Česká e‑commerce za rok 2018 v kostce: e‑shopy prosvištělo 135 miliard, přišlo GDPR a doba mobilová

Dali jsme hlavy dohromady a popřemýšleli, co zásadního znamenal rok 2018 pro českou e‑commerce. Že se toho našlo.

Mrkněte se na čísla, nejprodávanější zboží, ale i na to, co rozbouřilo české e‑commerce vody. Nakonec jsme přidali i nějaké střípky ze světa zbožáků a PPC.

Rok 2018 pro české e‑shopy v číslech

APEKHeurekou zhodnotil rok 2018 pro e‑shopy jako úspěšný. Proteklo jimi o 2 miliardy korun víc, než se původně očekávalo. Nechme mluvit konkrétní čísla:

  • E‑shopy v Česku dosáhly obratu 135 miliard korun. To je 17% meziroční růst.
  • Vánoční sezona byla klíčová, zákazníci během ní utratili více než 45 miliard korun.
  • Na internetu nakupuje alespoň jednou za rok 9  z 10 uživatelů internetu.
  • E‑commerce se na celkovém maloobchodu v Česku podílela 11,4 %.

Obrázek 1: Podle APEK v minulém roce alespoň 1x online nakoupilo 9 uživatelů internetu z 10.

Přidáme k tomu ještě data ze surfování na internetu podle Netmonitor.cz:

  • Čechů bylo na internetu 7,9 milionů.
  • 61 % uživatelů na internetu brouzdá z mobilu nebo tabletu.
  • Počítač k online surfování využívají nejčastěji lidé ve věku 40 — 54 let (30 % z celkového počtu uživatelů). Nejméně pak ti ve věku 10 — 24 let (20 %).
  • Z mobilu chodí na internet nejvíce lidé ve věku 25 — 39 let (36 % z celkového počtu uživatelů).
  • Když jsme na internetu, tak nakupujeme rádi — o tom vypovídá infografika, kde se kategorie e‑commerce umístila na 4. místě ze všech dalších kategorií. Viz obrázek 2.
  • Zajímavé ale je, že počítačům rozhodně neodzvonilo, naopak. V tomto článku Netmonitor uvádí, že ač se v roce 2018 výrazně zvýšil počet uživatelů, kteří chodí na internet z mobilu (přibylo více než půl milionu lidí), během vánočního období se navýšil i počet uživatelů klasických počítačů — konkrétně v prosinci 2018 se připojilo o 200 tisíc reálných uživatelů více než v prosinci 2017. 

Obrázek 2: Podle Netmonitoru patří e‑commerce na 4. pozici v otázce, kam chodili Češi v roce 2018 na internetu nejčastěji. Zdroj: Netmonitor

Nejvíce zákazníci kupovali

  • Elektroniku — mobilní telefony, počítače, notebooky
  • Módu
  • Sportovní vybavení
  • Drogerii a kosmetiku

Heureka vytvořila přehlednou infografiku. My jsme z ní vytáhli část, která zobrazuje rozložení kategorií zboží, které se kupovalo nejčastěji. Viz obrázek 3.

Obrázek 3: V roce 2018 podle Heureky lidé kupovali především elektroniku, módu a zboží z kategorie Dům a zahrada. Zdroj: Heureka

Noví hráči na trhu

  • Aliexpress. Není to sice úplně nový hráč, ale minulý rok výrazně ovlivnil chování českých zákazníků. Ti totiž nakupují z tohoto čínského portálu stále více, jeho popularita narostla před Vánoci.
  • E‑shop s módou About You. O jeho ne zrovna tradičním vstupu na český trh si přečtěte v následujícím odstavci “Co rozvířilo české e‑commerce vody”.
  • Přišel další e‑shop s módou Zalando, o kterém se mluvilo jako o velkém konkurentovi shopu ZOOT.

Co rozvířilo české e‑commerce vody

Obrázek 4: Alza  na svém Facebooku obratně zareagovala na lehce zdeptaného Alzáka, který se potuloval ulicemi Prahy. Zdroj: Facebook Alzy

Drobničky ze světa zbožáků a PPC

Tak. To by bylo. Určitě to ale není z loňského roku všechno. Přece jen máme dohromady jenom 11 hlav a ty neudržely úplně vše, co by stálo za zmínku.

Kdybyste tu postrádali cokoliv zásadního, co podle vás v tomto výčtu nesmí chybět, napište nám do komentářů a rádi to do článku doplníme.

Nikola Zubalíková
08. 01. 2019
V BESTETO Nikča pracovala jako Content & Event Specialist. Teď ji zaměstnává hlavně prcek, se kterým je na mateřské. Na našem blogu vám ale nechala spoustu čtení, které můžete louskat, než se vrátí.

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.