Rozhovor: Milan Šmíd, Zboží.cz

Nedávno jsem měla možnost si popovídat s manažerem Zboží.cz Milanem Šmídem. V rozhovoru se dozvíte, co je ve Zboží.cz nového, čím Milan tráví nejvíce času a v čem Seznam.cz pomáhá.

Milane, čím trávíš v práci nejvíc času?

Nejraději mám rád ranní klid, kdy mám čas nachystat si věci předem. Proto chodím do práce na sedmou ráno, dříve než ostatní kolegové. Víkendy trávím na Vysočině a v pátek se snažím odcházet dříve, abych stihl ideální D1. Trávím čas na zahradě, s rodiči a ta nedělní kachna od babičky je prostě nejlepší!

V práci trávím nejvíce času na schůzkách a poradách. Řešíme plán vývoje na celý týden a vypořádáváme se s problémy. Zajímá nás, v jakém stavu jsou jednotlivé projekty, a kdy budou hotové. Vedle toho je pro mě důležitá komunikace. Znamená to, že jezdím po agenturách, scházím se s klienty a pomáhám jim se školením. Abych si udržoval přehled o tom, jak Zboží.cz funguje z procesního pohledu klientů i administrátorů, po večerech páruji v párovacím nástroji. 

Ad.

Rád bych zmínil, že právě teď k sobě hledám optimalizátora. Tento člověk bude mít na starosti agentury a e‑shopové řešení. Bude pro ně připravovat workshopy a školení. Převezme starost o velké o velké klienty jako například Parfums.cz či Mall.cz. Důležité pro mě je, aby byl pravou rukou pro klienty, rád se s nimi potkával a staral se o ně s radostí a nebral to jako povinnost.

Čím obecně zaměstnanci Zboží.cz tráví nejvíc času?

Je to podle oddělení. Jeden tým lidí, se stará o produktovou databázi. Administrátoři Zboží.cz řeší požadavky klientů z párovacího nástroje, vytváří nové kategorie, parametry a produkty, editují i stávající kategorie, atp. Na konci června jsme rozšířili množství kategorií z 2 900 na 4000. S tím bylo spojené velké množství práce, protože jsme potřebovali mít nové parametry a filtry. Zatím zde pracuje 23 lidí, ale posilujeme. Jde o ideální pozice pro absolventy. Protože se zde se naučí pracovat s databází, je to ideální vstup do e‑commerce sektoru.
Dále tu je Produktové oddělení, které řeší produktové plány, připravuje zadání, atp. No a už jsem zmiňoval optimalizátory. V podstatě pravá ruka našich klientů přímo ve Zboží.cz. Odpovídají klientům na dotazy, konzultují jejich potřeby na telefonu i na osobních schůzkách. Připravují analýzy a doporučují klientům ty nejvhodnější postupy. 

V čem vám nejvíc pomáhá a naopak komplikuje práci, že jste součástí společnosti Seznam.cz?

Ve společnosti Seznam.cz jsme otevřeni nápadům, díky tomu Zboží.cz využívá všech možností a synergií, které naše služby posouvají dál. Za všechny uveďme příklad fulltextové vyhledávání. Soustředíme se hlavně na to, abychom vytvářeli věci, které budou lidi bavit, aby nové i stávající aplikace používali rádi. Seznam.cz nám v tom hodně pomáhá.
V podstatě jedinou komplikací, která ani tak není komplikace je to, že občas musíme čekat na vyjádření nebo na schválení od ostatních. Je to ale dobře, protože je spousta lidí, kteří mají přesah i do jiných oddělení a můžou popřemýšlet nad tím, jestli jim to taky nepomůže. Ale jak jsem říkal, jako komplikaci to neberu.

Kolik vám denně přijde požadavků na napárování nebo vytvoření produktové karty?

Požadavků přijde denně řádově tisíce. Proto pracujeme na jejich zefektivnění, aby e‑shopy, které požadavky odesílají, byly smysluplné. Chodí nám dost požadavků na unikátní produkty, které schválit nemůžeme (čínský stoleček, modré tričko…). Je to z toho důvodu, že potřebujeme zachovat logiku srovnávání, což u unikátních produktů není možné. Tzn., že například čínský stolek atypického nábytku. 

1. 8. 2016 jste ve Zboží.cz přecházeli na nový formát XML. Jak to dopadlo?

To byla jízda. Od té doby, co jsem to na vaší Nekonferenci oznámil, tak se zvedla vlna dotazů, jestli je to pravda.
Deklarovali jsme už před rokem, že akceptujeme nový feed, ale skoro vůbec se to nehnulo. Řada e‑shopů i po nasazení nových feedů chtěla kontrolu a tím vznikla velká zátěž pro naši podporu. V tom nám dost pomohlo zpřístupnění změny feedu samotným e‑shopařům.

