5 největších SEO chyb českých e-shopů

Úspěšný e-shop by měl prodávat kvalitní zboží za rozumnou cenu, měl by poskytovat zákazníkům servis, měl by umět dopravit zboží k zákazníkovi nebo vyřešit reklamaci. Měl by se ale také věnovat marketingu, jehož nedílnou součástí je optimalizace pro vyhledávače neboli SEO.

Pojďme se podívat s jaké největší SEO chyby dělají e-shopy, které se na nás obrací, abychom jim pomohli s optimalizací pro vyhledávače Google a Seznam.cz.

1. E-shopy se nevěnují SEO

Nejčastější chyba se týká desítek tisíc e-shopů, které se SEO vůbec nevěnují. Lidi z vyhledávání chodí "sami" a zadarmo, takže se většina e-shopů spokojí s tím, že lidi chodí a nakupují. Případně se e-shopy spoléhají na to, že o SEO je postaráno díky skvělému e-shopovému řešení. Ve skutečnosti však dobré e-shopové řešení je vyhledávačům neháže klacky pod nohy a na výsledky má poměrně malý vliv.

Dobrá SEO je přitom poměrně jednoduché. Stačí udělat vlastní web super pro lidi a šířit slávu e-shopu s nadšením všude, kde to dává smysl a kde odkaz na e-shop je odpovědí na něčí otázku. Super web pro lidi se pozná podle jednoduché navigace, super textů a podle toho, že z každé stránky je na první pohled zřejmé, co obsahuje, i když na ni přijdu bez znalosti webu třeba právě z vyhledávače. Takže stránka kategorie Boty - Běžečké - Dámské má v titulku a hlavním nadpise "Běžecké boty pro dámy", "Boty na běhání - dámské" nebo něco podobného. A odkazy na e-shop vedou z ostatních projektů stejné firmy a postupně přibývají, jak ostatním radíte, jaké boty na běhání si vybrat v různých diskusích, formou článků apod.

2. E-shopy se příliš věnují SEO

Největší chyba těch, kteří se věnují SEO, je to, že se optimalizaci pro vyhledávače věnují příliš a navíc bez nadhledu. I když je SEO optimalizace převážně pro Google a Seznam, garantuji vám, že nikdo z nich si u vás nic nekoupí. Pokud tedy pracujete na zabránění duplicit tak usilovně, až se vám z e-shopu podaří udělat nepřehledný paskvil, určitě si tím nepomůžete.

Druhý problém přehnaného optimalizování jsou náklady obětované příležitosti (Wiki). Pokud vyplňujete meta keywords u všech stránek, nebo registrujete e-shop do stovek bezejmenných katalogů, nejen, že si nepomůžete, ale hlavně ztratíte spoustu času, který byste mohli věnovat mnohem užitečnějším věcem. A co je možná ještě horší, protože vaše snaha a práce nebude mít výsledky, ztratíte chuť e-shop rozvíjet. A e-shop, který stále nepracuje na něčem novém, se prostě nerozvíjí.

3. E-shopům chybí kvalitní vstupní stránky

Víte, na jaké dotazy lidí chcete, aby k vám chodili lidi? Pokud ano a odpověď nezní "na všechny", pak si položte druhou zásadní otázku. Víte u každého dotazu, na jaké stránce by měl váš potenciální zákazní skončit po kliknutí na výsledky vyhledávání ve vyhledávači? A je tato stránka tak dobře udělaná, že s ní bude spokojený? Pokud je odpověď na některou z otázek "ne", víte na čem pracovat.

4. Eshopy se nevěnují linkbuildingu

Njelepší technika linkbuildingu je poskytování natolik kvalitních služeb, že o vás bude každý, kdo se s vámi setká, nadšeně vyprávět, lidi o vás budou psát pochvalné články a budou vás doporučovat všude, kde se bude psát o tématech, které se vás týkají. To je ale "vyšší dívčí" a ve spoustě oborů nedosažitelná meta. Jak potom získávat odkazy?

V prvé řadě je potřeba projít vlastní e-shop a zkontrolovat, jestli podporujete odkazy důležité stránky a jestli důležité stránky podporujete víc než ty, které vám nikdy nic nevydělají. Odkazovat např. přes menu ze všech stránek na všechny kategorie a výrobce znamená podporovat všechno ale v tam malé míře, že vlastně nepodporujete nic. Odkaz ve všech stránkách si zaslouží opravdu jen top produkty a kategorie a zásadní stránky jako obchodní podmínky a informace o dopravě a platbách.

Odkazy z další domén je nejjednodušší získat prolinkováním vlastních webů a e-shopů, od partnerů jako jsou dodavatelé a odběratelé. Další odkazy můžete umístit na oborová fora, do diskusí, kde se o vašem zboží mluví atd. V rozhodování, jestli odkaz do příspěvku umístit nebo ne, vám může pomoct zamyšlení nad tím, jestli byste příspěvek napsali, i kdyby měl být bez odkazu. Pokud ano, odkaz bude nejspíš užitečný a vítaný čtenáři. Pokud píšete jen kvůli získání zpětného odkazu, příspěvek vůbec nepište. Dobré jméno obchodu je víc než jakýkoliv odkaz.

Velká chyba při získávání odkazů je hromadný nákup odkazů mající za následek penalizaci ze strany vyhledávačů. Pokud vám někdo nabízí odkazy, nekupujte je. Odkazy na webech, ze kterých nikdy nikdo nepřijde nakoupit, nestojí za riziko penalizace. Na druhou stranu strach z penalizace přináší druhou velmi častou chybu. E-shopy se bojí a někdy až štítí zaplatit za získání odkazu. Když nebudete kupovat odkazy, ale platit za partnerství oborových webů nebo webů s jejich sekcí, kde se pohybuje vaše cílová skupina, budete příjemně překvapení, jak vás za nakoupené odkazy odmění Seznam ale i Google. K placenému odkazu z velkého množství stránek je dobré přidat odkazy z článku, který v rámci partnerství zveřejníte. Pokud daný web nechce váš článek zveřejnit, nebo nemáte o čem napsat, odkazy na tento web nejspíš nepatří.

5. E-shopy se snaží přehrát SEO na agentury

Šikovný odborník e-shopu může výrazně pomoct se SEO, ale bez spolupráce to prostě nejde. Sebelepší SEO audit či analýza klíčových slov jsou k ničemu, pokud se jimi e-shop neřídí. A najmout si agenturu na to, aby za vás žila vaším e-shopem jednoduše nedává smysl. Pokud chcete super výsledky z neplaceného vyhledávání, najděte si partnera, se kterým na optimalizaci budete pracovat a se kterým vás to bude bavit. Za měsíc můžete vidět první výsledky, zvlášť pokud bylo něco "hodně špatně". Až teprve při dlouhodobé spolupráci se dostaví výsledky, ze kterých budete nadšení.

Závěr

Jestli jste se nenašli u žádného z pěti uvedených bodů, gratuluji! Pokud vám článek dal podněty k další práci, jsem moc rád, že jste mu věnovali svůj čas a pozornost. A pokud budete chtít s optimalizací pro Google a Seznam pomoct, ozvěte se mi prosím na mail vladimir.prichystal@besteto.cz, nebo přijďte na školení SEO pro e-shopy (Brno).

Přidat komentář