Google not provided je taky skvělý marketingový tah

Fňukání SEO koumáků nad zavedením „not provided“ považuji za ztrátu času. Článek o HTTPS mne však přiměl se, po delší době, zamyslet. A ejhle, on je „not provided“ vlastně skvělý marketingový tah!

Co je „Not provided“

„Not provided“ je hlášení, které Vám Google Analytics zobrazí ve výpisu vyhledávacích dotazů pro uživatele, kteří přišli z Google. Příčina není na straně Analytics, ale na straně samotného Google.

Funguje to takhle:

  1. Uživatel navštíví hlavní stránku Google.
  2. Uživatel zadá vyhledávací dotaz, výsledky se zobrazí na adrese podobné této:
    „https:// www_google_cz/?gws_rd=ssl#q=besteto“
    všimněte si, že tato adresa je na HTTPS.
  3. Uživatel klikne na výsledek vyhledávání a odchází na adresu podobnou této
    „http:// www_google_cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CB8QFjAA&
    url=http%3A%2F%2Fwww_besteto_cz%2F&ei=LwXzU5r4FsesPd7cgeAB&
    usg=AFQjCNFMKp-c9aAkJPjSgxa2t-H5Dm6htg&bvm=bv.73231344,d.ZWU“
    všimněte si, že vede stále na Google, tentokráte ovšem na HTTP.
  4. Google přesměruje uživatele na cílovou stránku.

Proč to udělá Google tak složitě? Pokud mu šlo o ochranu vyhledávacích dotazů, proč jednoduše nepostavil vyhledávání na HTTPS a hotovo?

Proč nestačil Google pouze přesun na HTTPS

Protože při odchodu z HTTPS nehlásí internetový prohlížeč uživatele referrer. Celý referrer. Ve statistikách by tak došlo k zakrytí nejen vyhledávacích dotazů, ale i celého Google a ten by spadl do přímé návštěvnosti!

Proč je „not provided“ skvělý marketingový tah

  • Protože motivoval SEO komunitu, aby mluvila o Google, aniž by o sobě musel mluvit on.
  • Protože v analytických nástrojích nejen skryje vyhledávací dotazy, ale zároveň ponechá Google jako zdroj, a ukáže tak svůj obchodní potenciál.

Komentáře

Nezlob se, ale Google nemusí SEO komunitu takto motivovat, aby o něm mluvila:)))

Je to taková nostalgie. Vzpomínáš ještě na tabulkový PageRank?

Bylo to něco, co se dalo měřit, zkoušet zvýšit, a hodně o tom mluvit. A Google byl v té době docela maličký. Marketingové to zvládl skvěle. A umí to i dnes.

Je to inspirující. A jak říkám, přimísila se kapka nostalgie :)

Rozhodně díky za komentář Zdeňku.

Not provided je problém zejména kvůli vyhodnocování a analýze dat. Ale jestli to Besteto tohle neřešíte, chápu, že vám to přijde nepodstatné:-)

Vyhodnocujeme Pavle data pravidelně. Ale:

  • vyhodnocujeme ta podstatná data
  • nad daty stavíme expertní úvahu selským rozumem

to aby byla naše rozhodnutí správná.

:)

Klíčová slova jsou podstatná data, ať si v Bestetu myslíte co chcete. Už jenom pro analýzu podílu brandových a nebrandových dotazů. A samozřejmě takových informací spojených s klíčovými slovy je velké množství. Chápu, že jste se chtěli vymezit a říct my jsme ti chytří, ostatní jsou ti hloupí, ale v tomto případě to považuju za velmi nešťastný krok. Ano, data o klíčových slovech lze nějak nahrazovat jinými daty, ale náhrada není nikdy absolutní. a prostým faktem zůstává, že analytika tímto krokem přišla o velké množství důležitých dat. To myslím není možné vyvracet.

Nemyslím si Pavle, že jsme chytřejší než někdo jiný.

Moc děkuji za tvé komentáře. Vážím si jich. A budu rád za další.

Taky nemohu říct, že by nikdo v Bestetu klíčová slova nebo nějakou tu pozici nesledoval. Jen je jejich význam kapku otupen dalšími signály - třeba z účetnictví, struktury dotazů na podporu, časové souvislosti akcí na webu s událostmi v kammpaních, trendech v návštěvnosti jako celku...

Zkusím si uvařit kafe a napsat o tom zvláštní článek.

Každopádně jsem Pavle za tvé komentáře moc rád. A děkuji.

Michale, souhlasím s těmi dalšími signály. ale ty tu byli už před not provided ne? Takže po nástupu not provided došlo k omezení celkového množství signálu, na základě kterých můžeme situaci analyzovat.

Souhlasím.

U nás hraje roli, že jak se neustále učíme, tak souběžně s "not provided" a vývojem trhu vůbec, jsme odhalovali a stále odhalujeme, kolik toho nevíme o samotném podnikání klientů. Opakují se nám případy, kdy dopad změn např. ve fulltextu Seznamu je 5 % tržeb a chyba v procesech uvnitř klienta je 30 % tržeb. A je to opakované. Odtud pramení větší zaměření na tyto signály. Které, v případě mne, třeba právě "not provided" výrazně potlačily.

Michale, souhlasím s tím, že mimo SEO sféru mohl takto Google získat částečné PR, ale jinak co vlastně lidi v SEO řeší většinu času a nesouviselo by s Googlem či jiným vyhledávačem?:)

Je dobré že google nezakázal tieto data o vyhľadávaní v GWMT lebo to až potom by začala celkom zábava s analýzou dat navštevnosti.

Přidat komentář