Jak na marketing se Shoptetem 1: naučte se používat měřicí kódy

Spousta našich klientů provozuje e‑shop na Shoptetu, a tak při optimalizaci a spouštění kampaní opakovaně řešíme stejné problémy. Přečtěte si, jak postupovat, pokud využíváte Shoptet a chcete, aby váš e‑shop fngoval ještě lépe než dosud.

Základní předpoklady úspěchu

Základním předpokladem úspěchu všech marketingových aktivit je měření a vyhodnocování výsledků a následná optimalizace kampaní. Proto byste měli nasadit následující měřicí kódy:

Měřicí kód Google Analytics

Statistiky v Google Analytics jsou základem pro vyhodnocování výsledků e‑shopu. Jsou zdarma, obsahují víc dat, než si běžný smrtelník dokáže představit a všem zdrojům a kampaním měří stejně. Navíc každou objednávku započtou pouze jednou. Proto je využívá naprostá většina e‑shopů od nejmenších až po ty největší.

Propojení Shoptetu s měřicím kódem Google Analytics nastavíte v administraci e‑shopu po kliknutí na PROPOJENÍ — Google na záložce Analytics. Musíte být přihlášení na Google účtu a pak jen z měřicích kódů vyberete ten správný.

Obr. 1: Administrace e‑shopu — nastavení Google Analytics

Důležité je v Analytics nastavit správnou měnu (Kč) přes Správce — Nastavení výběru dat a zapnout měření tržeb přes Správce — Nastavení elektronického obchodu.

Obr. 2: Google Analytics — nastavení měny a měření tržeb

Pokud byste chtěli vyloučit vlastní přístupy či jinak zasahovat do nastavení, doporučuji si vytvořit druhý Výběr dat a na tom původním si ponechat původní nefiltrovaná a nezměněná data.

Obr. 3: Google Analytics — nový výběr dat

Měření konverzí v Google Adwords

Google Adwords jsou nejvýkonnějším PPC systémem. Pro správu kampaní a jejich úpravu je důležité mít informace o objednávkách a jejich výši nejen v Analytics, ale i přímo v Adwords u kampaní, sestav, klíčových slov či produktových skupin.

Konverze můžete do Adwords dostat pomocí konverzního kódu, který najdete v Adwords. Ovšem pokud chcete vidět stejné výsledky jako v Analytics, doporučuji brát konverze z Google Analytics.

Objednávky z Analytics včetně tržeb dostanete do Adwords tak, že nejdříve propojíte Adwords účet s Analytics přes Nastavení (ozubené kolečko v pravém horním rohu) — Propojené účty — Google Analytics a výběr správného účtu. Na další stránce zvolíte Importovat metriky webu. Podmínkou je, abyste na účtu, přes který jste přihlášení do Adwords, měli přístup i do Analytics vašeho e‑shopu a abyste měli dostatečná oprávnění.

Obr. 4 A:  Google Adwords — propojení s Analytics — část 1

Obr. 4 B: Google Adwords — propojení s Analytics — část 2

Po propojení účtů je potřeba naimportovat konverze z Analytics do Adwords. Vyberete v menu Nástroje — Počet konverzí a kliknete na tlačítko + KONVERZE.

Obr. 5: Google Adwords — přidání měření konverzí

Jako zdroj konverzí vyberete Web a vyplníte požadované údaje. Název může být např. Objednávka, zvolíte Hodnota této konverzní akce je spravována v Analytics a zatrhnete Použít měnu zadanou spolu s hodnotou v Analytics. Ostatní nastavení by mělo zůstat Počítání — Každá konverze, Okno konverze — 30 d, Kategorie — Nákup/​prodej, Zahrnout do sloupce Konverze — AnoAtribuční model — Použít model Poslední kliknutí.

Obr. 6: Google Adwords — nastavení započítávání konverzí z Analytics

Od této chvíle se budou přenášet informace o objednávkách a jejich hodnotě do Adwords. Čím dříve správně nastavíte měření konverzí, tím rychleji nasbíráte dostatek dat pro optimalizaci kampaní.

Měření konverzí v Skliku

Sklik bohužel není možné napojit na Analytics, takže se musíme spokojit s tím, že u kampaní uvidíme všechny objednávky včetně asistovaných. Do konverzí se tedy započtou i objednávky, u kterých nebyl Sklik posledním zdrojem, ze kterého přišel zákazník před nákupem.

Nastavení měření konverzí je o to jednodušší. Stačí v Skliku zvolit Nástroje — Sledování konverzí a kliknout na + Vytvořit konverzi. Zadéte jméno, například Dokončení objednávky, a do kolonky Hodnota můžete vložit průměrnou hodnotu vaší objednávky bez DPH (není to nutné).

Obr. 7: Sklik — vytvoření konverzního kódu

Obr. 8: Sklik — nastavení měření konverzí

V Shoptetu je pak potřeba vložit ID pro měření objednávek přes Propojení — Seznam na záložce Sklik. Přímo u políčka pro vložení ID je odkaz Kde kód najdu? s ukázkou, co máte do této kolonky vložit. Je to číslo, které v konverzním kódu najdete za textem //c.imedia.cz/checkConversion?c=.