Nejvíce nám pomohly tři hlavní směry.
Prvním jsou obchodníci, kteří komunikovali s klienty, na schůzkách zdůrazňovali přechod na nový feed. Na druhém místě je vlastní komunikace s klienty prostřednictvím direct mailů. Zdůrazňovali jsme, že si opravdu neděláme legraci, i tak si stále e‑shopy ověřovali pravdivost. Nejvíce nám pomohlo upozornění, že do přepnutí nového formátu XML feedu zbývá už jen 18 dní. Tím se odstartovala vlna přechodů. Stále ještě nejsme na 100%, ale to jsme ani nečekali. A v neposlední řadě to byla komunikace Mergada a e‑shopových řešení. Pomohla nám jejich komunikace a dispozice nových feedů

S novým feedem přišla i nová kategorie – móda, můžeš k tomu něco víc říct?

Dlouhodobě jsme ke kategorii móda přistupovali stejně jako k ostatním kategoriím. Nedávno jsme ale začali spolupracovat s redakcí Proženy.cz. Zde mají skvělé know-how a umí módu dělat. Rádi s proto necháme pomoct např. v sekci Inspirace, s vizuální podobou obrázků a bannerů atp. Feedback máme pozitivní jak z venku, tak od e‑shopů. No a při této příležitosti jsme se rozhodli upravit i vzhled Zboží.cz. Zpřehlednili jsme jednotlivé kategorie. Jsou nyní umístěné výše a zároveň jsme rozbalili i filtry, což je uživatelsky přívětivější. Teď pracujeme na tom, aby byly seřazené podle toho, jak často je lidé používají. K nabídkám jsme dali dvě extra message. A dali jsme pryč best offer.
Pozornost věnujeme také variantám produktů vč. módy, tzn. například značky, velikosti, UK, US atp. Všechno to vede ke zpřehlednění a většímu uživatelskému pohodlí.

Plánujete nějakým způsobem optimalizovat propojení kategorií ze Zboží.cz a z Skliku? Pokud e‑shop změní velké množství kategorií na novou specifikaci, tak poté musí znovu upravovat nastavení v Skliku a při velkém počtu kategorií to může zabrat poměrně dost času.

Úprava kategorií na Zboží.cz z pohledu e‑shopu je jednorázová. Neplánujeme rozšiřovat nové kategorie nebo je měnit. Pokud to e‑shopy zpracují, tak to v Skliku nahrají jednorázově znovu. Může to být pro někoho nekomfortní, ale e‑shopům to umožňuje větší propagaci přes Zboží.cz.
Dokončujeme také statistiky. To e‑shopům přinese možnost zjistit, z jaké nabídky člověk přišel. Tzn., když někdo klikne na nabídku category, tak e‑shop uvidí odkud člověk přišel. Chceme, aby e‑shopy měly naše kategorie. Výhodou bude mimo jiné jednodušší párování, které se omezí se o nějaký segment. V nápovědě jsou aktualizované naše parametry a kategorie.

Plánujete do budoucna vylepšení diagnostiky feedu? Například export souboru, který by obsahoval seznam všech chybných položek s konkrétním problémem v dalším sloupci?

Nedávno jsme upravovali hlášky, které jsou v diagnostice feedu tak, aby klient přesně porozuměl dané chybě. V tomto nám pomáhá online validátor, který umožňuje výjezd po řádcích feedu a označit konkrétní chybu. Export tedy zatím neplánujeme, ale je to dobrý podnět. Poptám se u vývoje.

Jak funguje párovací nástroj, jaké všechny elementy bere v potaz a jakou váhu jednotlivým produktům přikládá? (Často má produkt například stejný EAN kód, v názvu obsahuje označení/​produktové číslo, ale produkt se stejně nenapáruje.)

Pro správné napárování je nejdůležitější shoda názvu a EANu. Do párování vstupuje signálů mnohem více, řádově desítky a všechny je kontrolujeme ručně. Díky tomu můžeme zaručit kvalitu databáze a správnost napárování. A to samo sebou nějakou dobu trvá. Rychlost a správnost párování je pro nás dlouhodobé téma, na jehož zlepšování pracujeme. Právě teď tím, že řešíme, jak šikovně zakomponovat „product number“.

Co plánujete?

Kromě toho, co jsem už zmínil, jsme zrovna v těchto dnech nasadili funkci, kterou pracovně nazýváme shlukování nabídek. Například když je v kategorii móda unikátní tričko a posílá se v samostatné nabídce, třeba v pěti velikostech, vytvoříme jednu nabídku a v ní všech pět velikostí. 

Na začátku září chceme umět lépe rozklíčovávat kategorie. Například když někdo zahledá v kategorii „dámské plavky jednodílné“, tak aby klient viděl, že z hledání na ně lidé klikali. Nejvíce pozornosti ale soustředíme na produktovou databázi. V plánu máme dostat se na mnohem vyšší čísla v počtu produktů. Zejména chceme mít rychle zavedené novinky na trhu a dělat sezonní kategorie. Chceme také spustit aukci do nabídek v kategoriích.

Děkuji za rozhovor.

19. 09. 2016

Komentáře (2)

Vladěna Ďurišová19. 9. 2016, 3:21

Martine,

já věřím, že ve Zboží.cz dělaí všchno pro to, aby bylo párování pro uživatele co nejpříznivější. ;-)

Odpovědět
Martin Bárta19. 9. 2016, 3:19

“Díky tomu můžeme zaručit kvalitu databáze a správnost napárování.”. 

Já teda ten PR článek kazit nechci ale to párování stojí za starou belu.

Odpovědět

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.