Když jde ze sociálních sítí hlava kolem: rozdíly mezi Facebookem, Twitterem a Instagramem

Ve vaší firmě frčíte Facebook, Instagram a Twitter. A možná moc nepřemýšlíte nad tím, jaký obsah na jaké síti publikovat. Vždyť je to přece jedno. Anebo ne?

Tušíte správně. Není. Každá z těchto tří sítí je trošku jiná. Nutně to neznamená, že to, co postnete na Facebook, už nemůžete dát na Twitter. O tom to není. Ale určitý typ příspěvku zkrátka bude na některé síti zářit, zatímco na druhé propadne. Podělím se s vámi o to, jak a co nám (ne) funguje v Bestetu.

1. Facebook

Jak uvádí Newsfeed, v Česku má 4,8 milionů uživatelů. A toto číslo pořád roste. Už to je pádný důvod k tomu, abyste si na správě vašeho Facebook profilu dali záležet. V České republice je to vlastně taková vlajková loď mezi všemi sociálními sítěmi. 

Komunikace na Facebooku se bude pro každou firmu trošku lišit a to tím, jaký má obor podnikání, firemní kulturu, jak komunikuje se svými zákazníky atd. Dá se však najít několik společných bodů, které prostě fungují, nehledě na to kdo jste, co děláte a jak to děláte.

Co nám (ne)funguje:

  • Fotky - síla fotek na Facebooku je obrovská. Využijte toho. Ať už jedete na firemní teambuilding, máte v práci psí návštěvu nebo jste si hromadně objednali pizzu k obědu. Tyto příspěvky nám v Bestetu fungují nejlépe. Lidé na ně kliknou v průměru 10krát víc, než na příspěvky z blogu (odkazy na články). Čím to je? Nejspíš tím, že se jedná o něco, co lidi baví a zajímá. Zajímá je, jak to u vás ve firmě chodí. Je příjemné vidět, že jste z masa a kostí - slavíte narozeniny, máte rádi zvířata a neberete se příliš vážně. 
  • Videa - ta na Facebook fanoušky platí. A není se čemu divit, nemusí nic číst, vyžaduje to vlastně minimální snahu - kliknete na play a už se jen bavíte. I v případě videí funguje, že čím je osobnější (například přímo z kanceláří ve vaší firmě), tím víc pozornosti přitáhne.
  • Články - pokud máte blog, Facebook je dobré místo, kde články propagovat. Jen si musíte dát záležet na popisku a obrázku, který do příspěvku nahráváte. Pokud je dostatečně nevytuníte, pravděpodobně si je prokliknou jen ti největší fanoušci vaší firmy. V Bestetu nám na Facebooku nejvíc frčí články, kterou nejsou kdovíjak odborné, to znamená, že nemusíte být zrovna profík marketér a víte, která bije.
  • Události - pořádáte sem tam nějaké školení/konference/debaty pro veřejnost? Šup s tím na Facebook. Je to super cesta, jak vašim fanouškům ukázat, že jste aktivní a že se u vás něco děje.
  • Gify - nahrajte občas nějaký vtipný gif do příspěvku. Uvidíte, že to lidi ocení. U článků s gifem máme průměrně 2krát více prokliků, než bez nich. 
  • Sdílení - super výhoda Facebooku. Pokud jste například ve skupinách, které jsou blízké k oboru vašeho podnikání, využijte toho. Sdílejte relevantní info, diskutujte, inspirujte se. Ale pozor na spamování ostatních vašimi produkty a služby.
  • Občas mrkněte do kalendáře - a upozorněte na to, že je světový den UFO. Nebo den čokolády. Anebo že počítače slaví svátek. Prostě obsah trochu odlehčete a pár palečků máte jistých.

Specifika Facebooku

  • Facebook zachycuje přítomnost. Sdílejte věci, které jsou aktuální. Ty na něm fungují nejvíc.
  • Na rozdíl od Twitteru oslovujete širší publikum, to znamená, že vaši fanoušci jsou i lidé, kteří vašemu oboru tak úplně nerozumí. 
  • Na Facebooku se víc zaměřujete na budování vztahů s fanoušky, než třeba na Twitteru. Jinak řečeno, na Facebooku spojujete uživatele/vaši firmu a fanoušky, na Twitteru informace.

Tento článek jsme nasdíleli ve skupině, kde to mělo smysl. Celkově se dočkal 476 kliknutí, což je v počtu kliknutí na článek rekord. A žádného hejtování se nedočkal.

2. Twitter

Ačkoliv Twitter není v českých končinách tolik populární jako Facebook, pro některé firmy může být stěžejní sociální sítí. Donedávna tomu tak bylo i u nás v Bestetu, teď ho však Facebook začíná dorovnávat. Ovšem v některých případech tato síť stále dokáže Facebook převálcovat. 

