Zjistěte, jak na váš web přivést více návštěv z vyhledávání na Googlu

Získejte více návštěv z přirozených výsledků vyhledávání na Googlu bez velkého analyzování a zásadních úprav na svém webu.

Co se v článku dozvíte

Ukážeme si, jak získat data o tom, jaké podstránky vašeho webu se zobrazují na jaké vyhledávací dotazy, jaké mají průměrné pozice ve výsledcích vyhledávání a jak najít a upravit texty tam, kde máte nízké hodnoty míry proklikovosti z přirozených výsledků vyhledávání.

Míru proklikovosti z přirozených výsledků vyhledávání obvykle ovlivňuje záměr vyhledávajícího a to, jak ho reflektují výsledky předložené vyhledávačem. Na své straně si můžete pomoci vyplněnými texty Title a Meta Description, které budou dobře popisovat obsah podstránek vašeho webu.

Míra proklikovosti z přirozených výsledků vyhledávání má kromě množství návštěv na váš web i nepřímý vliv na řazení výsledků v přirozených výsledcích vyhledávání (pozice).

Jak získat data o mírách proklikovosti

1. Budete potřebovat nový dokument Google Spreadsheets (Excel tabulky na Google Drive) a rozšíření Search Analytics for Sheets a přístup do Google Search Console, ve kterém je web, který chcete zkoumat. V otevřeném dokumentu Google Spreadsheets zvolíte v horním menu Doplňky -> Získat doplňky… -> Vyhledat “Search Analytics for Sheets” -> kliknout na tlačítko “+ ZDARMA” (viz obr. 1 a 2).

Obrázek 1

Obrázek 2

2. V menu -> Doplňky byste nyní měli vidět potřebné rozšíření. Najeďte myší na název rozšíření a klikněte na možnost Open Sidebar, tím oteřete nastavení rozšíření (obr. 3).

Obrázek 3

3. Nyní si můžete zvolit webovou stránku, kterou chcete analyzovat. Musíte k ní mít přístup v Google Search Console pod stejným účtem, pod jakým máte otevřeny Google Spreadsheets.
Doporučení pro nastavení rozšíření (viz obr. 4):

  • V poli Verified Site zvolíte webovou stránku, kterou chcete analyzovat.
  • V polích Date Range se nastavuje časové období, za které chcete zobrazit data. Nativně je nastaveno posledních 90 dní. Pokud nemáte z Googlu alespoň desítky tisíc návštěv měsíčně, spíše nedoporučuji zkoumat kratší období.
  • Do pole Group By zvolte hodnoty Query a Page.
  • Agregation Type zvolte By Page.
  • V Results Sheet vyberete do kterého listu dokumentu se mají data zapsat. Zde pozor, pokud nastavíte pole na list dokumentu, ve kterém máte nějaká data, rozšíření vám je přepíše.
  • Tlačítkem Request Data se zpracuje zadání a po chvíli se data propíší do tabulky.

Obrázek 4

Jak najít nízké hodnoty proklikovosti

4. Jakmile budete mít v tabulce data z rozšíření, můžete je začít analyzovat. Doporučuji si aktivovat filtry na sloupce tabulky (ikona trychtýře vpravo v menu) -viz obr. 5.

Obrázek 5

5. S aktivovanými filtry si postupně filtrujte sloupec Position, který zobrazuje průměrnou pozici stránky na vyhledávací dotaz v přirozených výsledcích vyhledávání.
Vyfiltrujte si ve sloupci Position podobné pozice, například 1,0-1,9 a zkontrolujte zda v CTR (míra proklikovosti) nejsou velké odchylky. Zajímají nás jen CTR, které jsou výrazně nižší.

Příklad:

  • Pokud má většina řádků s podobnou pozicí CTR nad 20 % a mezi nimi jsou 2 řádky s CTR pod 5 %, budou nás tyto nízké hodnoty zajímat.
  • Pokud bude mít většina řádků CTR 7-12 % a objeví se jedna položka, která má 5 %, není to až takový rozdíl, aby tuto položku mělo smysl řešit.

6. Následně stejný postup zopakujte s vyššími podobnými hodnotami. Mohou se objevit výběry podobných pozic, ve kterých si neoznačíte žádné extrémně nízké hodnoty.
Pokud analyzujete webovou stránku s menší návštěvností, pravděpodobně budete pracovat s malými čísly. Proto se zaměřujte spíš na extrémně nízké hodnoty, kvůli možným zkreslením z nedostatku dat (viz obr. 6).

Obrázek 6

Co s označenými nízkými hodnotami

7. U řádků s nízkou hodnotou CTR, které si označíte v předešlém kroku, zkontrolujte, jak se web zobrazuje ve výsledcích vyhledávání pro dané vyhledávací dotazy (obr. 7).

Co zkontrolovat:

  • Titulek (Title)
  • Zobrazování URL adresy
  • Meta Description
  • Jak hodnoty výše vypadají v porovnání s konkurencí

Obrázek 7

Co by vás mělo zajímat:

  • Titulek, Meta Description a URL adresa vystihují, co se nachází na dané stránce vašeho webu
  • Jestli by vám nepomohlo přidat do Meta Description výzvu k akci či nějakou výhodu, kterou byste se odlišili oproti konkurenci.

