Kanibalizace klíčových slov: naučte se, jak ji odhalit a odstranit

V tomto článku vás provedeme tím, co je to kanibalizace klíčových slov a proč je dobré ji včas řešit. Ke kanibalizaci klíčových slov dochází, když několik stránek na vašem webu soutěží o stejné klíčové slovo nebo frázi v Google výsledcích vyhledávání. Dáme vám návod, jak tato klíčová slova najít a následně napravit.

Právě vstupujete do zóny plné informací pro SEO fanoušky. Tento návod vás provede tématem, ale pokud hledáte jen nějakou konkrétní část, použijte rozcestník.

.

Obvykle se lidé domnívají, že čím více stránek mají vytvořeno pro určité klíčové slovo, tím lépe, protože podle nich budou stránky viditelnější v organickém výsledku vyhledávání.

Cílení konkrétního klíčového slova nebo fráze na více stránek má ve skutečnosti téměř vždy přesně opačný účinek a způsobíte více škody, než užitku. V podstatě děláte konkurenci sami sobě. Výsledkem je, že každá stránka bude mít nižší míru prokliku na web, protože pozornost vyhledávacích robotů bude roztříštěná mezi tyto stránky.

Kanibalizace klíčových slov má vážné dopady na SEO a mnoho lidí o tomto problému ani neví.

Kanibalizace klíčových slov je trefný pojem, protože přesně vyjadřuje, že “parazitujete“ na svých vlastních stránkách ve výsledku vyhledávání na určité klíčové slovo či frázi.

Pokud optimalizujete více stránek pro podobné vyhledávací dotazy (záměrně či nikoli), je pravděpodobné, že si navzájem ublíží, což bude mít za následek zhoršení pozic ve výsledku vyhledávání.

V praxi to může vypadat tak, že na vyhledávací dotaz hodiny se stránka zobrazuje až na 6. stránce ve výsledku vyhledávání. Jedním z mnoha faktorů může právě být zmíněná kanibalizace (mnoho podobných stránek cílících na stejné klíčové slovo), která brání tomu, aby se stránka posunula výš.

Rozdělení autority odkazu

Jestliže nastane situace, kdy máte pro jedno klíčové slov vytvořeno více vstupních stránek, tak zpětné odkazy, které vedou na vaše stránky, jsou nyní rozděleny mezi dvě a více stránek.

Plýtvání crawl budgetem

Vyhledávače mají vyhrazený určitý čas, který na vašem webu stráví – tzv. crawl budget.

Více stránek věnovaných stejnému klíčovému slovu vede k procházení a indexování stránek, které nejsou potřeba. To má za následek zbytečné spotřebovávání crawl budgetu a může se stát, že vyhledávacím robotům nezbyde čas na zaindexování nových stránek

Menší weby si s tím moc starostí dělat nemusí, jelikož nezaznamenají velký rozdíl.

To ovšem neplatí např. pro e‑shopy, které mají mnohokrát větší objem stránek než menší webové prezentace, blogy. U nich se pravidelně přidávají nové produkty a stránky — tím pádem se zvětšuje počet stránek, které musí vyhledávací roboti prozkoumat.

Existuje několik způsobů, jak můžete zkontrolovat problémy s kanibalizací, a to jak pomocí bezplatných nástrojů, tak pomocí placených (mnohdy pohodlnější).

My se v tomto článku zaměříme na bezplatné metody.

Identifikace pomocí Google Search Console (GSC)

Pokud s Google Search Console nepracujete, doporučujeme si nejdřív nastudovat základy a nastavit účet. Pro e‑shopy je tento nástroj velice užitečný a zvládne mnohem víc, než jen odhalení kanibalizace.

Přejděte v účtu do přehledu výkonu. Ve výchozím nastavení se zobrazí seznam dotazů, na který se váš web vyskytuje. Abyste zjistili, jaká stránka se vyskytuje na určité klíčové slovo, je potřeba dané klíčové slovo rozkliknout (Obr. 1).

výběr vyhledávacího dotazu v Google Search Console
Obr. 1 — výběr vyhledávacího dotazu

Po rozkliknutí daného klíčového slova zvolíme záložku Stránky. V ní naleznete všechny stránky, které se zobrazují na dané klíčové slovo (Obr. 2).

seznam URL, které se k vyhledávacímu dotazu zobrazují v Google Search Console
Obr. 2 — seznam URL, které se k vyhledávacímu dotazu zobrazují

Pokud se zobrazuje více než jedna adresa URL, může to být způsobeno kanibalizací klíčového slova.

Identifikace pomocí operátoru site:

Pomocí vyhledávacího operátoru „site: [doména] klíčové slovo“ se dá přímo v Googlu vyhledat seznam stránek, které jsou považovány za relevantní a optimalizované pro konkrétní klíčové slovo (Obr. 3). Nevýhoda této metody je, že ukáže i spostu stránek, které nejsou problémové. Obzvláště to platí u obecných dotazů jako boty, hodiny atd.

vyhledávání pomocí site: operátoru
Obr. 3 — výsledky vyhledávání pomocí site: operátoru

Pokud máte podezření na problém s kanibalizací, zkuste analyzovat jaký účel (záměr) mají tyto stránky, abyste mohli zajistit případnou nápravu.

Ještě je vhodné doplnit, že parazitování je nejpravděpodobnější u stejného nebo podobného typu stránek (kategorie vs kategorie, článek vs článek, …). Menší pravděpodobnost nastává u odlišného typu stránek (kategorie vs produk) nebo kategorie vs článek), i když úplně nemožné to není.

