Nekonference 2017 v kostce

Šestý ročník Nekonference nám před chvílí skončil a my vám přinášíme první souhrn z toho, o čem dnes spíkři mluvili. Tak se do něj pusťte a buďte v obraze mezi prvními!

Vláďa Přichystal (Besteto) - Vyhledávače zboží 2017

Novinky a události ve vyhledávačích obecně

  • Návštěvnost i tržby z vyhledávačů zboží meziročně klesly (porovnání roku 2016 a 2017 podle dat z NetMonitoru).
  • Stále zůstává největším lídrem Heureka, za ním je Zboží.cz, které se na druhém místě udržuje dlouhodobě a náskok Heureky snižuje.
  • Zajímavým vyhledávačem je Glami, které v oblasti módy funguje pro e-shopy jako zdroj největší návštěvnosti.
  • Raketou mezi vyhledávači je Sleviště, u kterého se jako u jediného zvýšila návštěvnost. Naopak výrazně stagnuje Srovname.cz.
  • Došlo k rozmachu automatického biddingu. Přínos je v tom, že ušetří spoustu práce a času, při dobrém nastavení dokáže vydělat dost peněz. Při špatném nastavení hrozí ale i velká ztráta.

Konkrétní čísla - podíl vyhledávačů zboží na tržbách e-shopů (vzorek 39 e-shopů, srovnání leden - květen za rok 2016 a 2017, data z Google Analytics)

  • Heurece klesl podíl na celkových tržbách e-shopů o 4,3 % (2016: 17,9 %; 2017: 13, 5 %).
  • Glami měl nárůst desetinu procenta.
  • Slovenská Heureka poklesla o 0,9 %. což je v případě Heureka.sk velký pokles.
  • Celkově dost klesl podíl za vyhledávače zboží a to téměř o 8 %.
  • Otázka je, zda nejsou zbožáky za zenitem.

Prezentace od Vládi:

Milan Šmíd (Zboží.cz) - Products first

  • Ve Zboží.cz denně zamítnou 8 tisíc požadavků na párování nebo založení produktu. Je toho zkrátka moc, proto se chtějí věnovat automatizaci (pracovně nazváno jako "projekt Karel).
  • Došlo ke změně v komunikaci. Zboží.cz dlouhodobě nekomunikovalo kategorie, na kterých právě dělají. To se teď změnilo, píšou o tom na blogu a sbírají feedback od uživatelů.
  • Taktéž Zboží.cz změnilo zobrazení nabídek na detailu produktu. Nový model zobrazuje tři doporučené nabídky a další nabídky se řadí podle nejlevnějších cen. Aktuálně mají dobře našlápnuto ti, kteří jsou nejlevnější, protože lidé na ně často klikají. 
  • 6 950 klientů na Zboží.cz nemá vyplněné logo. Zbytečně tak přicházejí o zákazníky.
  • Momentálně je prioritou hodnocení. Aktuálně pracují na nástroji a do čtvrt roku plánují generovat zajímavá hodnocení produktu.
  • Doporučuje vyhodnocovat produktové inzerátyna Seznamu, protože pokud došlo k poklesu tržeb ze Zboží.cz, může to to být z důvodu, že dobře šlapou právě tyto inzeráty.
  • Někteří klienti si stále nesynchronizovali účty, což je pro Zboží.cz poměrně problematické.
  • Na Zboží.cz nikdy nebude košík.

Prezentace od Milana:

Milan Pichlík (AffiliateAgency.cz) - Affiliate marketing a práce s XML feedy

  • Na affiliate webech se můžou zákazníci cítit líp než v samotném e-shopu. Například zde můžou být články s recenzemi, je to prostor pro spoustu produktů. Může být lepší než samotný e-shop.
  • XML feedy v affiliate marketingu mají svá specifika (důkladně popsaná v prezentaci). Například ITEM_ID je extrémně důležité pro tvorbu affiliate webu. Kritická věc je název (sem inzerenti často dávají informace, které sem nepatří, například slevové akce), který by měl být čistý. V případě obrázku by všechny měly mít jednotnou velikost v poměru stran (velikostně do 800 px a 100 kb, aby byl web rychlý a nezpomalovalo ho to, protože v dnešní době je rychlost webu extrémně důležitá).
  • Kde berou partneři návštěvnost? Spoléhají na SEO.
  • Závěry: využijte sílu affiliate marketingu, protože v Česku se zatím na profesionální úrovni příliš neřeší. Budujte vztahy s partnery a neberte je jako ovce, kterým dáte 10 % a tím to končí. Je nutné tvořit XML feed na míru. Nebojte se, že affiliate uškodí klientovi. Affiliate marketing neslouží k uvádění nových produktů na trh, funguje spíš pro již známé produkty.

Prezentace od Milana:

Luděk Volejník (Mergado) - Vytěžte z Mergada víc!

  • Mergado pracuje se 145 formáty XML feedů (loni okolo 100).
  • Za poslední rok vzniklo několik nových aplikací (Bidding Fox, Data Owl, Import Ant...).
  • Mergado dokončilo některé žádané funkce, před rokem vůbec nebylo například diskusní fórum, které je užitečné pro všechny, kteří Mergado používají.
  • Řeší se několik jazykových verzí Mergada, podařilo se ho přeložit do angličtiny a slovenštiny. Do budoucna se plánují i další překlady.
  • Mergado přišlo s univerzálním feedem, jehož formát je k dispozici pro e-shopové platformy. Mergado umí z tohoto formátu nejlépe překlápět data do všech ostatních formátů.
  • Bezplatně si můžete stáhnout e-book k Mergadu. Také pořádají školení, na kterých se dozvíte užitečné tipy.
  • Bezplatně lze využít Mergado audit.

