Průvodce Heurekou pro e‑shopy: ověřeno zákazníky, report a další

Pokračujeme, jak jsme slíbili. V dnešní části BESTETO univerzity si posvítíme na vybrané funkce Heureky, mezi kterými je například Ověřeno zákazníky. 

Dnes probereme:

Pokud je pro vás Heureka úplně nová, přečtěte si první díl Průvodce Heurekou pro e‑shopy.

Služba a certifikát Ověřeno zákazníky

Heureka vymyslela tento koncept záruky kvality, kterým chce podpořit uživatele, aby se nebáli nakupovat online. Je to její vlastní systém hodnocení kvality e‑shopů a produktů. Cena totiž není jediný faktor, který ovlivňuje rozhodování při nákupu. Patří sem i spolehlivost e‑shopu, úroveň jeho komunikace, způsob, jakým se staví k reklamacím, úplnost informací nebo doba dodání produktu.

Obr. 1: Ukázka modrého a zlatého Heureka certifikátu Oveřeno zákazníky. Zdroj: Heureka.cz

Jak to funguje

Každý e‑shop registrovaný na Heurece se může bezplatně zapojit do služby Ověřeno zákazníky. To ale neznamená, že automaticky získá certifikát. Ten může e‑shop dostat jen na základě pozitivních hodnocení od reálných zákazníků, kteří v něm nakoupili. Probíhá to tak, že 10 dní po nákupu přijde zákazníkovi na e‑mail cílený dotazník, ve kterém může ohodnotit svou spokojenost s nákupem. E‑shop má možnost na každou recenzi reagovat.

Hodí se vědět

  • Pokud dostanete nepravdivou recenzi, můžete se obhájit.
  • Pokud u vás nakupují zákazníci opakovaně, dotazník jim nepřijde po každém nákupu, ale jednou za 3 měsíce.
  • Vyplněný dotazník se zobrazuje v detailu obchodu na Heurece.
  • Pokud zákazník nevyplní Shrnutí nebo Pro a Proti, jeho příspěvek se v detailu obchodu nezobrazí, ale výsledek dotazníku se započítá do celkového hodnocení obchodu (viz obr. 2).
  • Recenze je možné exportovat na váš web pomocí XML feedu.

Obr. 2: Hodnocení obchodu na základě recenzí v detailu produktu

Jakmile obchod dosáhne relevantního počtu kladných hodnocení (podrobné vysvětlení je v dalším odstavci), získá tzv. Certifikát spokojenosti. Informace o jeho získání přijde e‑mailem spolu s ikonami Ověřeno zákazníky (viz obr. 3), který si můžete dát na svůj web (lze stáhnout i v administraci pod záložkou Ověřeno zákazníky). Ikony se generují podle aktuálního hodnocení e‑shopu. Certifikát je aktivovaný a deaktivovaný automaticky na základě hodnocení zákazníků. Pokud obchod přestane plnit podmínky pro udržení certifikátu, přijde mu e‑mail s upozorněním.

Obr. 3: Ikony certifikátu Ověřeno zákazníky. Nahoře je vysouvací widget, pod ním ikona.

Certifikát spokojenosti může mít dvě varianty: modrou a zlatou (viz obr. 1). Modrý se uděluje tehdy, pokud e‑shop získá v průběhu 90 dní minimálně 90 % doporučení (za doporučení se považuje pozitivní odpověď na otázku “Doporučili byste obchod svým známým” v dotazníku, ikonu s touto informací najdete na obr. 4) a desítky pozitivních hodnocení (viz obr. 2). Pro získání zlatého certifikátu Ověřeno zákazníky je potřeba minimálně 97 % doporučení za posledních 90 dní a až stovky kladných hodnocení. O certifikát přijdete tehdy, pokud během 90 dní klesne počet doporučení pod hranici 88 % v případě modrého a pod 95 % doporučení v případě zlatého certifikátu. Sleduje se i počet hodnocení.

