Jak to vlastně vypadá s platebními systémy a dopravou vašeho zboží k zákazníkům v Polsku? Přečtěte si druhý díl o expanzi e-shopů.
V minulém článku jsme se bavili o tom, kam umístit vaše nabídky a jaká jsou specifika jednotlivých srovnávačů zboží v Polsku. Dnes se podíváme na platební systémy a dopravy vašeho zboží k zákazníkům. Veškeré materiály zde prezentované jsem získal z reportu vytvořeného na Gemius.pl, který si po zadání e-mailu můžete stáhnout tady.
Proč Poláci nakupují online
Než se do toho pustíme, zeptejme se: proč lidé nakupují na internetu? V následující infografice (obrázek 1) najdeme, co polští zákazníci uvádějí nejčastěji. Jako první je možnost objednat si kdykoliv přes den, na což blízce navazuje i bod druhý - že není potřeba jít do samotného kamenného obchodu.
Mně osobně překvapil třetí důvod - neomezený čas výběru. Pokud budete někdy řešit opuštěné košíky, je dost možné, že za ním stojí právě toto pohodlí - zákazník vloží zboží do košíku a ještě si nad ním podumá.
Závěrečné dva body jsou také zajímavé - ceny nižší než v kamenných obchodech a jejich snadné porovnání mezi jednotlivými obchody.
Obrázek 1: Report Gemius.pl - E-commerce w Polsce 2017
Platební služby v Polsku
Pokud půjdete na web téměř libovolného velkého hráče na polské e-commerce, rozhodně vám neunikne možnost platit přes platební bránu Przelewy24. Ta se na svých stránkách pyšní tím, že umožňuje platby mezi největším počtem bank. Prodáváte-li dražší výrobky, přijde vám vhod služba e-Raty, která v této platební bráně umožňuje získání bezhotovostního úvěru na vaše zboží. Za mě je však největší výhodou možnost platby v 50 různých měnách téměř bez poplatků. Novinkou, kterou se teď P24 pyšní, je napojení na Google Pay.
Alternativou je druhá nejrozšířenější brána, PayU, kterou můžete znát ze spousty českých e-shopů. Co se týče služeb, které nabízí, je to trošku osekanější verze P24, která vás vyjde na více peněz.
Stále vám to nestačí? Inu dobrá - mám pro vás další dvě platební brány, které se na polském trhu vyskytují a to Dotpay a Tpay. Jaké jsou mezi nimi rozdíly najdete v tabulkách níže.
Rád bych dodal, že nejoblíbenějším způsobem platby za zboží je v Polsku stále dobírka (při sečtení dobírky a platby v hotovosti u kurýra či na místě odběru). Dobírku pak pořídíte po domluvě s každým z partnerů při zařizování služby.
Obrázek 2: Obrázek vyříznut z reportu E-commerce v Polsce 2017 od Gemius.pl. Na první pozici je platba přes platební brány, pozice 2., 3. a 5. jsou platby dobírkou. 4. pozici hájí tradiční bankovní převod.
Doprava zboží do Polska
E-shopaři se často mylně domnívají, že v Polsku musí mít vlastní sklad. Ačkoliv je samozřejmě velmi příjemné a jednoduché mít pevnou základnu, ze které budete své zásilky odesílat, ne vždy je to možné. Alternativ je mnoho a já vám popíšu alespoň tři z nich.
Warehouse sharing
Tato stále populárnější služba znamená, že využíváte sklad v cílové zemi. Pokud se zvládnete domluvit s dalšími expandujícími, můžete tímto krokem ušetřit spoustu peněz za cenu sdílení prostor.
Hraniční města
Druhou možností je zaslání balíků do hraničních měst a potom přeposílání v cílové zemi. To může vést k problémům a zdržením, ale i přesto tento budget - friendly způsob spoustu e-shopařů využívá. Obzvláště v kombinaci s Paczkomaty (vysvětleno níže) takto snadno vyřešíte jakékoliv problémy s dodáním zásilek do větších měst po celém Polsku za docela nízkou cenu. Samozřejmě je k tomu potřeba mít kontakt či zaměstnance v těchto hraničních městech.
Mezistátní zásilkové služby
Většinu z vás nejspíš napadne DPD nebo DHL. Problémem bývá cena zásilek, která pro spoustu obchodů překračuje jakoukoliv rozumnou mez. Alternativou je služba Pošta bez Hranic, která zprostředkovává dopravu rozepsanou v bodě 2. Vy nabalíte zboží, Pošta bez hranic ho u vás vyzvedne a přepraví do cílových stanic. Případně můžete využít služeb Zásilkovny, která do zahraničí doručuje také.
Jak to vidí Poláci
Jak se na možnosti dopravy a jednotlivé kurýrní služby dívají polští zákazníci? V již zmiňovaném reportu se vyjádřili následovně:
Obrázek 3: Jak využívají dopravu polští zákazníci
Ve chvíli, kdy chcete využívat polských transportů, je vhodné se poohlédnout právě po nabídce těchto firem. Mají tradičně vyšší kvalitu služeb (tomu také odpovídající cenu) a jak vyplývá z průzkumu, lidé je preferují. Obzvláště In-Post je dle mého zajímavá služba, jakožto relativní nováček na trhu (s kurýrními službami začali teprve v roce 2014) si musí pořádně hlídat záda, aby je nesemlela větší mezinárodní konkurence, a tak poskytují nadstandardní služby.
Jak tedy doručit vaše zboží zákazníkům? V reportu od Gemius.pl, kde se výzkumníci ptali téměř tisíce lidí, vyšlo, že 82 % zákazníků upřednostňuje dopravu kurýrní službou až do domu nebo práce. Následuje stejná služba, jen od Poczty Polske, se 65 %. Zajímavé jsou další dvě volby - doprava domů zdarma s možností vrácení zboží a vyzvednutí nákupu z Paczkomatů.
Paczkomaty jsou zajímavý fenomén, který se postupně šíří i u nás - jedná se o boxy, do kterých kurýři či obchody samotné umisťují balíčky se zbožím a zákazníci si je vyzvedávají dle vlastní libosti. Výhodou je, že zatím není masově rozšířený, a tak nemusíte čekat na prodejně. Jsou často vhodně umístěné a není u nich potřeba jakékoliv interakce, což některým zákazníkům vyhovuje.
Obrázek 4: Jaký způsob dopravy objednaného zboží Poláci upřednostňují
Přehled platebních služeb a poplatků v tabulkách
Registrace, výběry, vrácení peněz zákazníkovi
Chargeback, e-transfer, provize za kartu
Podporované karty, mobilní platby, splátky, PayPal
QR kód, měny, nastavení pro obchody, platební stránky
Pokud přemýšlíte o expanzi do Polska a nevíte, kde začít, dejte nám vědět, rád pomůžu.
Chcete mít přehled o tom, co je v BESTETO nového? Řekněte si o náš newsletter, rádi vám ho pošleme
Přidat komentář