SEO tipy z BESTETO klubu (část 2): Jaká klíčová slova použít a kam je na vašem webu umístit

V tomto článku se podíváme na to, jak dál pracovat se získanými klíčovými slovy a vyhledávacími dotazy.

Pokud se potřebujete nejdřív seznámit s nástroji pro vyhledání klíčových slov, přečtěte si první část článku SEO tipy z BESTETO klubu.

Jaká klíčová slova zvolit pro SEO

1 stránka cílí na 1 klíčové slovo či sadu klíčových slov

Obecně by 1 stránka na vašem webu měla cílit na 1 klíčové slovo nebo skupinu podobných klíčových slov.

Z tohoto pohledu nejsou úplně vhodné například kategorie produktů typu “Pánve, hrnce a jiné nádobí”. Pokud už taková kategorie vznikne, z pohledu SEO nemá velkou hodnotu a šanci získat návštěvnost. Na druhou stranu jde kategorii rozdělit na 3 podkategorie.

Používejte konkrétní klíčová slova

Při výběru nejdůležitějšího klíčového slova, na které budete pomocí jedné stránky cílit, použijte co nejvíce konkrétní klíčové slovo, které je stále relevantní pro celý sortiment např. kategorie.

Pokud máte například kategorii s pánskými pracovními rukavicemi, uděláte lépe, když pro ni použijete co nejvíce konkrétní název kategorie a obsah popisu kategorie. V tomto případě se stránkou budete cílit hlavně na klíčové slovo “pánské pracovní rukavice”.

  • Složitější klíčová slova mají zpravidla menší konkurenci a vy se na ně pravděpodobněji zobrazíte na slušných pozicích ve výsledcích vyhledávání. 
  • Cílíte hlavně na uživatele, které zajímá přesně vaše nabídka - tito uživatelé mívají vyšší tendenci nakoupit.

  • Stále máte šanci se dobře zobrazovat na více obecné vyhledávací dotazy jako “pracovní rukavice”, “pánské rukavice”, “rukavice”.

Search intent

Zajímavým problémem, se kterým se vyhledávače musí někdy vypořádat, jsou klíčová slova, která mohou mít více různých významů (mnohoznačná).

Příkladem může být slovo “houba”. Jeho interpretací může být houba na mytí nádobí, nebo auta, ale taky houba rostoucí v lese.

V podobných případech vyhledávače zkoumají, co uživatelé pod hledaným pojmem chtějí častěji najít, a tuto variantu klíčového slova upřednostní ve výpise výsledků vyhledávání. Jak vyhledavače zjistí, co lidé chtějí najít? Používají k tomu data o míře prokliku jednotlivých výsledků vyhledávání a míře odchodů z navštívených webů zpátky do výsledků vyhledávání

Mnohoznačnost je další důvod, proč cílit na co nejvíce přiléhavá klíčová slova pro každou stránku vašeho webu. Mnohoznačnost se objevuje nejčastěji u obecnějších klíčových slov.

Jak klíčová slova použít v obsahu webu

Pojďme si představit nejdůležitější prvky na stránce, do kterých vybrané klíčové slovo nebo skupinu slov zakomponovat.

Nadpisy

Nejvíce viditelným a velmi důležitým prvkem stránky je hlavní nadpis H1. Ideálně by měl obsahovat hlavní klíčové slovo, na které stránkou cílíte.

Nemusíte nutně použít klíčové slovo v přesně stejném tvaru, jaký jste našli v některém z nástrojů. 

Klíčové slovo můžete:

  • skloňovat,
  • přeházet v něm pořadí slov,
  • doplnit další slova (hodí se zejména v případě článků).

Na webu se objeví i nadpisy nižší důležitosti, nejčastěji H2 a H3. Když cílíte na skupinu klíčových slov, může dávat smysl k jednotlivým klíčovým slovům napsat samostatný text s podnadpisem. Klíčové slovo, na které text cílí, použijte i v podnadpisu. Tato situace nastane nejčastěji u článků.

Title

Title je text, který se zobrazuje jako nadpis ve výsledcích vyhledávání. Propisuje se také do tabu (záložky) v prohlížeči.

