Rozhovor: Bez dobrého on-page SEO střílíte v linkbuildingu naslepo, říká Martin Čtvrtníček

Máte e-shop, ale linkbuilding jste nikdy pořádně neřešili. Anebo jste se do něj pustili, aniž byste měli vyřešené SEO na vašem webu. V obou případech si můžete zadělávat na problém.

Ani jedna z variant totiž není nejšťastnější. "Bez linkbuildingu e-shop jen těžko dosáhne dobrých výsledků ve vyhledávání. A pokud se do něj pustí bez rozumného on-page SEO svého webu, vyhazuje peníze," vysvětluje marketingový konzultant Besteta Martin Čtvrtníček.  Přečtěte si první díl rozhovoru o linkbuildingu a zjistěte, co můžete dělat jinak a lépe.

Proč by měli e-shopaři linkbuilding řešit?

Jednoduše proto, aby získali návštěvnost z výsledků vyhledávání, u nás hlavně na Googlu a Seznamu. Platí to zejména pro obchody, které mají nějaké konkurenty. Pokud se linkbuildingu nevěnují a třeba řeší jenom obsah na webu, tak se pravděpodobně nedostanou vysoko ve vyhledávačích.

Dá se tedy říct, že linkbuilding je vhodný pro každý typ e-shopu? Nebo například jen pro začínající podnikatele, kteří potřebují získat nové zákazníky?

Měly by se jím zabývat všechny e-shopy, které chtějí dosáhnout dobrého skóre ve výsledcích vyhledávání. Výjimkou jsou vlastně jenom ty obchody, které nemají konkurenci. A takové v Česku až na pár výjimek nejsou. Například v USA se můžeš uživit jako e-shop, který prodává jenom červené baleríny. U nás by to nejspíš nefungovalo, na náš trh je to hodně specifické zboží.

Napadají tě ještě nějaké další výjimky?

Patří sem i takové e-shopy, které mají krátkou životnost produktu, například teď tak populární spinnery. Sleduji nějaké affiliate partnery v USA, kteří pro podobné typy internetových obchodů berou veškerou návštěvnost z Facebooku. Protože hledají specifické publikum pro něco, co je hit jen jeden měsíc a pak se zase posunou dál. Takže tady by jim linkbuilding k ničemu nebyl, potřebují totiž rychlý zdroj návštěv.

Může e-shop začít s linkbuildingem ze dne na den, nebo je potřeba podniknout nějaké kroky, než se do něj pustí?

Určitě by měl mít dobře nastavené on-page SEO. Pokud nemá, tak je budování zpětných odkazů často vyhazování peněz a zkrátka to nemá takový efekt. Začít by mohl i tím, že si projde s pomocí Google Search Consol podstránky svého webu, kde má už teď taková klíčová slova, která se mu zobrazují na zajímavých pozicích, tedy blízko první stránky ve výsledku vyhledávání. A s tím pak dál pracovat.

Zmiňuješ on-page SEO. To znamená mít na webu dobrý obsah, mít vyřešená klíčová slova a jiné?

On-page SEO je hodně rozsáhlé, takže je to vlastně kombinace toho, co říkáš. Tedy znát klíčová slova k produktům, které nabízím. K tomu je potřeba udělat si analýzu klíčových slov, abys necílila na taková, která jsou mimo. 

Takže pokud mám špatně otextovaný web, SEO mi nefrčí, nemám analýzu klíčových slov, tak se zatím nemám do zpětných odkazů pouštět?

Může ti to vycházet i tak, ale střílíš naslepo. Možná se někdy trefíš, ale ne vždycky.

Jak si stojí linkbuilding v dnešním světě e-shopů v porovnání třeba s dobou před deseti lety?

Obliba linkbuildingu je podobná, ale dřív bylo možné nějaké oficiální postupy obcházet, říká se tomu black hat a grey hat techniky. 

Příkladem jsou třeba katalogy, registrovalo se ve velkém. Dneska už se to neděje v takovém množství.

Co se změnilo?

Stala se z toho spamová technika. Google a Seznam totiž takovéto odkazy označili jako nekvalitní a udělovali za to penalizace. Dnes když někdo buduje odkazy, tak si musí dát pozor na to, aby vedly z kvalitního webu, ne jen z nějakého zápisu ve všeobecném katalogu. To jsou takové katalogy, které slučují různé obsahy webů, třeba o financích, zvířatech, autech a zkrátka to nepřináší uživatelům žádné užitečné informace. Kromě toho lidé pochopili, že Google a Seznam na tyto techniky časem přijdou.

Je nějaký rozdíl v linkbuildingu mezi malými a velkými e-shopy?

Hlavně v tom, že linkbuildingu se aktivněji věnují větší e-shopy. Mají na to rozpočet a dokážou si zanalyzovat, co jim funguje a dlouhodobě přináší výsledky. Kdežto u malého obchodu není většinou na něco takového čas, tam se řeší hlavně expedice, vyřizování objednávek a jiné. Takže marketingem se primárně nezabývají. SEO je totiž ta oblast marketingu, kde se výsledky dostaví až po delší době. Proto se třeba víc než na linkbuilding zaměřují na placené kanály, jako jsou PPC a vyhledávače zboží, kde vidí výsledky hned.

Můžu si jako e-shopař dělat linkbuilding sám? Nebo je lepší obrátit se na profesionála?

Některé základní věci v linkbuildingu si e-shopař dokáže udělat sám tak, aby mu pomohly. Třeba sledovat Google Alerts. Nastaví si zde, že když se někde na internetu objeví zmínka o jeho značce, doméně nebo klíčovém slovu, které ho zajímá, přijde mu upozornění. Pak na to může reagovat. Třeba přidávat komentáře nebo požádat například autora nějakého článku, aby doplnil odkaz na e-shop. Nebo pokud někdo píše o oboru, ve kterém podniká a má k tomu co říct, přispěje do diskuse.

Takže k základním věcem odborníka nepotřebuje. Ale pokud na to nemá čas nebo o tom vůbec nic neví, je lepší obrátit se na profíka. Jinak by si tím mohl i uškodit.

Zajímá vás, jakých chyb se při linkbuildingu dopouští nejenom e-shopaři? A které apliakce vám s ním pomůžou? Pak sledujte náš blog, pokračování se dozvíte ve druhé části rozhovoru.

Chtěli byste, aby vám žádný článek z našeho blogu neutekl? Řekněte si o Besteto newsletter, rádi vám ho pošleme.

V BESTETO jako copywriterka dohlíží na to, aby se všechno, co má písmenka, dobře četlo. Kromě psaní má také ráda zpěv a dobré jídlo.

Sdílejte článek

Přidat komentář

You must have Javascript enabled to use this form.