Častý problém s titulky nastává u e-shopů v podkategoriích. Stává se, že ve vnořené kategorii uvádí jen vlastnost produktu, ale neuvádějí, o jaký produkt jde.
Nastává tak situace, kdy z titulku není jasné, co uživatel najde na dané stránce. Pro uživatele je jednodušší navštívit jinou stránku, která v titulku uvede přesně, o co se jedná.

Příklad z praxe

E-shop má kategorii “náhrobní kameny” a podkategorie “černé”, “bílé”. V titulku se u něho může stát, že bude uvádět jen vlastnost “Bílé | e-shop.cz” místo výstižnějšího “Bílé náhrobní kameny | e-shop.cz”.

Uživatel ve výsledcích vyhledávání nebude vědět, jestli e-shop nabízí bílé oblečení, bílé ponožky, bílé obálky, bílé kuchyně,...

U Meta Decription texty často nejsou vůbec vyplněny, v takovém případě si obvykle vyhledávače převezmou části textu z dané stránky webu. To může a nemusí fungovat. Alespoň u důležitých stránek doporučuji mít Meta Description pod kontrolou a vyplňovat je.

E-shopy také někdy u kategorií produktů do Meta Description propisují jen název kategorie. Text Meta Description pak obsahuje stejnou hodnotu jako Title a je velmi krátký. E-shop tak nevyužívá této inzertní plochy pro své sdělení a jeho obsah ve výsledcích vyhledávání působí velmi stroze oproti bohatším textům konkurence.

Dalšími aspekty, které mohou ovlivňovat vaše CTR z přirozených výsledků vyhledávání, jsou rozšíření ve výsledcích vyhledávání. Ty mohou být pro každý vyhledávací dotaz jiné. O pokročilejších možnostech odlišení se ve výsledcích vyhledávání napsal Marek Hnátek.

Chcete mít přehled o tom, co je v BESTETO nového? Řekněte si o náš newsletter, rádi vám ho pošleme.

Komentáře

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, píšete, že se zadávají údaje s názvy Query a Page v dokumentu Google Spreadsheets - Request - Group. Je to myšlené, že ten údaj se do pole musí napsat ručně nebo
stačí kliknout v tabulce na konkrétní údaj a on se mi tam rozepíše jako je to například v pluginu pro excel - Pivot table. Nejsem si jistá. Budu ráda, když mi poradíte.

Předem děkuji.

Dobrý den Niky,
nejsem si jistý, zda dobře chápu, na co se ptáte.
Řešíte nastavení rozšíření před tím, než z něj získáte data?

Pokud jde jen o nastavení, jakmile kliknete do pole "Group By:", objeví se roletková nabídka, ve které jen zakliknete Query a následně Page. Na pořadí nezáleží, olivňuje jen to, který sloupec bude v tabulce jako první.

Dobrý den vážený týme Besteto,

moc děkuji za rady k předešlému dotazu. Ráda bych se ještě zeptala, když jsou v rozšířeném nastavení ověřené stránky (Verified Site), znamená to tedy, že tyto stránky jsou tam řazené podle pořadí, jaká se ověřovala první a poslední nebo na tom nezáleží a řadí se zcela náhodně?

A ještě mám na mysli druhý dotaz . Když si stáhnu data navštívených stránek daného webu z Google Search konzole ve formátu Google Sheets a otevřou se mi v programu Google Spreadsheets (nebude tzv. prázdný list v tomto programu jako v bodu 1) - je možné, že když přejdu do rozšířeného nastavení (Search Analytics for Sheets) tak se mi automaticky vyžádají tato data (jako jsou Query, Page apod.) do skupiny (Group By), dokonce se zobrazí i daná ověřená stránka nebo je nutné, že si je musí vždy každý zadávat sám, nehledě na tom, zda už jsou v programu Google Spreadsheets zobrazena nějaká data nebo ne a potom si je tedy i následně vyžádat (Request data) ? Nevím, zda-li je to napsané srozumitelně, těžko se mi daný problém popisuje. Budu moc ráda za Vaši radu. Nezlobte se, že s tímto problémem obtěžuji. Chtěla bych vědět a rozumět tomu, jak to vlastně funguje.

Předem moc děkuji.

S pozdravem,
Nicole

Dobrý den Nicole,

v dropdown menu “Verified sites” nastavení rozšíření Search Analytics for Sheets se weby zobrazují abecedně. Kdy byl jaký web ověřený nehraje roli.

U druhého dotazu řešíte to, že chcete tabulku se staženými daty z Google Search Console někomu nadílet a nevíte, jestli se mu data ukáží?

Jakmile se data z Google Search Console stáhnou do Google tabulky, jsou v podstatě statická a chovají se jako běžná Google tabulka. Tabulku pak můžete někohmu nasdílet a on/ona uvidí data stažená v tabulce. Nemusí mít nainstalované rozšíření Search Analytics for Sheets ani do Google Search Console daného webu.

Přidat komentář

Sledujte články v RSS