Česká e-commerce za rok 2018 v kostce: e-shopy prosvištělo 135 miliard, přišlo GDPR a doba mobilová

Dali jsme hlavy dohromady a popřemýšleli, co zásadního znamenal rok 2018 pro českou e-commerce. Že se toho našlo.

Mrkněte se na čísla, nejprodávanější zboží, ale i na to, co rozbouřilo české e-commerce vody. Nakonec jsme přidali i nějaké střípky ze světa zbožáků a PPC.

Rok 2018 pro české e-shopy v číslech

APEK s Heurekou zhodnotil rok 2018 pro e-shopy jako úspěšný. Proteklo jimi o 2 miliardy korun víc, než se původně očekávalo. Nechme mluvit konkrétní čísla:

  • E-shopy v Česku dosáhly obratu 135 miliard korun. To je 17% meziroční růst.
  • Vánoční sezona byla klíčová, zákazníci během ní utratili více než 45 miliard korun.
  • Na internetu nakupuje alespoň jednou za rok 9  z 10 uživatelů internetu.
  • E-commerce se na celkovém maloobchodu v Česku podílela 11,4 %.

9 z 10 uživatelů nakoupilo aspoň 1x za rok podle APEK

Obrázek 1: Podle APEK v minulém roce alespoň 1x online nakoupilo 9 uživatelů internetu z 10.

Přidáme k tomu ještě data ze surfování na internetu podle Netmonitor.cz:

  • Čechů bylo na internetu 7,9 milionů.
  • 61 % uživatelů na internetu brouzdá z mobilu nebo tabletu.
  • Počítač k online surfování využívají nejčastěji lidé ve věku 40 - 54 let (30 % z celkového počtu uživatelů). Nejméně pak ti ve věku 10 - 24 let (20 %).
  • Z mobilu chodí na internet nejvíce lidé ve věku 25 - 39 let (36 % z celkového počtu uživatelů).
  • Když jsme na internetu, tak nakupujeme rádi - o tom vypovídá infografika, kde se kategorie e-commerce umístila na 4. místě ze všech dalších kategorií. Viz obrázek 2.
  • Zajímavé ale je, že počítačům rozhodně neodzvonilo, naopak. V tomto článku Netmonitor uvádí, že ač se v roce 2018 výrazně zvýšil počet uživatelů, kteří chodí na internet z mobilu (přibylo více než půl milionu lidí), během vánočního období se navýšil i počet uživatelů klasických počítačů - konkrétně v prosinci 2018 se připojilo o 200 tisíc reálných uživatelů více než v prosinci 2017. 

Obrázek 2: Podle Netmonitoru patří e-commerce na 4. pozici v otázce, kam chodili Češi v roce 2018 na internetu nejčastěji. Zdroj: Netmonitor

Nejvíce zákazníci kupovali

Podle APEK:

  • Elektroniku - mobilní telefony, počítače, notebooky
  • Módu
  • Sportovní vybavení
  • Drogerii a kosmetiku

Heureka vytvořila přehlednou infografiku. My jsme z ní vytáhli část, která zobrazuje rozložení kategorií zboží, které se kupovalo nejčastěji. Viz obrázek 3.

Heureka - podíl kategorií e-commerce 2018

Obrázek 3: V roce 2018 podle Heureky lidé kupovali především elektroniku, módu a zboží z kategorie Dům a zahrada. Zdroj: Heureka

Noví hráči na trhu

  • Aliexpress. Není to sice úplně nový hráč, ale minulý rok výrazně ovlivnil chování českých zákazníků. Ti totiž nakupují z tohoto čínského portálu stále více, jeho popularita narostla před Vánoci.
  • E-shop s módou About You. O jeho ne zrovna tradičním vstupu na český trh si přečtěte v následujícím odstavci "Co rozvířilo české e-commerce vody".
  • Přišel další e-shop s módou Zalando, o kterém se mluvilo jako o velkém konkurentovi shopu ZOOT.

Co rozvířilo české e-commerce vody

Alza a pozvánka smutného Alzáka na kafe a polévkuAlzáci

Obrázek 4: Alza  na svém Facebooku obratně zareagovala na lehce zdeptaného Alzáka, který se potuloval ulicemi Prahy. Zdroj: Facebook Alzy

Drobničky ze světa zbožáků a PPC

Tak. To by bylo. Určitě to ale není z loňského roku všechno. Přece jen máme dohromady jenom 11 hlav a ty neudržely úplně vše, co by stálo za zmínku.

Kdybyste tu postrádali cokoliv zásadního, co podle vás v tomto výčtu nesmí chybět, napište nám do komentářů a rádi to do článku doplníme.

Přidat komentář

Sledujte články v RSS