Plánujete expanzi do zahraničí? Přečtěte si 5 důležitých postřehů ze školení od APEK

“Zahraničí není jako Česká republika a Slovensko.” To by mohlo být mottem pondělní přednášky uváděné Janem Kvasničkou pod záštitou APEKu. Jasné jak facka, řeknete si. Kdo by si myslel, že je to stejné? Bohužel takto uvažuje spousta e-shopařů.

A právě pro ně byl tento workshop určený, protože můžou už v zárodku podchytit vznikající problémy a vyřešit je. Na nás markeťácích je na chyby upozornit, ale často nemáme dost pák k tomu, jak jejich opravu urychlit.

Základní myšlenka  zněla “Překlopení webu 1:1 do cílového jazyka a následné spuštění webu vás bude bolet.” V dnešním článku vám chci předat 5 nejdůležitějších bodů, které se na přednášce probíraly a díky kterým můžete těmto bolestivým momentům předejít. Data, která v článku prezentuji, jsou z přednášky a většinou se vztahují k e-shopu vase-cocky.cz.

1. Nepodceňujte přípravu

Před vstupem do dané země se soustřeďte na opravdu zevrubný průzkum trhu, konkurence a vašich možností. Nastartujte Similarweb, najděte srovnávače a přes ně svou konkurenci. Přes Ghostery vyhledejte jejich esa v rukávu a hlavně proberte právní situaci s odborníky. Aby se vám nestalo, že veškerá snaha přijde vniveč, protože jste zapomněli na nějaký předpis o e-commerce.

2. Ani hlavička webu není v bezpečí

Jan nám ukázal příklad z různých jazykových mutací webu vase-cocky.cz, na kterém je vidět již optimalizovaná hlavička pro specifickou zem. Zatímco u nás vede telefonní číslo na podporu, na Slovensku zákazníky více zajímá počet výdejních míst. Další příklady můžete najít na screenu níže.

Hlavičky webů - všude funguje něco jiného

Obr. 1: Co země, to odlišná hlavička e-shopu. Na zákazníky v různých státech funguje něco jiného.

3. Znáte svou cílovku?

Nakupují vaši zákazníci zboží až když jim dochází? Kupují je v balíčcích, nebo v jednotkách kusů? Upravte jim nabídku na míru a uvidíte, že u vás budou nakupovat mnohem raději.

Jan ve své přednášce uvedl příklad se sáčky do vysavačů. V cizině často dochází k tomu, že zákazník nakoupí ještě před tím, než mu dojde poslední kus a tím pádem ví, jaký typ výrobku potřebuje. Češi to často dělají naopak. Použijí poslední sáček, vyhodí obal a až potřebují nakoupit znovu, už si nepamatují, jaký typ sáčku nakupovali naposled a kde je objednávali. Jan zmínil, že u jednoho e-shopu přišli se skvělým vylepšovákem, jak zachránit “vyhazovače”- na hubici umístili štítek s typem filtrů a sáčků a tím výrazně přispěli k tomu, že zákazníci znovu nakoupili ve stejném obchodě.

Jak vyřešit, aby zákazníci nezapomněli, jaký typ sáčků do vysavačů koupili? Třeba tím, že na hubici přidáte štítek.

Obr. 2: Jak vyřešit, aby zákazníci nezapomněli, jaký typ sáčků do vysavačů koupili? Třeba tím, že na hubici přidáte štítek.

4. Doprava a měna

A) U nás je obrovským hitem osobní odběr na pobočce, či na externí výdejně, ale v zahraničí o to často není zájem. Třeba Španělé a Němci dají přednost dopravě před osobním odběrem v 97 - 99 % případů. Ovlivňuje to například cena, kdy naše zásilkovny a GLS ParcelShop jsou poměrně levné, zahraniční UPS Access Points stojí několikanásobně víc.

B) Nezapomeňte na specifika psaní měny. Některé e-shopy ji zapisují v mezinárodním kódovém označení, tj. HUF či PLN. Správně se však mají používat znaky měn, jako €, Kč, či zł. Výjimkou je Rumunský Leu, který se zapisuje kódem RON. 

5. Nezapomeňte počítat náklady

Jednou z největších chyb při expanzi je nedostatečná analýza a z ní vyplývající plán útrat. Ze začátku vás expanze bude stát hodně peněz i času a je jen na vás, abyste nezapomněli do celkové ceny započítat každý výdaj - od poštovného a balného přes práci zaměstnanců až po náklady na reklamu.

Poté, co tyto náklady zapíšete do tabulky, si srovnejte ceny produktů a marže, které vám zajistí výdělek. Tvorba takovéto prognózy je často jako věštění z křišťálové koule, ale je dobré se o to pokusit. 

Závěr

Pokud vám všechno tohle dává smysl a víte, že výdaje zvládnete, máte zelenou. Čeká na vás neznámý trh a hromada zkušeností, se kterými se pojí spousta nebezpečí, ale i možnost rozšířit váš brand a zvýšit výdělky. Pokud se pro expanzi rozhodnete, ozvěte se nám. Rádi vám s tímto úkolem pomůžeme.

Přidat komentář