Kouzelné slovo brand: Co je to branding a proč je pro váš byznys důležitý?

V poslední době slýcháme výrazy jako brand nebo branding ze všech zákoutí online i offline marketingového světa. Co ale vlastně tyto pojmy znamenají? Pojďme si je ujasnit a vysvětlit si, proč je důležité značku budovat.

Brand sem, brand tam. Jak to s ním vlastně je?

Pro začátek je důležité si uvědomit, že brand není jen zvolené logo, barvy a slogan. A i přesto to vše začalo právě logem. Už v minulosti vyrývali hrnčíři malé symboly na dno svých nádob, aby bylo jasné, kdo za daným výrobkem stojí. To se ovšem změnilo. V současné době logo spíše reprezentuje značku, než aby ji jakýmkoliv způsobem definovalo. 

V marketingu nejspíš neexistuje jiný termín, který má tolik definicí.

Základem brandu v dnešní době je to, jak vás vnímají vaši zákazníci. Protože bez zákazníků žádný brand neexistuje. Jedním ze způsobů, jak se dá brand definovat, je jakýsi “slib”, který firma dává svému zákazníkovi. Ukážeme si to na příkladu.

Pojedete na dovolenou do zahraničí a budete si chtít dát něco osvěžujícího. A protože moc dobře víte, jak bude chutnat plechovka Coca-Coly, dáte ji přednost před místní limčou, kterou jste nikdy neochutnali. 


Zdroj: Red-dot

Kromě těchto slibů značky často pracují s emocemi a originální myšlenkou. Zkuste se zeptat lidí, proč mají rádi některou ze značek. Často budou mít s odpovědí velký problém. Někteří vám vyjmenují pár racionálních důvodů, proč tomu tak je, často ale odpověď zakončí tím, jaký mají z dané značky pocit. Většina dnešních úspěšných značek stojí na silné myšlence a emočním základu. A právě to z nich dělá uznávané a oblíbené brandy.

Budujte vaši značku zodpovědně

Teď, když víme, že brand je o pocitech a vnímání, přichází na řadu branding. Zjednodušeně se dá říct, že se jedná o veškeré aktivity, které mají za cíl vytvořit u vašich zákazníků pozitivní pocit z vaší značky a zároveň rozšiřovat její povědomí. Tady přichází na řadu výše zmiňované pojmy –⁠ dobře identifikovatelné logo, jasný a jednotný styl komunikace, slogan nebo barva.

Důležité si je uvědomit, že branding lze jen těžko dělat bez ucelené strategie. Je potřeba mít jasně danou identitu a být konzistentní napříč všemi marketingovými kanály. Bez pevných základů nelze efektivní branding postavit.

Proč by vás to mělo zajímat? 

1. Branding vám pomůže zamyslet se nad vlastní značkou

Definujete si, co pro vás značka znamená, jaké zastává hodnoty, čeho chcete se značkou dosáhnout a jak se lišíte od konkurence. Když vytvoříte jasnou identitu značky, bude se vám mnohem lépe přemýšlet nad vaším cílovým publikem.

2. Navážete lepší vztah se svými zákazníky

Vy budete lépe rozumět své cílové skupině a ona zase naopak porozumí vám. Budou totiž sdílet stejné hodnoty jako vy, díky čemuž si k vaší značce rychle vytvoří pouto a při dalším nákupu se k vám pravděpodobně vrátí. 

3. Zajistí vám stabilní tržby

Narozdíl od krátkodobých kampaních, které vám po dobu spuštění přináší velký nárůst tržeb a návštěvnosti, vám branding v dlouhodobém období zajistí stabilní růst prodeje.

Víte, jaká je další skvělá věc na brand buildingu? Zkuste se zamyslet nad tím, co zůstane, když vypnete všechny kampaně, zrušíte web a zavřete krám. Ano, hádáte správně, odpovědí bude právě brand.

Trocha inspirace pro začátek

Někdy máte se svojí značkou jasno od začátku, někdy naopak vůbec nevíte, jak správně začít. Pokud hledáte nějakou inspiraci, zde jsou dva malé e-shopy.

Rodinný podnik Žufánek

Tato značka je postavená na těch nejzákladnějších hodnotách, jako je rodina, tradice a čerstvé suroviny. Když máte řemeslo, které se dědí z generace na generaci a ovoce si vypěstujete a sklidíte na svém sadu, není už potřeba vymýšlet nic dalšího. Na jejich stránkách si můžete přečíst téměř o každém členu rodiny i o detailním procesu tvorby lihovin. Vše je navíc proloženo fotografiemi ze sadu a lihovaru. Zákazník si rychle vybuduje vztah k této milé firmičce, ze které se pomalu stává jeden z mála českých lovebrandů.


Zdroj: Zufanek

Borci jménem Angry Beards

Tahle skupina naštvaných vousáčů začala, narozdíl od Žufánka, budovat svůj brand okolo své cílové skupiny. Pokud Angry Beards znáte, tak víte, že prodávají produkty pro růst a péči o vousy a další kosmetiku pro muže. Nastavili přesně takový způsob komunikace, kterému cílovka rozumí. Jsou známí svou drzostí a upřímností, jejich příspěvky vždy pobaví a lehce si pohrávají také s erotickou tematikou.

Kladou také velký důraz na vztah firma-zákazník. To pilují především pomocí sociálních sítí a způsobem, jakým balí své objednávky. Neobdržíte pouze produkt v krabičce. Krabice je stylově polepená brandovou páskou, následuje dopis s pečetí, děkovná karta a nakonec fotka se slečnou, která vám pochválí váš vous. 


Zdroj: Angry Beards

U Angry Beards i Žufánka by se dalo rozepisovat o brandu do nekonečna. My vám jen chceme dát malou představu, jak se značkou pracují jiné úspěšné e-shopy. Způsobů, jak dělat úspěšný branding existuje mnoho. Vždy je ale důležité mít jasno, co od své značky očekáváte a být konzistentní.

A co vy a váš brand? Máte již ve všem jasno, nebo svou identitu stále hledáte? Dejte nám vědět do komentářů.

Za BESTETO

Pavel

Přidat komentář

Sledujte články v RSS