SEO tipy z BESTETO klubu (část 1): Nástroje, které najdou klíčová slova a jsou zdarma

Základem pro tvorbu stránek vašeho e‑shopu je vědět, jaké vyhledávací dotazy uživatelé používají, když potřebují najít váš sortiment či jiný obsah vašeho webu. Cílem SEO je jít při vytváření obsahu a podstránek vašeho webu naproti výrazům s hledaností.

Jaké vyhledávací dotazy uživatelé používají zjistíte z analýzy klíčových slov. Analýza pro interní účely nemusí být složitá. Může se vztahovat třeba jen k jedné kategorii produktů, kterou chcete upravit. Další využití může být pro vytvoření více specifických podkategorií nebo pro náčrt osnovy článku.

Nástroje, které najdou klíčová slova zdarma

Existuje řada placených i neplacených nástrojů pro analýzu klíčových slov, které se používají hlavně pro SEO a PPC.

Neplacené nástroje nebo tarify placených nástrojů zdarma:

Našeptávač Google

Základními nástroji jsou našeptávače vyhledávačů. U nás to jsou Google a Seznam. Nicméně našeptávači disponují například i Youtube, Wikipedie či vyhledávače zboží.

Stačí zadat do pole pro vyhledávání obecný pojem (např. “ppc”) a vyhledávač vám k němu zobrazí složitější hledané výrazy (Obr. 1). Do vyhledávacího pole můžete zadat i složitější výrazy (např. “ppc kampaně”). Pokud existují ještě konkrétnější vyhledávací dotazy, vyhledávač vám je ukáže.

Obr. 1: Našeptávač vyhledávače Google

Našeptávač Seznam

Našeptávač na Seznamu funguje na stejném principu jako Google. Uživatelé v různých vyhledávačím mohou vyhledávat různé dotazy. Využitím obou získáte dohromady více vyhledávacích dotazů.

Z příkladů na obrázcích (Obr. 1 a 2) si můžete všimnout, že ne vždy dostanete jen to, co hledáte. Zajímají vás samozřejmě jen výsledky, které se opravdu vztahují k vašemu webu.

Obr. 2: Našeptávač vyhledávače Seznam

Související vyhledávací dotazy

V momentě, kdy si necháte vyhledat nějaký dotaz, zobrazí se vám stránka s výsledky vyhledávání (SERP). Pod výsledky vyhledávání a inzercí oba hlavní vyhledávače zobrazují související vyhledávací dotazy k vašemu hledanému výrazu (Obr. 3 a 4). Související dotazy mohou být dalším zdrojem pro získání klíčových slov. Někdy bývají stejné s tím, co vám ukáže i našeptávač, ale ne vždy.

Obr. 3: Související dotazy ve vyhledávači Google
Obr. 4: Související dotazy ve vyhledávači Seznam

Statistiky hledanosti Seznam

Na stránce výsledků vyhledávání na Seznamu můžete získat i statistiky o počtu hledání vyhledaného dotazu a souvisejících dotazů. Dostanete se k nim přes odkaz v patičce stránky výsledků vyhledávání Statistika vyhledávání (Obr. 5).

Statistika vám ukáže vyhledávací dotazy a jejich průměrný denní počet vyhledávání za poslední 2 měsíce (Obr. 6).

Obr. 5: Odkaz na statistiku hledání na Seznamu
Obr. 6: Statistiky hledanosti na Seznamu

Návrh klíčových slov Sklik (Seznam)

Jedním z nejpoužívanějších neplacených nástrojů pro získání klíčových slov je Sklik. Dokáže poskytnout obrovské množství výrazů souvisejících s klíčovým slovem, které zadáte do vyhledávání. Nástroj vám ukáže i velmi málo hledané dotazy. Ke každému klíčovému slovu ukáže statistiky, pomocí kterých se dá orientačně rozhodovat o důležitosti klíčového slova (Obr. 8).

Pro začátek práce s klíčovými slovy mi přijde Sklik jako nejlepší nástroj díky statistikám u klíčových slov a úplnosti výpisu klíčových slov.

K získání dat z Skliku stačí mít v Skliku registrovaný účet, inzerovat nemusíte. Najdete ho v Nástrojích (Obr. 7).