Obr. 4: Ikona zobrazuje počet doporučení v procentech. Do počtu recenzí se započítávají dotazníky s vyplněnými textovými políčkami. Pokud zákazník v dotazníku spokojenosti nevyplní text, hodnocení se nezobrazí, ale započítává se do celkového hodnocení obchodu (obr. 2). Zdroj: Heureka.cz

Výhody a nevýhody

Heureka vypisuje řadu výhod, které tato služba přináší. Patří sem:

  • zpětná vazba od zákazníků,
  • vyšší konverze,
  • možnost nabídnout vyšší ceny za proklik (bidding) a tím se dostat mezi doporučené obchody u konkurenčního zboží (top box),
  • možnost zapojit se do Heureka košíku, Dnů dopravy zdarma, soutěže ShopRoku atd,
  • na váš web můžete exportovat recenze e‑shopu a produktů, umístit widget, ikonky (například Garance dodání do Vánoc),
  • přístup k Sortiment Reportu s informacemi o zařazených produktech,
  • možnost využívat dostupnostní XML soubor.

Tao služba má i své minus. Je dobré pamatovat na to, že Heurece poskytujete e‑mailové adresy všech svých zákazníků, ne jen těch, kteří k vám přišli z Heureky. Pokud se chcete vyhnout zasílání citlivých údajů, tak si nenasazujte měření konverzí (viz minulý díl).

Jak aktivovat Ověřeno zákazníky

Službu musíte zavést do vašeho obchodu. Je to poměrně rychlé a po dokončení budete dostávat e‑mailem reakce zákazníků, přesný postup najdete tady.

Co dalšího vás může zajímat

  • E‑mailová adresa zákazníka se po odeslání dotazníku zakóduje a není možné ji znovu využít.
  • Export recenzí na web můžete využít i tehdy, pokud ještě nemáte certifikát Ověřeno zákazníky.
  • Hodnocení z Ověřeno zákazníky se zobrazuji i ve výsledcích vyhledávání na Google (více najdete tady).
  • Všechny dostupné statistiky na detailu obchodu jsou aktuální za posledních 90 dní a přepočítávají se dvakrát denně.
  • V administraci e‑shopu najdete statistiky vašeho e‑shopu o vyplněných dotaznících spokojenosti.
  • Recenze uživatelů nejde vymazat.


Obr. 5.: Příklad ze slovenské Heureky — 1. řádek: obchod s certifikátem Ověřeno zákazníky, hvězdicky zobrazují celkovou spokojenost zákazníků s obchodem, pod nimi je počet vyplněných recenzí.  2. řádek: obchod nemá zatím žádné hodnocení (anebo má pod 10). 3. řádek: obchod nezískal zatím certifikát a zobrazuje se jen počet vyplněných recenzí a spokojenost s obchodem

Sortiment Report

Obsahuje například počet vašich konkurentů se stejným produktem, porovnání cen e‑shopu se zbytkem trhu atd. Tyto informace se vám budou hodit, pokud pracujete v e‑shopu se strukturou sortimentu a cenotvorbou. Reporty jsou vlastně datové exporty (XLS, XML, CSV) a jsou dostupné za posledních 6 měsíců. Obsahují jen produkty, které jsou v době generování zařazené do katalogu Heureky.

Sortiment Report neobsahuje názvy konkurentů, ale ukazuje cenové rozložení produktu na trhu. Přístupný je jen pro e‑shopy s certifikátem Ověřeno zákazníky. Více informací najdete tady.

Dostupnostní XML feed

E‑shopy, které mají aktivovaný PPC režim, ho využívají na to, aby jeho prostřednictvím posílali Heurece informace o dostupnosti zboží v e‑shopu a kamnných pobočkách. Soubor je automaticky generovaný ze stránek obchodu (jeho vytvoření nebo úpravy je potřeba konzultovat s webmasterem) a stahuje se každých 10 minut. Vždy musí obsahovat pravdivé údaje a splňovat tyto požadavky.

