Jak se připravit na vánoční sezónu z pohledu e‑shopařů

Rok uplynul ani nevíme jak a ve vzduchu je opět cítit ta krásná sváteční atmosféra Vánoc. Na pečení vánočního cukroví je sice ještě času dost, ale to stejné se nedá říct o přípravě vašeho webu či e‑shopu. Pro drtivou většinu e‑shopařů toto období představuje naprostý vrchol celého roku, jehož naplánování se nesmí podcenit. Jak se na vánoční sezónu nachystat? Jak co nejvíce vydělat? A jak z toho všeho nezešílet? V tomto článku najdete 8 tipů, jak vše s předstihem nachystat a vytěžit z vánočního shonu maximum.

TIP: Na předvánoční stres je dobré se připravovat v průběhu celého roku postupnou automatizací jednotlivých procesů.

8 kroků předvánočního marketing

Vánoční marketingové kampaně lze uchopit několika různými způsoby. K dispozici existuje nespočet odlišných doporučení, zažitých způsobů a dalších tipů. Často je proto lehké se ve všech dostupných informacích ztratit. My vám od tohoto trápení chceme co nejvíc pomoct, a proto vám přinášíme 8 konkrétních kroků, kterých se držet při tvorbě předvánočního marketingu.

Co dělat?

1. Zanalyzujte data z loňských Vánoc

Veškerá vaše aktivita spjatá s přípravou vánoční sezóny by měla začít rekapitulací loňských výsledků. Odhalení slabých míst a vyvarování se stejným chybám vám už samo o sobě nastartuje úspěšnější vánoční kampaň než tu, co jste měli v předešlém roce. Součástí rekapitulace by mělo být i vyhodnocení úspěšnosti veškerých online kanálů propagace, které využíváte — od PPC kampaní až po newslettery.

Pokud data ke srovnání nemáte, je vhodné nasadit Google Analytics a sbírat data do příští sezóny. Díky tomu budete znát chování svých zákazníků v průběhu roku a prodejnost jednotlivých produktů. (Miroslav Uďan, CEO Shoptetu)

2. Mějte správně definovanou cílovou skupinu

U tohoto kroku si možná říkáte, že stanovenou cílovou skupinu už máte dlouho a teď už přece není relevantní ji upravovat. Kvalitně stanovenou cílovku sice mít můžete, ale v rámci vánoční sezóny je toto téma poměrně specifické. Je důležité si uvědomit, kdo je teď vaším cílovým zákazníkem. Během vánoční sezóny není vaším cílem oslovit uživatele produktu, ale právě tu osobu, která jej bude kupovat.

Příklad: V případě, že se váš e‑shop specializuje na prodej šperků, můžete očekávat, že vaše zákazníky budou tvořit především muži. Z tohoto důvodu proto bude potřeba v rámci reklamy cílit právě na ně a ne na jejich drahé polovičky. Více o nastavování cílových skupin se můžete dozvědět zde.

3. Nabízejte vhodné zboží a prezentujte jej ve vánočním stylu

Během předvánočního období sestavte vaši nabídku tak, aby odpovídala svátečnímu duchu. Zaměřte se na produkty, u kterých na Vánoce očekáváte nejvyšší poptávku a prezentujte je jako ideální dárky pro přátele a blízké. Současně upravte jejich popisky a obrázky, aby se zákazníci ujistili, že právě váš produkt je ten pravý.

Vánoční kampaň na Alza.cz
Zdroj: Mediar.cz, Vánoční design na Alza.cz

Vánoční kampaně je dobré během předvánočních měsíců měnit. Každé období je specifické a to například jak cenou, tak netrpělivostí zákazníků. Zákazníci většinou pořizují dražší dárky v podzimních měsících než těsně před Štědrým dnem. Kampaně proto pravidelně monitorujte, optimalizujte a nabízejte zboží, které je zrovna nejžádanější.

Během listopadu se například zaměřte na personalizované dárky, které zaberou delší dobu na doručení, v prosinci spíš nabízejte last minute dárky s garancí dodání do Vánoc nebo třeba elektronické vouchery. V lednu se nebojte vyzkoušet novoroční slevy a výprodeje.

