se chcete vyhnout zasílání citlivých údajů, tak si nenasazujte měření konverzí (viz minulý díl).

Jak aktivovat Ověřeno zákazníky

Službu musíte zavést do vašeho obchodu. Je to poměrně rychlé a po dokončení budete dostávat e-mailem reakce zákazníků, přesný postup najdete tady.

Co dalšího vás může zajímat

  • E-mailová adresa zákazníka se po odeslání dotazníku zakóduje a není možné ji znovu využít.
  • Export recenzí na web můžete využít i tehdy, pokud ještě nemáte certifikát Ověřeno zákazníky.
  • Hodnocení z Ověřeno zákazníky se zobrazuji i ve výsledcích vyhledávání na Google (více najdete tady).
  • Všechny dostupné statistiky na detailu obchodu jsou aktuální za posledních 90 dní a přepočítávají se dvakrát denně.
  • V administraci e-shopu najdete statistiky vašeho e-shopu o vyplněných dotaznících spokojenosti.
  • Recenze uživatelů nejde vymazat.


Obr. 5.: Příklad ze slovenské Heureky - 1. řádek: obchod s certifikátem Ověřeno zákazníky, hvězdicky zobrazují celkovou spokojenost zákazníků s obchodem, pod nimi je počet vyplněných recenzí.  2. řádek: obchod nemá zatím žádné hodnocení (anebo má pod 10). 3. řádek: obchod nezískal zatím certifikát a zobrazuje se jen počet vyplněných recenzí a spokojenost s obchodem

Sortiment Report

Obsahuje například počet vašich konkurentů se stejným produktem, porovnání cen e-shopu se zbytkem trhu atd. Tyto informace se vám budou hodit, pokud pracujete v e-shopu se strukturou sortimentu a cenotvorbou. Reporty jsou vlastně datové exporty (XLS, XML, CSV) a jsou dostupné za posledních 6 měsíců. Obsahují jen produkty, které jsou v době generování zařazené do katalogu Heureky.

Sortiment Report neobsahuje názvy konkurentů, ale ukazuje cenové rozložení produktu na trhu. Přístupný je jen pro e-shopy s certifikátem Ověřeno zákazníky. Více informací najdete tady.

Dostupnostní XML feed

E-shopy, které mají aktivovaný PPC režim, ho využívají na to, aby jeho prostřednictvím posílali Heurece informace o dostupnosti zboží v e-shopu a kamnných pobočkách. Soubor je automaticky generovaný ze stránek obchodu (jeho vytvoření nebo úpravy je potřeba konzultovat s webmasterem) a stahuje se každých 10 minut. Vždy musí obsahovat pravdivé údaje a splňovat tyto požadavky.

Dostupnostní XML feed slouží pro produkty, které:

  • můžete okamžitě odeslat a znáte přesné datum dodání zákazníkovi,
  • jsou fyzicky přítomny na skladu pobočky a dokážete říct přesné datum, kdy si je může zákazník vyzvednout.

Doba mezi objednáním (tzv. orderDeadline) a dodáním zboží zákazníkovi nesmí překročit 7 dní.

Prostřednictvím tohoto feedu poskytujete návštěvníkům Heureky informaci o tom, kdy dostanou vybrané zboží, pokud ho stihnou objednat do určité doby. Pokud tuto informaci máte v detailu produktu, je to konkurenční výhoda.

Mezi výhody zasílání dostupnostního XML feedu patří:

  • výpis na stránce produktu na Heurece po využití filtru výdejních míst (Obchody poblíž - viz další kapitola),
  • informace "Dnes objednáte - zítra bude u vás" na stránce produktu v řádku s vaším e-shopem.

Obchody poblíž

Podle Heureky si cca 20 % zákazníků vybere zboží na internetu, ale koupí si ho až v kamenné prodejně. Se službou "Obchody poblíž" to můžete zkusit otočit ve váš prospěch. Službu jde využít, pokud máte prodejny/pobočky, kde je zboží ihned k vyzvednutí. Aby se váš e-shop zobrazoval v záložce Obchody poblíž, musí mít zavedený dostupností XML feed, díky kterému se Heurece odesílají vždy aktuální informace o dostupnosti zboží a zákazníci tak vědí, jaké produkty máte skladem na prodejnách. Další podmínkou je vyplnění poboček v administraci.

Obchody poblíž osloví potenciální zákazníky, kteří jsou v okolí vašeho obchodu a hledají produkt z vašeho sortimentu. Díky GPS lehce trefí do prodejny. S touto službou můžete do vaší prodejny přivést i zákazníky z internetu a nabídnout produkt, který máte na prodejně a to i tehdy, pokud je v e-shopu vyprodaný. Stačí, když máte konkrétní produkt skladem na prodejně a uvedete ho v dostupnostním XML souboru.

Pokud máte na e-shopu vyprodané položky, v záložce Porovnání cen se u vašeho obchodu zobrazí dostupnost "info v obchodě". Pokud máte také kamennou prodejnu, kde jsou produkty skladem, můžete se zobrazovat na prvních místech v záložce Obchody poblíž. Když správně upravíte dostupnostní a základní XML soubor, vaše prodejny se budou na Heurece (v kartě produktu) zobrazovat mezi Obchody poblíž.

Obr. 6: Jestli chcete zobrazit nejbližší obchody, které zboží prodávají, musíte je seřadit tak, jak vidíte na obrázku. Zdroj: Heureka.sk

Obr. 7: Následně se vám ukážete výpis s obchody, které jsou zapojené do služby Obchody poblíž a produkt, který chcete, mají na prodejně blízko vás. Když kliknete na "Mapa obchodů", ukáže se vám zobrazení jako na obr. 8. Zdroj: Heureka.sk

Obr. 8: Zobrazení nejbližších obchodů na mapě. Do každého obchodu se můžete nechat navigovat, anebo na prodejnu zavolat a zboží si zarezervovat.

Pozice na mapě se automaticky generuje podle Google Maps a může se stát, že se bod na mapě umístí špatně, proto doporučujeme, abyste si pozici vaší prodejny zkontrolovali (případně opravili jednoduchým přetažením bodu na mapě). Návod, jak upravit XML feeed v případě vyprodaných produktů na e-shopu, které jsou zároveň skladem na kamenné pobočce, najdete tady.

Ve třetím a posledním díle o Heurece se zaměříme na Heureka košík, Koutek značek, reklamy a Partner sekci.

Chcete mít přehled o tom, co je v BESTETO nového? Řekněte si o náš newsletter, rádi vám ho pošleme.

Přidat komentář