13 tipů pro zahraniční expanzi od Adama Funioka z MergadoFestu

Teprve před chvílí mluvil Adam Funiok o chytrých tipech ohledně zahraniční expanze. Jsme rychlíci a sdílíme s vámi tyto postřehy.

1) Barometr

  • Pokud přemýšlíte o expanzi, mrkněte se na údaje z Consumer Barometer. Najdete tu rady, porovnání a inspiraci o tom, jak to funguje jinde. Například v části Smart Shopper vyberete zemi, která vás zajímá a zobrazí se vám různé metriky o dopravě, průměrné hodnotě objednávky, co v této zemi lidé nejvíce nakupují atd. Za zmínku stojí i Graph Builder, ten vám pomůže pochopit, jak a k čemu uživatelé v zahraničí internet používají.

2) DPH

  • Hodnoty DPH jsou mezi evropskými zeměmi různé, myslete na to a ideálně konzultujte s právníkem.

3) Právníci

  • V zahraničí můžete mít jiné obchodní podmínky. Odborník vám s tím dokáže pomoct.
  • Při expanzi se proto rozhodně nevyplatí škudlit na dobrém právníkovi.

4) Špionáž

  • Jedna z prvních věcí, co byste měli při expanzi udělat, je vytvořit si seznam místní konkurence.
  • Ghost Story - je to šikovný plugin do Chromu, který vám řekne, co všechno daná webová stránka trackuje a kam všude jdou data o zákazníkovi. Díky tomu zjistíte, co konkurence používá, inspirujete se a třeba objevíte tip na něco nového, co se může hodit.
  • Se špionáží pomůže i Built With. Ten nakoukne do zdrojového kódu stránky a ukáže její pluginy, kódy a jiné vymoženosti, které využívá (Facebook, Google Analytics, Paypal...).

5) SimilarWeb

  • SimilarWeb vám vyhledá požadovanou stránku (pokud ji má v databázi) a ukáže vám různé údaje, třeba její návštěvnost celosvětově, v dané zemi, délku průměrné návštěvy atd.

6) Obchodní plán

  • Každý e-shop, který se pouští do expanze, by měl mít svůj obchodní plán.
  • Použít se dá tento checklist:
    • Co funguje na e-shopu v domácí zemi?
    • Dokážeme to přenést a prodat v zahraničí?
    • Máme vyprojektované náklady na jednotlivé marketingové kampaně?
  • Nečekejte, že budete mít hned na začátku například 5% PNO a vše bude sluníčkové.

Adam - expanze e-shopů do zahraničí

7) Klonování na jinou doménu

  • Neklonujte. Vyhnete se pak nedořešeným problémům. Adam uvedl příklad e-shopu, který si web naklonoval, texty měl prakticky všude v angličtině, ale v kategoriích zůstaly české názvy. Radši to udělejte od píky a pořádně. Navíc díky tomu uhlečíte Googlu - nebude z toho šílet a SEO pofrčí, jak má.

8) Logistika

  • Myslete na to, že pokud nemáte v zahraničí sklad, je to drahé.
  • Abyste se rozhodli správně, jakou možnost dopravy vybrat, použijte například výše zmíněný barometr. Poradí vám, jaký způsob dopravy zákazníci v dané zemi preferují. Ušetříte si tím čas i peníze, například nebudete investovat do kurýra, když ho lidé používají nejméně.
  • Adam na našem blogu podrobně rozebral způsoby dopravy v Polsku, mrknout na to můžete v článku.

9) Rodilý mluvčí

  • Přirozený jazyk je kromě produktů to nejdůležitější, co zákazníci na e-shopu hledají. Proto se vyplatí investovat do rodilého mluvčího.
  • Představte si situaci, kdy musíte řešit stížnosti klientů na zákaznické podpoře. Nemáte rodilého mluvčího, vyjadřujete se špatně, jde poznat, že nejste místní. Například při řešení reklamací vám to dají zákazníci sežrat. 

10) Countryalizace

  • Upravte nabídku a komunikaci e-shopu zemi, ve které prodáváte.
  • Špatným příkladem je třeba e-shop v Německu, který má na své home page banner s anglickým popiskem. Pro německého zákazníka je to nedůvěryhodné.

11) Držte své slovo

  • Pokud podvedete zákazníka v Česku, možná se vám to podaří nějak utišit, vykomunikovat. Ale když expandujete, tak vás sleduje několik párů očí - konkurence, zákazníci, agentury. Jakmile proto slíbíte, že zboží doručíte do týdne, nestihnete to a zákazníkovi přijde do 10 dnů, může vás špatná recenze takto ze začátku položit. Raději neslibujte nemožné, dejte si rezervu a zákazníka překvapte tím, že mu zboží dojde dřív. Bude spokojený a napíše vám hezkou recenzi. Takže win - win situace.

12) Objednejte si u své konkurence

  • Tím jednoduše zjistíte, jaké jsou místní zvyklosti. Jak balí zásilky, co obsahuje faktura...v některých zemích je například zvykem psát na zásilku číslo bytu. Zkrátka takto můžete přijít na drobnosti, co pomůžou.

13) Investice

  • Připravte se na to, že vás to bude stát peníze a čas.
  • Nechoďte do zahraničí, pokud chcete mít od začátku jednociferné PNO. Prostě to tak ze začátek nefunguje.

Byli jste na Adamově přednášce osobně? Jak se vám líbila? Dejte nám vědět do komentářů.

Komentáře

Dobrý den, rád bych se zeptal, která země v rámci Evropy pro expanzi je nejsložitější a máte prosím příklad eshopu, kterým Adam/Besteto expanzi připravovali a zajišťovali.
Děkuji.

Zdravím Marku,

díky za dotaz. Nejsložitější země na expanzi je poměrně těžká otázka - z hlediska technického si myslím, že je to Německo. Z hlediska byrokracie jsou z mého pohledu největším oříškem země Beneluxu.

Co se týká klientů, bohužel skrze NDA nemůžu uvést přímo jména - pracuji však na tom, abychom mohli vydat případovou studii, jak jsme jednomu z těchto shopů pomohli.

Na obě otázky vám také asi lépe odpovím na školení, které pořádáme ve spolupráci s Mergadem. Rád vás tam uvidím.

Díky,
AF

Přidat komentář