Neexistuje žádné univerzální řešení. Cesta, kterou se vydáte k řešení problémů, velmi závisí na konkrétních okolnostech.

Jeden konkrétní způsob, který vyřeší jeden konkrétní problém s kanibalizací, nemusí fungovat v jiném případě. 

Odstranění a přesměrování kanibalizovaných stránek

Pokud zjistíte, že váš web obsahuje více stránek, které cílí na stejné klíčové slovo, stačí ponechat pouze jednu z nich s pomocí přesměrování 301.

Nejdřív zjistěte, která ze stránek má největší hodnotu. To se dá zjistit například pomocí Google Analytics podle návštěvnosti, nebo pomocí GSC podle počtu odkazů na stránku. Jakmile najdeme nejhodnotnější stránku, ostatní odstraníme a přesměrujeme na tu nejhodnotnější.

Toto je obvykle nejjednodušší způsob, jak opravit problémy s kanibalizací.

Nezapomeňte také aktualizovat interní odkazy, které odkazovaly na odstranění stránky, aby nevzniklo zbytečné přesměrování.

Kanonizace

Někdy není možné odstranit kanibalizované stránky a ponechat si pouze jednu. Může to být stránka, která je například vyhrazenou vstupní stránkou pro PPC reklamu, nebo vás omezují možnosti CMS systému atd.

Pokud je to váš případ, zvažte použití kanonizace.

Díky ní můžete vybrat jednu stránku jako primární a ostatní označíte jako duplikáty, které se přestanou zobrazovat ve výsledku vyhledávání. Žádná ze stránek nemusí být odstraněna a uživatelé k nim budou mít i nadále přístup.

Noindex

Stejně jako při použití kanonizace, pokud z nějakého důvodu nejste schopni odstranit a přesměrovat problematické stránky, implementujte značku rel = “noindex” na všechny stránky kromě té, kterou jste vybrali jako primární.

Použití tohoto přístupu znamená, že na webu mohou stále existovat všechny stránky, ale vyhledávačům dáte rozkaz ostatní neindexovat.

Doporučujeme dávat přednost kanonizaci před značkou noindex. Hlavně nekombinujte značku noindex s kanonizací, protože tyto dva signály jsou protichůdné.

Optimalizace (úprava) jednotlivých stránek

Může se stát, že jste neúmyslně způsobili kanibalizaci na úrovni metadat (Title, Meta description).

Jako příklad uvedu, e‑shop který prodává trika ve třech různých barvách.

Běžně je vidět, že se varianty produktu nacházejí na odlišných URL adresách, ale se stejným nadpisem H1, Title a Meta description bez jasného rozlišení mezi variantami kromě obrázku.

V tomto případě můžete stránky znovu optimalizovat, aby cílily na jasné varianty, a vyřešily se tak problémy s kanibalizací.

Sloučení stránek

V případech, kdy zjistíte, že máte dvě (nebo více) slabších stránek, které se navzájem kanibalizují, má smysl je sloučit do jedné stránky. V podstatě se vytvoří jedna silná z těch slabších

Je to dobré řešení, pokud nemůžete identifikovat primární stránku například ve chvíli, kdy se výrazně neliší od ostatních.

Po následném sloučení slabých stránek do jedné, je nutné slabé stránky smazat a přesměrovat pomocí přesměrování 301.

Pravdou je že, oprava problémů s kanibalizací klíčových slov může být velmi časově náročná, zejména tehdy, pokud se jedná o velký web, který si v průběhu času vytvořil více takových problémů.

Jedním z nejlepších způsobů, jak opravit kanibalizaci klíčových slov, je v první řadě zabránit jejímu tvoření.

Co tedy musíte udělat, abyste zabránili kanibalizaci? 

Řešení je v podstatě jednoduché. Pokaždé, když budete chtít vytvořit na webu něco nového (kategorií, článek apod..), tak nejprve zkontrolujte, zda už pro to nemáte vytvořený obsah.

Zkuste najít existující obsah, který by odpovídal stejnému zaměření. Stačí otevřít Google a použít operátor „site: [klíčové slovo]“ a projít seznam stránek, které jsou považovány za relevantní pro dané klíčové slovo.

Pokud nějakou stránku objevíte, doporučujeme zvážit aktualizaci stávající stránky namísto vytvoření nového obsahu, který způsobí problém s kanibalizací.

 

Kanibalizace a dobré umístění ve výsledku vyhledávání spolu nejdou moc dobře dohromady. Je důležité vědět, jak ji odhalit a zjistit, kde udělat opravu, abyste mohli vylepšit hodnocení vašeho obsahu a poskytnout lidem relevantnější obsah.

Problémy s kanibalizací odhalíme v rámci SEO auditu. Pokud by ho váš web potřeboval, stačí se nám ozvat a o všechno se postaráme.

05. 11. 2020

Komentáře (1)

Jiří Franěk8. 3. 2021, 10:50

Super článek jak vyřešit kanibalizaci. Já kvůli tomu vytvořil google sheet, kde si člověk stáhne jen data ze Search Console a zbytek už vidí v Sheetech vypočítané a může se pustit do nejpalčivějších problémů :) Šablonu si zdarma stáhněte zde https://jirifranek.cz/kanibalizace-klicovych-slov/ bez zádávání mailu :D

Odpovědět

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.