Prezentace od Luďka:

Adam Funiok (Notino) -  Parfums.cz is dead, long live Notino!

  • Proč šli do změny? Ve 14 státech měli různé názvy, bylo potřeba vše sjednotit.
  • Je dobré udělat rebranding v okurkové sezóně, kdy není tolik objednávek. Jinak budete hasit požár.
  • Při rebrandingu nestačí jenom vyřešit web, nese to další problémy, jako třeba převádění recenzí. Bacha na backlinky, které můžou zůstat při tvorbě nového webu. Rebranding je zkrátka o neustálé kontrole.
  • Pokud potřebujete rebrandovat, měňte všechno hned. Hned komunikujte, že jste pořád ta stejná společnost a děláte pořád to, na co jsou lidé zvyklí.
  • V jednotlivých zemích byl proces rebrandingu odlišný. Dřina to byla v Česku, naopak lépe se dařilo v Německu, kde už věděli, jak mají postupovat (mailing šel dříve, točili spoty do televize a na Youtube).
  • Rebranding je nový impuls. Pokud je na to firma připravená a má na to kapacity, není to až takový strašák.
  • Vygooglujte si článek "Rebranding is hard", najdete v něm veškeré informace okolo rebrandingu.
  • Je možné, aby jeden člověk spravoval 55 zbožáků? Je. Adam Funiok je toho živým důkazem (nutno podotknout, že ráno vstává ve 4:30 hod).
  • Co Notino čeká dál? Rozrůstá se.

Prezentace od Adama:

Radim Roženek (Tescoma) - 200 novinek za rok - temná strana

  • Tescoma prodává své produkty i v jiných e-shopech, hlavní pro ně však zůstává jejich internetový obchod (funguje od roku 2009).
  • Ceny produktů mají stejné v prodejnách i na e-shopu.
  • Novinka je pro ně produkt, který je na trhu 6 měsíců.
  • Občas se najdou velmi specifické nároky na produkty z cizích zemí, například Tescoma nože neměli úspěch v Kazachstánu, protože velbloudí maso je příliš tuhé.
  • Za posledních 12 měsíců uvedli na trh 268 novinek, průměrně uvedou 22 novinek za měsíc.
  • Dbají na vzdělávání partnerů okolo Tescoma produktů - například posílají produktové listy, kouče a manažery, kteří školí prodavače.
  • Extrémně důležitou roli hraje logistika.
  • Obrat z novinek tvoří 10 %.
  • Řídí se mottem: kdo se zastaví, umře. Považují se za dynamickou firmu, která se snaží být o krok před konkurenty.

Prezentace od Radima:

Viktor Tecl a Jan Kriegel (Heureka) - Co máme za sebou a co chystáme

 
Důležité změny, které se doposud udály:
  • Přechod na HTTPS, košík na Slovensku, přechod na EET, hodnocení e-shopu na Googlu, návody u produktů (užitečné, lidé dohledávají návody i zpětně po koupi produktu), nové reklamní možnosti pro značky.
  • Na Heurece dnes najdete přes 20 milionů produktů.
Co se chystá tento rok? 
  • Nové "Ověřeno zákazníky" - pro Heureku momentálně stěžejní projekty, který je v testu. Cílem je zvýšit návratnost dotazníků a motivovat nakupující k tomu, aby vyplňovali část, do které popíšou, jak byli s e-shopem spokojení. Pro e-shopy se prozatím s tímto krokem nemění nic. Proč? Návratnost dotazníků se meziročně snižuje, e-maily s výzvou k hodnocení často končí ve spamu atd.
  • Bazar - denně se Heureka pere s tím, že některé e-shopy posílají například rozbalené zboží. Zákazníci mají zájem o bazarové zboží, proto Heureka pracuje na tom, aby se na detailu produktu zobrazila záložka "bazar". Tato změna se plánuje ke konci roku.
  • Redesign Srovnanicen.cz - tento portál má velmi slušnou návšvěvnost, doteď se mu však příliš nevěnovali. Letos ho proto čeká nový kabát.
  • Nové kategorie, lepší párování, filtry...
Prezentace od kluků z Heureky:

Střípky z panelové diskuse: vnímáte nějakou hrozbu v oblasti e-commerce?

  • Vláďa Přichystal: Všechno se pohybuje ve vlnách a my se teď vezeme na pozitivní vlně, kdy všechno roste. A to nemůže fungovat donekonečna. Takže bychom měli být připravení, že časem přijde opět nějaká globální krize, kdy se to pročistí. Semele to hlavně slabé a nepřipravené. Naším úkolem je připravit se a vyjít z toho silnější. Bude to výzva.
  • Viktor Tecl: Česká e-commerce není za zenitem. Roste, lidé nakupují v kategoriích, kterých si minulý rok ani nevšimli. Nemyslím si, že dojde k nějakému výraznému útlumu, spíš to začne stagnovat v některých kategoriích.
  • Jan Kriegel: Počet e-shopů neroste, ten se zastavil kolem 35 tisíc. Výzva je podle mě v technologiích. Trh se pořád vyvíjí. Spousta e-shopů nemá responzivní web. Takže pokud e-shopy zaspí, tak to potom těžko dohoní.
  • Milan Šmíd: Všichni se zlepšují a všechno se zrychluje. Myslím si, že bude nedostatek kvalitní logistiky, tam vidím hlavní hrozbu. V České republice je dobrá logistika pořád problémová, tady můžeme narazit. 

Chtěli byste, aby vám žádný článek z našeho blogu neutekl? Řekněte si o Besteto newsletter, rádi vám ho pošleme.

Nekonference 2017
Nekonference 2017
Nekonference 2017
Nekonference 2017
Nekonference 2017
Nekonference 2017
Nekonference 2017

Přidat komentář