Obr. 9 A: E‑shop — nastavení měření konverzí v Skliku — část 1

Obr. 9 B: E‑shop — nastavení měření konverzí v Skliku — část 2

Měření konverzí ve Zboží.cz

Měření konverzí ze Zboží.cz je ještě důležitější než měření konverzí z Heureky. Kromě toho, že uvidíte v administraci Zboží.cz důležité statistiky, pomůže vám tento konverzní kód sbírat i hodnocení zákazníků. Zboží.cz na rozdíl od Heureky nezasílá dotazník spokojenosti, ale nabízí ho na svých stránkách lidem, kteří do e‑shopu přišli přes Zboží.cz a následně nakoupili.

Pro přihlášení do administrace Zboží.cz (admin.zbozi.cz) najdete ID provozovny přes odkaz Provozovna v horním menu jako číslo v prvním sloupci.

Obr. 10: Zboží.cz — ID provozovny

Tajný klíč si vygenerujete na stránce Správa provozovny — Měření konverzí po zadání ID provozovny a odsouhlasení obchodních podmínek.

Obr. 11: Zboží.cz — správa provozovny

Obr. 12: Zboží.cz — konverzní kód

V administraci e‑shopu vložíte hodnoty ID provozovny Tajný klíč na stránku Propojení — Seznam na záložku Zboží.cz dolů.

Obr. 13: E‑shop — meření konverzí na Zboží.cz

Měření konverzí v Heurece

Nasazení měřícího kódu Heureky vám umožní v administraci Heureky sledovat výsledky po kategoriích a dokonce po jednotlivých produktech. Dále je to nezbytné pro biddingové nástroje, pomocí kterých se automaticky či poloautomaticky nastavují ceny za proklik pro zlepšení výsledků u konkurenčních produktů.

Na stránku Propojení — Heureka potřebujete vložit Konverzní klíč, který najdete v administraci Heureky po kliknutí na odkaz Měření konverzí v levém sloupci jako Veřejný klíč pro kód měření konverzí. Pokud máte na Heurece víc e‑shopů, dejte si pozor, abyste použili klíč pro měření konverzí z toho správného.

Obr. 14: Heureka.cz — veřejný klíč pro měření konverzí

Ověřeno zákazníky z Heureky

Pokud chcete na Heurece získávat hdnocení zákazníků a časem se pochlubit certifikátem Ověřeno zákazníky, musíte si v administraci Heureky tuto službu aktivovat po kliknutí na odkaz Ověřeno zákazníky v levém sloupci. Získáte cennou zpětnou vazbu a s certifikátem Ověřeno zákazníky budete moct usilovat pomocí biddingu (nastavení vyšších cen za proklik) o lepší pozice ve srovnání obchodů nebo se účastnit Dne dopravy zdarma.

V administraci vašeho e‑shopu je potřeba na stránce Propojení — Heureka vyplnit do kolonky Váš unikátní Heureka.cz klíč hodnotu ze stránky Ověřeno zákazníky v administraci Heureky pojmenovanou jako Tajný klíč pro obchod XXX (místo XXX je název e‑shopu).

Obr. 16: Heureka.cz — tajný klíč pro Ověřeno zákazníky

Obr. 17: E‑shop — Ověřeno zákazníky z Heureky

HTTPS protokol

Pro spuštění produktové kampaně v Adwords, která většině e‑shopů přináší nejvíc objednávek, je nezbytné provozovat e‑shop na zabezpečeném protokolu HTTPS. Aktivace HTTPS je u Shoptetu zdarma a měli byste ji snadno zvládnout na pár kliknutí díky nápovědě Shoptetu.

Ověření vlastnictví domény v Google Search Consoli

A ještě jednou Google. Pomocí Search Console můžete Googlu předat adresu vaší sitemapy, tedy přehled všech vašich stránek, které chcete dostat do výsledků vyhledávání na Google. Navíc vás v tomto nástroji bude Google informovat o nejrůznějších problémech spojených s vaším e‑shopem. Například o přístupech na neexistující stránky nebo o duplicitních či chybně vypněných titulcích a popisech (meta descriptions).

Na stránce Propojení — Google kliknete na záložku Search Console a nahrajete HTML soubor pro ověření, který jste si v Search Consoli vygenerovali. V případě, že máte Search Consoli na stejný účet jako Analytics, můžete pro ověření použít i Analytics jako alternativní metodu.

Zvládli jste nastavení? Gratuluji vám!

Pokud jste úspěšně zvládli nastavení všech měřících kódů a dalších nezbytností, můžeme se společně podívat na to, jak spustit reklamní kampaně, udělat optimalizaci pro vyhledávače (oblíbené SEO), nebo jak začít s rozesíláním newsletterů. Poradím vám, na co si dát pozor. To ale až v dalším článku s názvem Jak na marketing se Shoptetem 2 — reklamní kampaně a podpora prodeje.

Chtěli byste, aby vám žádný článek z našeho blogu neutekl? Řekněte si o Besteto newsletter, rádi vám ho pošleme.

23. 06. 2017

Komentáře (2)

Nikola Zubalíková12. 10. 2017, 11:04

Pěkný den, Pavle, jsme rádi, že se článek líbí. A držíme palce v rozjezdu podnikání! :-)

Odpovědět
Pavel12. 10. 2017, 10:41

Děkuji za velice užitečný článek :) Dost mi pomohl v mém e‑shopu :) A teď ještě zvládnout toto:https://www.mediaunit.cz/jak-na-seo-eshopu-zkontrolujte-klicove-body a můžu konečně dobře vydělávat :))

Odpovědět

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.