Zachrání gigantický Google malý Seznam? To zjistíme do 90 dnů

Google prý zneužívá své dominantní postavení na trhu. A dostal za to (i když pro něj asi ne příliš tučnou) pokutu od EU v hodnotě téměř 63 miliard korun. Při vyhledávání prý protěžuje sám sebe a to tak, že zobrazuje pouze Google nákupy, které porovnávají nabídky e-shopů. Závěr Evropské komise byl jednoznačný: Google poškozuje konkurenci i spotřebitele a pokud se zvýhodňováním sebe sama nepřestane do 90 dnů, pokuta se každým dnem o něco zvýší.

Jak uvádí Evropská komise ve své zprávě, Google má díky dominantnímu postavení internetového vyhledávače velkou zodpovědnost. Ta spočívá v tom, že této dominance nebude zneužívat. Jinak by totiž mohl ohrozit hospodářskou soutěž. Právě tohoto přestupku se totiž Google podle Evropské komise dopouští. A jsou tu i další důvody. "Google zabraňuje ostatním firmám, aby byly konkurence schopné a inovativní. Zároveň odpírá evropským spotřebitelům skutečnou možnost volby a výhody plynoucí z těchto inovací," vysvětlila eurokomisařka Margrethe Vestagerová. 
 
Takže co to znamená pro Českou republiku? Otevře se Google konkurentům, jako je třeba Seznam? Nebo tento největší internetový vyhledávač světa své nákupy prostě vypne? Zeptali jsme se dvou našich odborníků, co na tuto událost říkají.
 

Vláďa Přichystal, obchodní ředitel

Podle mě vidí EU problém v tom, že Google neumožňuje inzerovat přes jiné reklamní systémy, než je on sám. Nepustí k sobě například Sklik. Takže už se těším na to, až jednou budu při své práci v Skliku řešit inzerci na Googlu. Zajímalo by mě, jestli se kluci v Seznamu už pomalu připravují na to, že možná nebude trvat dlouho a budou spouštět inzeráty na Googlu.

Stálo by za to sledovat, jak se Google stává užitečným pro Seznam, protože zatím je jeho největší hrozbou a připravuje ho o tržby. Mohl by se pro něj stát obrovskou příležitostí k růstu. Seznam by byl totiž tímto krokem zachráněn! Rozhodně by to pro něj byla největší událost od jeho založení.  A opravdu bych chtěl vidět, jak by technicky vyřešili napojení na jiný systém.

Představa, že budeme vybírat, přes jaký reklamní systém inzerovat na Googlu, mi přijde hodně zajímavá. Dávalo by to velký prostor agenturám a ostatním reklamním systémům. Možné ale je, že Google radši zabije produktové inzeráty, než aby si dovnitř pustil konkurenty.

Jirka Homola, PPC specialista

Kdyby Google vypnul Shopping Ads, pro nás jako agenturu by to rozhodně nebylo dobré, právě z nich jde totiž značná část tržeb našim klientům. Ale nemyslím si, že by to Google udělal. Podobných hrozeb už bylo za posledních pár let několik a málokdy se něco dotáhlo opravdu do konce. Anebo se prostě vymyslela nějaká alternativa.

Popravdě si ale nedokážu představit, že by si Google k sobě nechal pustit konkurenci, aby mohla vstupovat se svojí inzercí. Ve světě je totiž Google tak dominantní, že prakticky moc konkurentů nemá. A nemyslím si, že by se mu vyplatilo něco řešit kvůli Česku a Seznamu. My jsme pro něj třeba v porovnání s Německem opravdu malý trh s ne tak zajímavými tržbami.

Chtěli byste, aby vám žádný článek z našeho blogu neutekl? Řekněte si o Besteto newsletter, rádi vám ho pošleme.

Přidat komentář