Besteťácké desatero: Jak přežít dlouhý home office a nezbláznit se

Práce z domova je fajn – jednou za čas. Dohnat resty, vyřídit maily a dotáhnout rozdělané úkoly je někdy snazší, když není v dosahu firemní kávovar s armádou povídavých kolegů. Jak ale zvládnout dlouhý a okolnostmi zapříčiněný home office, který v posledních týdnech zastihl řadu firem? Chce to špetku cviku a hromadu sebepoznání. A protože někdy je každá rada dobrá, třeba vám pomůžou zkušenosti a tipy, které jsme na vaše přání dali dohromady u nás v BESTETO.

1. Nechte věci ve starých kolejích

Tip Verča

Bez každodenní cesty do kanceláře je snazší nekoukat na hodiny a užívat si všechny příjemné věci, které jsou obvykle výsadou víkendu nebo dovolené. O to hůř se pak ale člověku hledá chuť do práce. Zkuste se proto co nejvíc držet toho, jak vypadá váš běžný pracovní den. Jasně, z rozvrhu vypadnou pochůzky a schůzky i kafíčko s kolegy. Klidně je nahraďte jinými činnostmi, které zaberou podobný čas. Místo schůzky s klientem si naplánujte třeba videohovor nebo si přečtěte zajímavý článek, na který jste narazili už dávno a schovali si ho na neurčito. Pokud nemáte tak silnou vůli, jako Verča, využijte třeba diář nebo kalendář v mobilu, který vás sám upozorní, že je čas na naplánovanou činnost.

2. Pracovní stůl = domácí stůl

HO Tip Kuba

Přeneste si kousek kanceláře i domů, radí Kuba. Začněte tím, že si uklidíte stůl. Nechte na něm jen to, co máte i na svém pracovním stole. Počítač, telefon a další věci nebo dokumenty, které potřebujete k práci. Pořádek na stole vám pomůže udržet si přehled v úkolech a budete se zaručeně víc soustředit. (Navíc si úklid stolu, který vám zabere pár minut můžete přidat do svého denního plánu z prvního tipu.)

 

 

3. Najděte svůj beat

HO Tip Lukáš

Mnoho lidí, stejně jako my v BESTETO, pracuje ve větších otevřených kancelářích, které jsou společné pro více lidí. Změna při práci z domova je pro ně o to větší. V open space místnostech obvykle bývá přirozený ruch a úplné ticho tam nastává jen velmi zřídka. Někdo ale zvukovou kulisu k soustředění potřebuje. Co s tím? Může vám pomoci stejně jako Lukášovi hudba, někdo si hovor kolegů nahrazuje ztišenou televizí. Dokonce existují online rádia, která simulují ruch kaváren nebo ulice. Můžete vyzkoušet i aplikaci Brain.fm, která má playlisty stvořené k tomu, aby podporovaly vaši produktivitu.

4. Jste vytrvalci, nebo sprinteři?

Při práci doma se ještě více projeví, jaký styl práce vám vyhovuje nejvíce. Někteří lidé potřebují pracovat na jednom úkolu několik hodin a dokončit ho od začátku až do konce na jeden zátah. Soustředění si totiž budují postupně a je pro ně snadné si ho udržet po delší dobu. Naopak druhá skupina lidí si raději úkoly rozvrhne na více fází a každou z nich stihne udělat během doby, kdy se soustředí na maximum. Když se po pauze k práci vrátí, věnují jí opět velkou míru soustředění. Ani jeden z přístupů není lepší nebo horší. Je zkrátka potřeba si ujasnit, který typ jste, a zbytečně se nenutit do toho opačného.

5. Dejte si dostatek prostoru

I když jste pořád zavření doma, zkuste udělat malou změnu místa. Máte možnost stejně jako Filip „přesadit se“ s prací tam, kde běžně netrávíte čas na zábavu? Udělejte to, protože se tím zbavíte nutkání odbíhat od pracovních úkolů. Zjednodušeně řečeno, budete mít svůj pracovní koutek a až ho budete odpoledne opouštět, můžete si říkat, že jdete z práce domů. Pracovní úkoly pak jednodušeji opustíte i v hlavě.