Obr. 7: Kde v Skliku najít návrh klíčových slov
Obr. 8: Výsledky návrhu klíčových slov Skliku

Plánovač klíčových slov v Google Ads

Inzertní systém Google Ads nabízí podobnou funkci jako Sklik. K jejímu využití opět potřebujete účet ve službě, oproti Skliku vám bez aktivní inzerce a určité výše útraty zobrazí jen rozpětí hledaností (velmi orientační data). Najdete ho v záložce Nástroje a nastavení (Obr. 9).

Výhodou Google Ads je funkce, která sama navrhne klíčová slova (Obr. 10), na které byste mohli cílit se svým webem nebo na jaká klíčová slova se může zobrazovat web konkurence. Do nástroje můžete zadat na vstupu buď klíčové slovo nebo URL adresu konkrétní webové stránky. 

Obr. 9: Přístup k návrhu klíčových slov Google Ads
Obr. 10: Návrh klíčových slov Google Ads

Google Trends

Trochu méně známou službou je Google Trends. Služba primárně slouží k nalezení sezónnosti návštěvnosti pro klíčová slova či pro průzkum dlouhodobého trendu ve vývoji hledanosti daného klíčového slova (zda klesá nebo stoupá poptávka v čase).

Kromě údajů ke klíčovému slovu, které do Google Trends zadáte, nástroj ukáže i podobná témata s velkým nárůstem hledanosti a složitejší výrazy (Obr. 11).

Obr. 11: Statistiky Google Trends

Pro zajímavost se můžete podívat na největší skokany v hledanosti za rok 2018 na Googlu.

Marketing Miner profilery

Marketing Miner je mocný nástroj s velkým množství funkcí, ve kterém je na začátku složitější se zorientovat. Jde využít i v neplaceném režimu, stačí se zaregistrovat.

Užitečnou funkcí je profiler pro průzkum samostatných klíčových slov, tak i pro průzkum domény (Obr. 12).

Oproti jiným nástrojům vám data pro klíčové slovo umožní vyfiltrovat složitější výrazy, které obsahují otázky. Na základě klíčových slov s otázkou můžete jednoduše najít témata pro články.

Mou oblíbenou funkcí je profiler pro doménu, který vám poskytne klíčová slova (stovky, tisíce, i více — záleží na vloženém webu), na které se zobrazuje doména (například konkurenční). Zjistíte tak větší část všech klíčových slov, u kterých si vyhledávač myslí, že dává smysl doménu zobrazovat. Díky konkurenčním webům můžete jednoduše získat obsáhlý přehled o klíčových slovech, na které může dávat smysl cílit.

Obr. 12: Profiler domény Marketing Miner

Collabim jednorázová analýza

Collabim je nástroj, který se funkčností částečně překrývá s Marketing Minerem, také se v něm můžete registrovat i bezplatně. Disponuje obdobou profilerů z Marketing Mineru — jednorázovými analýzami. Pro mě je zajímavá zejména funkce Svatý grál (Obr. 13). Obdobně vám úkáže, na jaká klíčová slova se zobrazuje ve vyhledávání daná doména.

Obr. 13: Funkce Svatý grál v Collabimu

Ubersuggest

Ubersuggest (Obr. 14) je zahraniční alternativou nástrojů pro získání návrhů dalších klíčových slov, jde použít i pro české prostředí.

Obr. 14: Statistiky Ubersuggest

Shrnutí nástrojů

Základní funkce nástrojů pro nalezení návrhů na klíčová slova jsou podobné. Osobně používám hlavně Marketing Miner a Collabim jejichž funkce jsou pokročilejší.

Pro úplně začátečníky mohou vystačit našeptávače vyhledávačůsouvisející vyhledávací dotazy na stránce výsledků vyhledávání (SERP).

Pro získání více komplexních dat jde použít Sklik návrh klíčových slov.

Pro pokročilejší uživatele jsou pak vhodné nástroje Marketing MinerCollabim, ideálně v placených režimech, které umožní jednoduchou práci s velkým množstvím klíčových slov. Pro reporting prací se mohou hodit jejich konektory na Google Data Studio.

09. 10. 2019

Komentáře (2)

Anonym26. 1. 2020, 1:33

Dobrý den, dle Vašeho návodu u obr. 5 se mi ale vyhledávač nezobrazuje. Konkrétně statistika hledanosti tam v nabídce vůbec není. Kde je problém?

Martin Čtvrtníček27. 1. 2020, 8:48

Dobrý den, napadlo mě, jestli používáte vyhledávač Seznam. Statistika hledanosti je jen u něj.

Případně statistiky můžete najít i na tomto odkaze: https://search.seznam.cz/stats/?search-service=1

Odpovědět

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.