U e-shopů a webů obecně se často díky globálnímu nastavení redakčního (e-shopového) systému title zapisuje ve tvaru “H1 nadpis stránky + znak oddělovače + doména” (Obr. 1). Tento “automatický” zápis hodnoty title je obvykle dobrým řešením.

Obr. 1: Zobrazení Title a Meta description v SERPu

U klíčových slov s vysokou konkurencí se můžete v seznamu zobrazených výsledků odlišovat názvem domény a oddělovačem.

Je větší šance, že na vás kliknou uživatelé, kteří už znají váš e-shop (již nakoupili nebo vás znají například z placené inzerce). Proto je důležité mít v title název domény.

Uživatele můžete upoutat jiným oddělovačem v title (Obr. 2). Nejčastěji se používají:

  • svislítko “|”
  • pomlčka “-”
  • dvojtečka “:”

Vy můžete zkusit použít jiný oddělovač (Obr.3). Odlišení by vám mohlo pomoci k získání více návštěv. Případnou změnu je potřeba testovat, může vést i k negativním výsledkům.

Příklady různých oddělovačů ve výsledcích vyhledávání:

Obr. 2: Oddělovač domény
Obr. 3: Příklad možností nastavení oddělovače v titulcích (title) z pluginu Yoast SEO ve Wordpressu

URL

Dalším prvkem viditelným ve výsledcích vyhledávání (SERP) je URL adresa zobrazené stránky webu.

Adresa se může zobrazit jako běžná URL adresa nebo jako drobečková navigace (Obr. 4 a 5). Drobečková navigace je podle mě přehlednější - běžný uživatel se v ní dokáže lépe orientovat.

Obr. 4: Příklad drobečkové navigace na stránce
Obr. 5: Drobečková navigace ve výsledcích vyhledávání

Drobečkovou navigaci do výsledků vyhledávání dostanete, pokud máte drobečkovou navigaci u sebe na webu a je označená strukturovanými daty.

Odkaz z menu (pokud ho stránka má)

Zejména u webů, které obsahují kromě hlavních kategorií i podkategorie (podrobnější třídění zboží čí článků), je důležité, aby web uměl nezávisle na sobě upravovat text odkazu z menu na kategorii a hlavní nadpis (H1) kategorie.

V hlavním nadpise (H1) kategorie je potřeba vyhledávačům dát kompletní informaci, co kategorie obsahuje “typ produktu + specifické vlastnosti dané podkategorie” např. “Příklepové vrtačky”, nestačí uvést jen vlastnost “Příklepové”. Vyhledávače se dívají na každou stránku samostatně a “Příklepové” samo o sobě neříká nic o tom, jaké produkty v kategorii jsou.

V textu odkazu (Obr. 6), který vede z menu webu na stránku kategorie, je situace jiná. V menu pracujete s uživateli, kteří už na e-shopu jsou a vidí souvislosti s nadřazenými kategoriemi. V menu je často lepší použít jen specifickou vlastnost podkategorie, protože je pak přehlednější a uživatel se v něm dokáže lépe orientovat.

Obr. 6: Text odkazu v menu

Text (obsah stránky)

Důležitou částí webu je textový obsah stránky (souvislý text). Co se týče menších a středních e-shopů, u kterých se obměňuje sortiment, jsou nejdůležitější stránky obvykle kategorie. U prodejně důležitých kategorií e-shopu lze zlepšit pozice ve výsledcích vyhledávání pomocí popisů kategorií (Obr. 7). Do popisu kategorie se snažte zahrnout informace, které návštěvníkovi usnadní výběr (co je obsahem nabídky v kategorii, k čemu produkty slouží, atd.). K vyšším pozicím vám může pomoci, když v popisu kategorie bude dobře označený obrázek (Obr. 8).

Pokud to dává smysl, zvažte v rámci popisu také umístění odkazů na produkty (např. : na bestseller, nejlepší poměr cena/výkon a nejlepší produkt v nabídce). Požádejte programátora, aby odkazy na produkty nastavil tak, aby se automaticky obnovovaly a vedly vždy na aktuální nejlepší produkt, bestseller,... Díky tomu v popisu kategorie časem nevzniknou nefunkční odkazy.