Dostupnostní XML feed slouží pro produkty, které:

  • můžete okamžitě odeslat a znáte přesné datum dodání zákazníkovi,
  • jsou fyzicky přítomny na skladu pobočky a dokážete říct přesné datum, kdy si je může zákazník vyzvednout.

Doba mezi objednáním (tzv. orderDeadline) a dodáním zboží zákazníkovi nesmí překročit 7 dní.

Prostřednictvím tohoto feedu poskytujete návštěvníkům Heureky informaci o tom, kdy dostanou vybrané zboží, pokud ho stihnou objednat do určité doby. Pokud tuto informaci máte v detailu produktu, je to konkurenční výhoda.

Mezi výhody zasílání dostupnostního XML feedu patří:

  • výpis na stránce produktu na Heurece po využití filtru výdejních míst (Obchody poblíž — viz další kapitola),
  • informace “Dnes objednáte — zítra bude u vás” na stránce produktu v řádku s vaším e‑shopem.

Obchody poblíž

Podle Heureky si cca 20 % zákazníků vybere zboží na internetu, ale koupí si ho až v kamenné prodejně. Se službou “Obchody poblíž” to můžete zkusit otočit ve váš prospěch. Službu jde využít, pokud máte prodejny/​pobočky, kde je zboží ihned k vyzvednutí. Aby se váš e‑shop zobrazoval v záložce Obchody poblíž, musí mít zavedený dostupností XML feed, díky kterému se Heurece odesílají vždy aktuální informace o dostupnosti zboží a zákazníci tak vědí, jaké produkty máte skladem na prodejnách. Další podmínkou je vyplnění poboček v administraci.

Obchody poblíž osloví potenciální zákazníky, kteří jsou v okolí vašeho obchodu a hledají produkt z vašeho sortimentu. Díky GPS lehce trefí do prodejny. S touto službou můžete do vaší prodejny přivést i zákazníky z internetu a nabídnout produkt, který máte na prodejně a to i tehdy, pokud je v e‑shopu vyprodaný. Stačí, když máte konkrétní produkt skladem na prodejně a uvedete ho v dostupnostním XML souboru.

Pokud máte na e‑shopu vyprodané položky, v záložce Porovnání cen se u vašeho obchodu zobrazí dostupnost “info v obchodě”. Pokud máte také kamennou prodejnu, kde jsou produkty skladem, můžete se zobrazovat na prvních místech v záložce Obchody poblíž. Když správně upravíte dostupnostní a základní XML soubor, vaše prodejny se budou na Heurece (v kartě produktu) zobrazovat mezi Obchody poblíž.

Obr. 6: Jestli chcete zobrazit nejbližší obchody, které zboží prodávají, musíte je seřadit tak, jak vidíte na obrázku. Zdroj: Heureka.sk

Obr. 7: Následně se vám ukážete výpis s obchody, které jsou zapojené do služby Obchody poblíž a produkt, který chcete, mají na prodejně blízko vás. Když kliknete na “Mapa obchodů”, ukáže se vám zobrazení jako na obr. 8. Zdroj: Heureka.sk

Obr. 8: Zobrazení nejbližších obchodů na mapě. Do každého obchodu se můžete nechat navigovat, anebo na prodejnu zavolat a zboží si zarezervovat.

Pozice na mapě se automaticky generuje podle Google Maps a může se stát, že se bod na mapě umístí špatně, proto doporučujeme, abyste si pozici vaší prodejny zkontrolovali (případně opravili jednoduchým přetažením bodu na mapě). Návod, jak upravit XML feeed v případě vyprodaných produktů na e‑shopu, které jsou zároveň skladem na kamenné pobočce, najdete tady.

Ve třetím a posledním díle o Heurece se zaměříme na Heureka košík, Koutek značek, reklamy a Partner sekci.

Chcete mít přehled o tom, co je v BESTETO nového? Řekněte si o náš newsletter, rádi vám ho pošleme.

09. 02. 2018

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.