Jak se dařilo Heurece a Zboží.cz před Vánocemi

Poslední čtvrtletí roku je pro většinu e-shopů to nejúspěšnější. Lidé nakupují i spoustu zboží, které by jindy nekoupili, a utrácí za více či méně praktické dárky. Proto by v tomto období měly výrazně vzrůst i tržby z vyhledávačů zboží. Opravdu je tomu ale tak?

Metodika

V tomto článku budu srovnávat základní parametry 15 e-shopů našich klientů za třetí a čtvrtý kvartál roku 2014 (tedy červenec, srpen a září oproti říjnu, listopadu a prosinci).

Sledované parametry jsou:

  • Počet přístupů
  • Tržby
  • Počet transakcí
  • Průměrná hodnota transakce
  • Konverzní poměr e-shopu
  • Průměrné tržby na návštěvu

Jedná se o e-shopy s různým zaměřením a s tržbami od 500 tisíc do 27 miliónů za čtvrtletí. Celkové tržby všech e-shopů jsou mezi 50 a 100 milióny za čtvrtletí. Zdrojem dat jsou Google Analytics, ve kterých jsem použil pokročilý segment pro sečtení dat z Heureky a jejich satelitů a ze Zboží.cz. Zaměření na vyhledávače zboží je úmyslné, optimalizaci inzerce na Heurece a ve Zboží.cz se věnujeme nejdéle ze všech marketingových agentur a máme v tomto segmentu nejvíc spokojených klientů.

Heureka.cz  

Ve všech sledovaných parametrech jsou výsledky v posledním čtvrtletí lepší než v předchozím období. Tržby jsou téměř dvojnásobné (+ 86 %). 

Na celkových výsledcích se Heureka podílela zhruba stejně v obou srovnávaných obdobích. Oproti jiným zdrojům je o málo nižší průměrná hodnota objednávky a výrazně vyšší konverzní poměr. Tržby na objednávku jsou vyšší v obou čtvrtletích.

Zboží.cz  

Ve všech sledovaných parametrech jsou výsledky v posledním čtvrtletí lepší než v předchozím období. Tržby jsou více než dvojnásobné (+ 139 %). 

Na celkových výsledcích se Zboží.cz podílelo zhruba stejně v obou srovnávaných obdobích. Oproti jiným zdrojům je nižší průměrná hodnota objednávky a vyšší konverzní poměr. Zajímavé je, že zatímco ve 2. čtvrtletí byly tržby na objednávku o 14 % neižší, než je průměr e-shopu, v předvánočním období jsou tržby na objednávku o 17 % vyšší, než je průměr.

Srovnání Heureky a Zboží.cz

Heureka ve srovnání se Zboží.cz vítězí ve všech parametrech. Přináší e-shopům více přístupů, více objednávek i vyšší tržby a to zhruba dvojnásobně. Heureka má i vyšší průměrnou hodnotu objednávky, konverzní poměr a tržby na jednu návštěvu. Bohužel tato čísla nemůžu srovnat s náklady na inzerci, protože nemám přístup ke všem statistikám. Dá se ale očekávat, že na Heurece e-shopy také více utratí. Zajímavé je, že rozdíl se Zboží.cz podařilo ve všech parametrech snížit v poslední čtvrtině roku.

Celkové výsledky

Celkové statistiky za všechny zdroje ukazují růst ve všech sledovaných parametrech a to o desítky procent. Nejvíc vzrostly celkové tržby (o 86 %), nejmenší růst je u konverzního poměru (o 16 %). Z jednotlivých e-shopů tržby poklesly pouze u dvou e‑shopů prodávajících zahradnické potřeby a u skate/snowboardshopu. Na více než čtyřnásobek vzrostly tržby e-shopu s pneumatikami, což se ale nedá přičíst Vánocům, ale každoročnímu přezouvání na zimní pneumatiky, které spadá rovněž do čtvrtého kvartálu. Více než trojnásobné tržby má i e‑shop prodávající převážně domácí potřeby.

Závěr

Na základě analýzy statistik 15 e-shopů nejde dělat závěry pro celou e‑shopovou scénu, přesto se nebojím napsat, že se potvrdilo očekávané. V posledním čtvrtletí opravdu většině e-shopů narostou tržby o desítky procent a někdy i na několikanásobek. Zlepší se i ostatní parametry jako je konverzní poměr nebo tržby na jednu návštěvu. A Heureka je opravdu výrazně větší zdroj tržeb než Zboží.cz, i když Zboží.cz na konci roku náskok stáhlo. Závěrem bych vám chtěl popřát, ať pro vás tento článek podnětem k zamyšlení nad vlastními statistikami. Vyhodnocovat se toho dá spousta a věřím, že si dokážete najít i užitečnější analýzy, než je tato ;-) Určitě ale stojí za zamyšlení Vaše inzerce na zbožácích, pokud Vám Zboží.cz vydělává víc než Heureka, nebo když naopak Zboží.cz přináší méně než polovinu tržeb oproti Heurece. Pokud potřebujete s nastavením pomoci, můžete optimalizaci vyhledávačů zboží objednávat zde.

Komentáře

Velmi hezké srovnání.

zaujímavý štatistiky. Na našom trhu by som ešte veľmi rád uvítal rozvoj heureky a aj zboz.cz až to ľudia začnu využívať ešte viac ako napr. v zahraničí ebay a amazon.

Přidat komentář