Rozhovor: Nový bazar na Facebooku může ohrozit Aukro. Pro e-shopy je v tom potenciál, říká PPC specialista Lukáš Kenja

Největší sociální síť na světě Facebook spouští během srpna v České republice a dalších 16 státech online bazar Marketplace. Ten doteď fungoval pouze v šesti zemích.

Konkurovat tak bude nejznámějším českým bazarovým online hráčům jako Aukro, Sbazar nebo třeba Letgo. "Myslím si, že je to může ohrozit. Pro lidi bude jednodušší zůstat na Facebooku," míní PPC specialista z Besteta Lukáš Kenja. A co znamená Marketplace pro e-shopy? Nebudou i ony jednou na tomto tržišti inzerovat? Přečtěte si, jak to vidí Lukáš.

Může podle tebe Marketplace ohrozit i tak velké bazarové platformy, jako Sbazar, Letgo nebo Aukro?

Určitě, už kvůli tomu, že Facebook u nás využívá více než čtyři miliony lidí. A to každý den. Navíc je to velmi jednoduché, nemusíš se nikam jinam přihlašovat nebo přecházet do jiné aplikace. 

Na druhou stranu, Facebook se vyjádřil, že nebude garantem slušného obchodu mezi uživateli. To by mohlo hrát do karet právě Aukru.

Někdo možná bude mít obavy na Marketplace nakupovat, ale věřím, že Facebook se tomu bude snažit nějak předejít. Například tak, že uvidíš hodnocení uživatele. Myslím si, že nějaká forma ochrany tam bude.

Dovedeš si do budoucna představit, že Facebook začne vytvářet podobné platformy pro e-shopy? 

Věřím tomu, že Facebook se bude neustále rozšiřovat. Chce, aby uživatel nemusel nikam odcházet, na žádné další stránky. Takže je celkem pravděpodobné, že něco podobného vymyslí i pro e-shopy tak, aby lidé mohli nakupovat jejich zboží přímo na Facebooku.

Napadá mě, jestli toho už teď nebudou některé obchody zneužívat a tlačit své zboží právě na Marketplace.

Sám jsem zvědavý, jak to bude mít Facebook pohlídané. Už teď na něm existuje spousta bazarových skupin a stává se, že některé internetové obchody se snaží prodávat své zboží právě tady. V tomto případě záleží na správci stránky, jestli takové uživatele ze skupiny vyhodí nebo ne. 

Zmiňuješ bazarové skupiny. Jenom v Brně má ta největší téměř 70 tisíc členů. Neznamená pro ně nástup Marketplace vlastně konec?

Možná si nějakou dobu budou konkurovat. Otázkou je, jak Facebook zavede vyhledávání kategorií. Teď jsou totiž skupiny hodně tematické, existují třeba fotobazary. Taky je důležité, jak bude mít členěnou strukturu, tedy jak bude pro lidi jednoduché, aby požadované zboží našli. Určitě se ale nebojím toho, že by je Facebook smazal. Ne že by na to neměl pravomoc, ale z etického hlediska by to neudělal. Nemůže jen tak smazat skupiny, které se mu nelíbí.

Někteří se domnívají, že Facebook si Česko pro spuštění Marketplace vybral proto, že je tu silná e-commerce. Souhlasíš s tím? Například Slovensko totiž tuhle službu mít nebude.

Tímto si nejsem jistý. Spíš si myslím, že se rozhodoval podle toho, kolik procent obyvatelstva používá mobilní data na smartphonu a kolik uživatelů je na Facebooku.

Obecně hrála podle mě roli internetová gramotnost u obyčejných lidí. Když si vezmeš třeba Rumunsko, tam se trh s e-commerce teprve rozrůstá. Lidi se učí, jak nakupovat online. Pokud to někdo neumí, nemá smysl něco jako Marketplace zavádět. 

Server Ihned.cz uvedl, že Facebooku jde také o to, aby získal informace o chování uživatelů pro lepší cílení reklamy. Myslíš si, že získáš nová data, která budeš moct ve své práci PPC specialisty využít?

Neočekávám, že by z toho vzešla úplně nová data. Spíš to zpřesní samotné cílení. Facebook si pak lépe dokáže zařadit člověka do škatulek jako věk, pohlaví nebo třeba zájmy. Tím pádem mu zobrazí relevantnější reklamu. Myslím si, že jedním z cílů Marketplace má být i to, že Facebook zavede online platby.

Nejdřív vznikne toto online tržiště a pak uživatelé budou moct nakupovat přímo z Facebooku, aniž by museli přecházet jinam. A taky aby z toho Facebook získal nějaký příjem, protože momentálně vydělává jenom z reklam. Takhle by mohl zavést třeba poplatky z posílání plateb.

Chybí ti jako PPC specialistovi nějaká data, která bys mohl při tvorbě reklamy na této sociální síti využít? 

Některá samozřejmě chybí. Třeba ve chvíli, kdy si člověk plánuje pořídit nějaké zboží. Víš, že se po něčem dívá, ale nezjistíš, jestli si toto zboží už nekoupil. Takové údaje nemám. Ale zároveň si nemyslím, že by se k takovým datům Facebook někdy dostal. Pokud by uživatelé nakupovali pouze na Facebooku, tak ano, ale pokud najdou zboží někde jinde, je to bez šance. 

Nestává se z Facebooku postupně taková platforma pro všechno? Přesouvají se sem diskusní fóra, jsou tu skupiny, tržiště, ještě chybí třeba seznamka. Neměly by se vlastně podnikatelé na internetu bát, že je jednou Facebook převálcuje nebo donutí, aby přešli na nějaké jejich řešení?

To si nemyslím. Podle mě by podnikatelé měli sledovat aktuální trendy a vidět v tom spíš potenciál k růstu. Brát to jako další kanál. Třeba tím, že si založí vlastní skupinu, na které budou propagovat svoje zboží. Nevnímal bych Facebook jako hrozbu.

Pokud byste chtěli, aby Lukáš pomohl s PPC reklamou na Facebooku právě vašemu e-shopu, stačí se nám ozvat. Anebo prozatím mrkněte sem a zjistěte, co umíme.

Chtěli byste, aby vám žádný článek z našeho blogu neutekl? Řekněte si o Besteto newsletter, rádi vám ho pošleme.

Přidat komentář