 

6. Převezte sami sebe

Tento tip je vlastně převlečená známá metoda „cukr a bič.“ Nemusíte se ale hned zásobit čokoládou a sladkostmi, kterými byste se za splněné úkoly odměňovali. Stačí udělat pár malých změn v tom, jak svou práci plánujete a hodnotíte. Tento tip je velmi individuální, takže musíte najít něco, co platí na vás. Například Aneta nemá problém každý den s prací začít, protože se naučila změnit svůj den a začíná tím, co ji nejvíc baví. Můžete si třeba slíbit, že si dáte dobrý oběd až potom, co dokončíte rozdělané úkoly. A taky zkuste někdy pochválit sami sebe za dobře odvedenou práci. Kdo jiný by to měl u vás doma udělat?

7. Pracant je sociální tvor, vy určitě taky

Práce z domova nemusí nutně znamenat, že se neuvidíte s kolegy. Možná byste po hodně dlouhém home office mohli taky zapomenout, jak vypadají! Držte se proto Jančiné rady a zkuste pokračovat ve společných aktivitách. I když zrovna nemáte přístup k fotbálku nebo šipkám… Můžete si dát kávu nebo odpolední svačinu společně na videokonferenci. U toho určitě proberete novinky a můžete ostatní povzbudit.

 

 

8. Zrušte rušivé podněty z okolí

Tohle je pravděpodobně ta nejobtížnější rada. Zvláště pro ty, co mají doma zároveň rozverné a nudící se děti. Nouzová situace si ale žádá nouzová řešení. Zkuste proto děti zabavit tak, aby u toho nepotřebovaly vaši pozornost. V případě více dospělých či dospívajících se domluvte doma, kdo a kdy bude pracovat a kdy naopak hlídat. Jsou tu ale i další vnější překážky, které by vás mohly zastavit na cestě k soustředěné práci. Máte hlučné sousedy nebo bydlíte na rušném místě? Odpovědí mohou být opět sluchátka nebo hudba. I když jsou informace důležité, zkuste v době, kdy pracujete, vypnout zpravodajství i sociální sítě, které nepotřebujete k práci. Nebo si alespoň hlídejte čas, který jejich čtením strávíte.

9. Připravte na práci hlavu i zbytek těla

Ani doma by se nemělo zapomínat na tak zvanou hygienu při práci – obzvláště pokud strávíte dost času na počítači. Věnujte pozornost tomu, jak u počítače sedíte, určitě nepracujte v posteli. Vaše záda to ocení. Zkuste se alespoň jednou za dvě hodiny krátce protáhnut, můžete si na to pořídit i chytré pomocníky. Neměli byste ani dlouho koukat do monitoru, abyste zbytečně nezatěžovali oči. To za vás mohou pohlídat i aplikace EyeLeo nebo Safe Eyes. Úplně ale postačí, když se jednou za čas podíváte na pár minut z okna. Je taky dobré pracovat tam, kde je dostatek přirozeného světla, a nezapomínejte dostatečně větrat. K „restartu“ po práci vám pomůže taky krátká procházka na čerstvém vzduchu.

10. Nebuďte na sebe ze začátku přísní

Přestože všude čtete hromadu rad a tipů, možná nemusíte být mezi šťastlivci, na které s lusknutím prstů zabírají. Zkuste proto nejdříve zjistit, co na vás funguje a co vám naopak dělá více starostí než užitku. Takže nejdůležitější rada patří na závěr. Každý člověk je přece jiný. Proto se na sebe zbytečně nezlobte a ani za malý pokrok se nezapomeňte pochválit. Zasloužíte si to.

Máte taky nějaké tipy pro efektivní home office, které jsme zapomněli zmínit? Pochlubte se!

Anna

30. 03. 2020

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.