Příklady zajímavě zpracovaných popisů kategorií, které reálně pomáhají v výběrem a nejsou jen textem pro text:

Obr. 7: Zajímavě zpracované popisy kategorií, které reálně pomáhají s výběrem
Obr. 8: Obrázek umístěný v popisu kategorie

Meta description

Meta description je další z textů, který se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání. Měl by obsahovat popis obsahu stránky a může obsahovat výzvu k akci.

Meta description nemá přímý dopad na řazení ve výsledcích vyhledávání. Berte ho vyloženě jako inzertní text. Jeho cílem je na váš web přivést návštěvníky, kteří hledají to, co na stránce máte.

Pokud se v meta description objeví text, který uživatel vyhledával, vyhledaný text ztuční (Obr. 9). Výsledky se ztučněným meta description tak mohou být nápadnější a více navštěvované. Je proto dobré zapracovat klíčové slovo jak do hodnoty title, tak do meta description.

Obr. 9: Zvýraznění hledaného klíčového slova (vrtání) v meta description

Chcete se o meta description dozvědět více? Věnovali jsme mu celý článek.

Obrázky a interaktivní obsah

Jedním z nejčastějších typů obsahu na e-shopech, ale i jiných webech, jsou obrázky (Obr. 10) nebo videa.

Obrázky bohužel nejsou vždy dostatečně dobře nastaveny tak, aby vyhledávače dokázaly interpretovat, co je jejich obsahem.

Lépe nastavené obrázky z pohledu SEO jsou jedním z bodů, které vám pomohou získat lepší pozice v běžném neplaceném vyhledávání a v neplaceném vyhledávání pro obrázky.

Obr. 10: Obrázky ve výsledcích vyhledávání Google

Obrázky, které máte na svém webu by měly splňovat ideálně všechny tyto charakteristiky:

Relevantnost s obsahem stránky

  • Obsah obrázku má jasnou souvislost s obsahem článku / je to fotka produktu na stránce (ne jiného).
  • Pokud například píšete článek o příklepových vrtačkách, ve kterém bude samostatný odstavec pro značku Narex a samostatný odstavec pro značku Bosch, tak by obrázek vrtačky Narex měl být v odstavci o značce Narex a obrázek vrtačky Bosch pak bude v odstavci Bosch.

Datová velikost

  • Čím menší, tím lepší - obecné doporučení je mít každý obrázek do datové velikosti 100 KB, raději menší.
  • Větší velikost může mít negativní vliv na rychlost načítání webu a náročnost na výkon serveru/hostingu, zejména s pomalejším připojením k internetu.
  • Datovou velikost obrázků (při stejném rozměru px) můžete snížit komprimací. Ke komprimaci použijte např. : https://squoosh.app/, https://tinypng.com/ před nahráním obrázku na web. Dále můžete nastavit serverovou komprimaci přes soubor .htaccess.

ALT popisek

  • ALT popisek je zástupný text, který popisuje, co je obsahem obrázku. Informaci o obsahu obrázku pak mohou zpracovat jak vyhledávače, tak nevidomí.
  • U produktových stránek dává smysl do ALT popisků psát název produktu. Je to nejefektivnější řešení, protože jde nastavit hromadně na celý web.

Název souboru

  • S názvy souborů obrázků moc webů nepracuje. Velká část webů má obrázky uložené s názvem souboru obrázku typu “dsc3045.jpg”- takový popisek je pro SEO k ničemu.
  • Použijte text, který odpovídá obsahu obrázku. U produktů to může být přímo název produktu např. “priklepova-vrtacka-narex-evp-13-e-2h3.jpg”.

Tím jsme se dostali na konec našeho povídání o SEO vychytávkách, které zvládne využít i začátečník.

Kdyby se vám náhodou zdálo, že je toho trochu moc a vy už nemáte kapacitu si s tím lámat hlavu, napište a rádi vám pomůžeme.

Za BESTETO

Martin

Přidat komentář

Sledujte články v RSS