Co nám (ne) funguje:

  • Odborné články - čím odbornější, tím lepší. Narozdíl od Facebooku nasbíráte na Twitteru zejména profíky v oboru. Je tedy logické, že se jim budou líbit opravdu odborné články plné statistik, čísel, přesných údajů. Zkrátka článek, který na našem Facebook profilu propadne, na Twitteru žije.
  • Fotky - fotky, které jsou přímo z naší firmy a ukazují náš každodenní život v ní, nefungují ani z poloviny tak dobře, jako na Facebooku. Čím to? Přesnou odpověď neznám, ale je logické, že pokud vás na Twitteru sledují lidé z oboru, moc je nezajímá, že jste včera měli v práci oslavu narozenin. Na Twitter si jdou pro fakta a aktuální informace z oboru.
  • Být co nejaktuálnější - sdílet aktuální info je snad alfou a omegou celého Twitteru. Jste někde na konferenci? Tweetujte, jaké to tam je. Konkrétní čísla, statistiky, informace, které jste se právě dozvěděli. 
  • Hashtagy - není žádným překvapením, že hashtagy jsou na Twitteru doma. Na Facebook je plácnete spíš pro oživení statustu, na Twitteru však mají jasný účel: spojit je s ostatními podobnými myšlenkami tak, aby se jejich autoři po rozkliknutí hashtagu dokázali najít. V Bestetu nám takto pěkně fungují hashtagy na Nekonferenci, kdy jsme účastníky vyzvali k tomu, aby tweetovali s hashtagem #nekonference. Svůj účetl to splnilo: navzájem se spojily zajímavé myšlenky z této akce, které byly pro všechny jednoduše dohledatelné.
  • Gify - slaví podobný úspěch jako na Facebooku. Když je pěkně navážete na téma, o kterém mluvíte, máte vyhráno. Pobaví i znalce z oboru.
  • Události - ty sice na Twitteru nemůžete vytvářet jako na Facebooku, ale pracovat se s nimi dá. V Bestetu například pořádáme 20. září PPC na stojáka. Prozatím jakákoliv zmínka na Twitteru o této akci měla úspěch. Důvod? Opět ukazujete, že svému oboru rozumíte a snažíte se spojit s ostatními profíky. A ti to dokážou ocenit.

Specifika Twitteru

  • Zachycuje ještě přítomnější přítomnost než Facebook. Využijte toho. Například pokud jedete na školení či konferenci, tweetujte. Informujte, co nového jste se dozvěděli a šiřte to do Twitter světa.
  • Díky omezenému rozsahu znaků jdete po jádru pudla. Žádné zbytečné okecávačky. Občas je to pro fanoušky v porovnání s "užvaněnými" statusy na Facebooku příjemná změna.
  • Twitter je síť, kde se potkávají profesionálové. Snadněji tu s nimi navážete kontakt než na Facebooku.

Na Besteťáckém Twitteru vzbudil tento příspěvek v posledním měsíci největší odezvu - týká se naší akce PPC na stojáka.

3. Instagram

Oproti Facebooku a Twitteru je tato sociální síť takovým benjaminkem mezi staršími sourozenci. Nikomu neleze do zelí a s nikým se příliš nehašteří. Je totiž natolik svá, že to zkrátka nemá zapotřebí. A protože v Bestetu jsme Instagram zprovoznili asi po roční odmlce (ano, správně si říkáte, že to nebyl zrovna ideální postup), teprve zjišťujeme, čím se našim sledujícím zavděčíme. 

Co nám (ne)funguje: 

  • Fotky - velké překvapení to není, Instagram je stvořený pro fotky. Ale ne všechny se líbí. Čím fotka vysílá jasnější vzkaz a nemusíte ji sálodlouze vysvětlovat, tím lépe. Na naše fanoušky nejvíc platí fotky, u kterých se zasmějí.
  • Instagram stories a videa - u nás teprve ve fázi testování. Nicméně nemáte moc co pokazit. Kombinace videa, zvuku a případně nějakého načmáraného vzkazu zaujme každého.
  • A přesně sem patří ty fotky, které neudáte ani na Facebooku ani na Twitteru (a tím nemyslíme, že jsou nekvalitní). Přece jenom postovat na Facebook fotku toho, jak váš kolega za sebou při telefonování vláčí věšák (přesně to se nám v Bestetu pravidelně stává), není úplně to pravé ořechové. To už je i na Facebook trošku moc free. Ale pro Instagram je takový příspěvek bomba.

Specifika Instagramu

  • Ryze obrázková/videová síť. Žádné jiné příspěvky sem nedostanete.
  • Ze všech sociálních sítí roste v počtu nových uživatelů nejrychleji a to přímo raketovou rychlostí. Takže se vyplatí na tuto stoupající popularitu zavčasu naskočit.
  • Instagram patří miléniálům. Takže pokud chcete nabírat mladé lidi do firmy, tato síť je dobrá cesta, jak je oslovit. Kdo by nechtěl pracovat v pohodové firmě, která nejenom že ví, co Instagram je, ale navíc na něj i pravidelně postuje. Prostě dream job.
  • Na této síti asi nejvíc platí "follow za follow". Pokud chcete nasbírat fanoušky, sami musíte být aktivní, lajkovat a sledovat ostatní. Neaktivní účty nikoho nezajímají.
  • Nezáleží na tom, jestli prodáváte fotogenické dortíky anebo jste strojírenská firma. Na popularitě Instagramu se může svézt každý. Stačí být aktivní a přidávat fotky, které mají hlavu a patu.

Obrázek se 3 lajkami. No, nic moc. A není divu. Žádný člověk, nic. Tento se nám moc nepovedl.

A tento už je lepší. Jasná popracovní pohoda. 15 lajků potěší.

Jaké jsou vaše zkušenosti s vedením firemních profilů na sociálních sítích? Dejte mi vědět do komentářů.

Chcete mít přehled o tom, co je v Bestetu nového? Řekněte si o náš newsletter, rádi vám ho pošleme.

Přidat komentář