Zjistěte, jak na váš web přivést více návštěv z vyhledávání na Googlu

Získejte více návštěv z přirozených výsledků vyhledávání na Googlu bez velkého analyzování a zásadních úprav na svém webu.

Co se v článku dozvíte

Ukážeme si, jak získat data o tom, jaké podstránky vašeho webu se zobrazují na jaké vyhledávací dotazy, jaké mají průměrné pozice ve výsledcích vyhledávání a jak najít a upravit texty tam, kde máte nízké hodnoty míry proklikovosti z přirozených výsledků vyhledávání.

Míru proklikovosti z přirozených výsledků vyhledávání obvykle ovlivňuje záměr vyhledávajícího a to, jak ho reflektují výsledky předložené vyhledávačem. Na své straně si můžete pomoci vyplněnými texty Title a Meta Description, které budou dobře popisovat obsah podstránek vašeho webu.

Míra proklikovosti z přirozených výsledků vyhledávání má kromě množství návštěv na váš web i nepřímý vliv na řazení výsledků v přirozených výsledcích vyhledávání (pozice).

Jak získat data o mírách proklikovosti

1. Budete potřebovat nový dokument Google Spreadsheets (Excel tabulky na Google Drive) a rozšíření Search Analytics for Sheets a přístup do Google Search Console, ve kterém je web, který chcete zkoumat. V otevřeném dokumentu Google Spreadsheets zvolíte v horním menu Doplňky -> Získat doplňky… -> Vyhledat “Search Analytics for Sheets” -> kliknout na tlačítko “+ ZDARMA” (viz obr. 1 a 2).

Obrázek 1

Obrázek 2

2. V menu -> Doplňky byste nyní měli vidět potřebné rozšíření. Najeďte myší na název rozšíření a klikněte na možnost Open Sidebar, tím oteřete nastavení rozšíření (obr. 3).

Obrázek 3

3. Nyní si můžete zvolit webovou stránku, kterou chcete analyzovat. Musíte k ní mít přístup v Google Search Console pod stejným účtem, pod jakým máte otevřeny Google Spreadsheets.
Doporučení pro nastavení rozšíření (viz obr. 4):

  • V poli Verified Site zvolíte webovou stránku, kterou chcete analyzovat.
  • V polích Date Range se nastavuje časové období, za které chcete zobrazit data. Nativně je nastaveno posledních 90 dní. Pokud nemáte z Googlu alespoň desítky tisíc návštěv měsíčně, spíše nedoporučuji zkoumat kratší období.
  • Do pole Group By zvolte hodnoty Query a Page.
  • Agregation Type zvolte By Page.
  • V Results Sheet vyberete do kterého listu dokumentu se mají data zapsat. Zde pozor, pokud nastavíte pole na list dokumentu, ve kterém máte nějaká data, rozšíření vám je přepíše.
  • Tlačítkem Request Data se zpracuje zadání a po chvíli se data propíší do tabulky.

Obrázek 4

Jak najít nízké hodnoty proklikovosti

4. Jakmile budete mít v tabulce data z rozšíření, můžete je začít analyzovat. Doporučuji si aktivovat filtry na sloupce tabulky (ikona trychtýře vpravo v menu) -viz obr. 5.

Obrázek 5

5. S aktivovanými filtry si postupně filtrujte sloupec Position, který zobrazuje průměrnou pozici stránky na vyhledávací dotaz v přirozených výsledcích vyhledávání.
Vyfiltrujte si ve sloupci Position podobné pozice, například 1,0-1,9 a zkontrolujte zda v CTR (míra proklikovosti) nejsou velké odchylky. Zajímají nás jen CTR, které jsou výrazně nižší.

Příklad:

  • Pokud má většina řádků s podobnou pozicí CTR nad 20 % a mezi nimi jsou 2 řádky s CTR pod 5 %, budou nás tyto nízké hodnoty zajímat.
  • Pokud bude mít většina řádků CTR 7-12 % a objeví se jedna položka, která má 5 %, není to až takový rozdíl, aby tuto položku mělo smysl řešit.

6. Následně stejný postup zopakujte s vyššími podobnými hodnotami. Mohou se objevit výběry podobných pozic, ve kterých si neoznačíte žádné extrémně nízké hodnoty.
Pokud analyzujete webovou stránku s menší návštěvností, pravděpodobně budete pracovat s malými čísly. Proto se zaměřujte spíš na extrémně nízké hodnoty, kvůli možným zkreslením z nedostatku dat (viz obr. 6).

Obrázek 6

Co s označenými nízkými hodnotami

7. U řádků s nízkou hodnotou CTR, které si označíte v předešlém kroku, zkontrolujte, jak se web zobrazuje ve výsledcích vyhledávání pro dané vyhledávací dotazy (obr. 7).

Co zkontrolovat:

  • Titulek (Title)
  • Zobrazování URL adresy
  • Meta Description
  • Jak hodnoty výše vypadají v porovnání s konkurencí

Obrázek 7

Co by vás mělo zajímat:

  • Titulek, Meta Description a URL adresa vystihují, co se nachází na dané stránce vašeho webu
  • Jestli by vám nepomohlo přidat do Meta Description výzvu k akci či nějakou výhodu, kterou byste se odlišili oproti konkurenci.

Častý problém s titulky nastává u e-shopů v podkategoriích. Stává se, že ve vnořené kategorii uvádí jen vlastnost produktu, ale neuvádějí, o jaký produkt jde.
Nastává tak situace, kdy z titulku není jasné, co uživatel najde na dané stránce. Pro uživatele je jednodušší navštívit jinou stránku, která v titulku uvede přesně, o co se jedná.

Příklad z praxe

E-shop má kategorii “náhrobní kameny” a podkategorie “černé”, “bílé”. V titulku se u něho může stát, že bude uvádět jen vlastnost “Bílé | e-shop.cz” místo výstižnějšího “Bílé náhrobní kameny | e-shop.cz”.

Uživatel ve výsledcích vyhledávání nebude vědět, jestli e-shop nabízí bílé oblečení, bílé ponožky, bílé obálky, bílé kuchyně,...

U Meta Decription texty často nejsou vůbec vyplněny, v takovém případě si obvykle vyhledávače převezmou části textu z dané stránky webu. To může a nemusí fungovat. Alespoň u důležitých stránek doporučuji mít Meta Description pod kontrolou a vyplňovat je.

E-shopy také někdy u kategorií produktů do Meta Description propisují jen název kategorie. Text Meta Description pak obsahuje stejnou hodnotu jako Title a je velmi krátký. E-shop tak nevyužívá této inzertní plochy pro své sdělení a jeho obsah ve výsledcích vyhledávání působí velmi stroze oproti bohatším textům konkurence.

Dalšími aspekty, které mohou ovlivňovat vaše CTR z přirozených výsledků vyhledávání, jsou rozšíření ve výsledcích vyhledávání. Ty mohou být pro každý vyhledávací dotaz jiné. O pokročilejších možnostech odlišení se ve výsledcích vyhledávání napsal Marek Hnátek.

Chcete mít přehled o tom, co je v BESTETO nového? Řekněte si o náš newsletter, rádi vám ho pošleme.

Přidat komentář