4. Buďte zákazníkům nápomocní a nabídněte jim něco navíc

Lidé často bojují s výběrem toho pravého dárku a právě zde je pro vás prostor je inspirovat. Vytvořte si pro svůj blog vánoční rubriku, v rámci které budete mít prostor se věnovat právě radám a tipům pro nerozhodné zákazníky. Informujte tak zákazníky o současných trendech a nejprodávanějších produktech tohoto roku.

Zároveň se snažte zákazníkům nabídnout něco, co vaše konkurence nemá! Odlište se například bonusy, které jim ulehčí vánoční nakupování. Tradičně se může jednat o:

  • garanci včasného dodání do Vánoc,
  • prodloužení doby vrácení,
  • dárek k nákupu,
  • možnost nachystat dárek do vánočního dárkové balení už na prodejně.
Garance doručení do Vánoc
Zdroj: Mobilnipohotovost.cz, Garance doručení do Vánoc

5. Oblečte e‑shop do vánočního svetru

Stejně jako produkty, tak i celková grafika vašeho e‑shopu by měla evokovat vánoční náladu. Dejte si na designu záležet a přizpůsobte jak svou úvodní stránku, tak i její jednotlivé podstránky. Pozměňte například tlačítka, barvy nebo tématické obrázky. V neposlední řadě nezapomeňte na image vašich sociálních sítích a upravte i je do jednotného vánočního stylu s vaším e‑shopem.

6. Podchyťte SEO na webu

Pomocí SEO zvýšíte návštěvnost z organického vyhledávání a dostanete tak váš e‑shop na vyšší pozici ve vyhledávání. Předvánoční SEO spočívá v analýze klíčových slov a kontrole, že na vaše důležitá klíčová slova máte nachystané vhodné vstupní stránky a ověření vnitřního prolinkování. V neposlední řadě nezapomeňte, že odkazy na vašich stránkách vedou na stránky nejdůležitější. Pro další tipy ohledně SEO optimalizace navštivte náš blog.

7. Dostaňte z vaší online propagace maximum

  • PPC kampaně: obdobně jako u SEO optimalizace je i u PPC důležité dobře zvolit klíčová slova, které jsou vánočně laděné. Během Vánoc je konkurence o dost vyšší než během jiných období, a proto je nutné myslet na to, že dosavadní rozpočet možná nemusí stačit. Buďte proto konkrétnější v klíčových slovech a vyzdvihněte vaše bestellery.
  • Sociální sítě: nebojte se naplno uplatnit sílu sociálních sítí! Připravte si publikační plán a dbejte na vánoční grafiku a celkový tón komunikace. Buďte na sockách aktivní, sledujte reakce a se zákazníky pravidelně komunikujte jednotlivé vánoční akce.
  • Remarketing: dalším oblíbeným způsobem, jak nalákat zákazníky k vánočnímu nákupu, je remarketing. Ten spočívá v opětovném oslovení uživatelů, kteří v minulosti navštívili váš web nebo sociální sítě. Remarketing lze využít jak v rámci Google Ads, Skliku nebo Facebooku. Více o remarketingu a jak s ním pracovat najdete zde.
  • Newslettery: nebojte se zákazníky upozornit na novinky, tipy na dárky nebo speciální akce pomocí newsletterů. Informujte je o vaší garanci doručení do Vánoc a dalších benefitů, které mohou získat právě na vašem e‑shopu.
  • Srovnávače zboží: nezapomínejte na srovnávače zboží. I tady si můžete nastavit pár věcí, které mohou být pro zákazníky při nákupu rozhodující. Jaké to jsou se dozvíte tady.

8. Vše vyhodnocujte

Snažte se kampaně průběžně vyhodnocovat a nebojte se do kampaní sáhnout a pravidelně je optimalizovat. Nezapomeňte si získaná data nachystat na analýzu a případně si jednotlivé aktivity už vyhodnocovat, abyste si příští Vánoce ušetřili práci a první krok tohoto “návodu” pro vás nebyl žádný problém.

31. 10. 2022

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.